Startmotor draait door

Guest
Ik heb een 1.6 Polo (1999) en heb nu al een paar maanden problemen bij het starten. Van het weekend heb ik voor de vierde (!) keer in twee maanden tijd mijn startmotor opgeblazen. Elke keer naar de garage voor een nieuwe, maar zij kunnen het probleem niet oplossen. Wat ze tot nu toe hebben gefixt: nieuw contact (contact bleef misschien hangen waardoor de startmotor bleef draaien), bedrading (veroorzaakte kortsluiting naar de startmotor), mechanisch contact (liep stroef en hierdoor bleef contact mss ook hangen). Maar nu is hij dus weer kapot!

Garage zegt nu dat het aan mijn eigen gebruik ligt, omdat ik verkeerd zou starten. Best bizar dat je dat durft te zeggen aan een klant... Dat wordt dus een nieuwe garage. Zelf denk ik dat het nog steeds aan kortsluiting ergens ligt. Je ruikt verbrand plastic mss zelfs verbrand koper als het gebeurt en alle lichten vallen uit.

Deze week naar een nieuwe garage, maar heeft iemand hier suggesties?

Haha, ja dat sowieso. Maar verder nog nooit iets mee gehad en wil hem dan nog wel kunnen verkopen:)

Kan een massaprobleem zijn.
Maar verder is het bekende contactblokje de mogelijke oorzaak. je geeft aan dat die al eens is vervangen dus dat kan het niet zijn.
Startrelais kan ook blijven hangen.

Wel laten veel mensen hun sleutel te lang in de startpositie, en dat is ook niet gezond voor de startmotor. (ik beschuldig je hiervan niet, maar je zal niet d eerste zijn die dit onbewust toch doet)

Als de auto aanslaat, gelijk sleutel loslaten. Bij deze blokken is het met een beetje oefening zelfs mogelijk om dit vlak voor het aanslaan te doen.

Misschien niet iets waar de meeste aan zullen denken; maar wat zit er voor accu in de auto?

Indien er een accu aanwezig is waarvan de koudstartstroom (CCA) vele malen hoger is dan origineel krijgt je startmotor dus elke keer een flinke opdonder.
Een accu met een capaciteit van 44Ah is meer dan voldoende, de CCA die erbij hoort is dan acceptabel.

DutchCarManiac zei:
Misschien niet iets waar de meeste aan zullen denken; maar wat zit er voor accu in de auto?

Indien er een accu aanwezig is waarvan de koudstartstroom (CCA) vele malen hoger is dan origineel krijgt je startmotor dus elke keer een flinke opdonder.
Een accu met een capaciteit van 44Ah is meer dan voldoende, de CCA die erbij hoort is dan acceptabel.

CCA is een Maximale waarde. Dus dit maakt normaal gezien niet uit voor de startmotor. Dit is een waarde wat de accu KAN leveren in 1 keer.

Zie het als het piekvermogen van luidsprekers. Dus een accu kan de CCA in 1x leveren, voor een korte periode (rond de 30sec), als dat van hem gevraagd word.

Veel groter als 60/65A krijg je trouwens niet in deze auto's, vanwege het formaat. En dat leverd geen problemen op. Ik rij zelf al jaren met 60A/55A

Terug
Bovenaan