Startersauto €5000

Welke krijgt jullie voorkeur?

• Totaal aantal stemmers
    24
  • Opiniepeiling gesloten .

VDS99

Net ingestapt
Hoi allemaal

Ik ben een 19-jarige student en overweeg om binnenkort met de auto naar mijn lessen te gaan. Dit omdat ik met het OV véél te lang onderweg ben en omdat ik gewoon een pesthekel heb aan het Belgische OV). Ik zou 160km per dag moeten afleggen, waarvan 80% snelweg dus ben ik waarschijnlijk beter af met een diesel.

Mijn eisen:
- Diesel
- Niet ouder dan 2008
- Max 130 000 km
- Betrouwbaar
- Budget: €5 000, €6 000 is nog net bespreekbaar

Dingen die fijn zouden zijn maar geen must zijn:
- Cruise Control
- 6e versnelling
- Bluetooth
- USB-aansluiting
- Euro 5-normering (ik hoef niet per se in het centrum met lage emissiezone te komen maar zou fijn zijn als het wel kon)

Ik twijfel tussen volgende auto's:
- Ford Fiesta MK7
- Fiat Punto Evo 1.3 Multijet
- Peugeot 207 (maar geen sw of cabrio)
- Peugeot 206+
- Opel Corsa D (blijkbaar niet zo betrouwbaar?)
- Citroën C3 (2010 - 2016)
- Toyota Yaris (2011-2018) (valt wel erg krap binnen het budget)

Ik heb een poll voorzien omdat ik benieuwd ben welke auto bij 'het grote publiek' de meeste aanhangers heeft. Uiteraard sta ik ook open voor nieuwe suggesties!

6e versnelling zal niet lukken in die prijsklasse (maar ik kan me vergissen). USB etc denk ik ook, maar ik kan me (nogmaals) vergissen, ruim 10 jaar geleden in die klasse.
Je hebt best wat eisen voor dat budget, maar we zullen kijken.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/44482378

Inderdaad, dat zijn dingen die voor mijn geen must zijn maar wel gewoon fijn zouden zijn. Een vijfbak is op zich ook gewoon prima, de enige reden waarom een zesbak voor mij de voorkeur zou krijgen is het lagere verbruik op de snelweg.

Begrijp ik goed dat je in België woont? Daar liggen de prijzen vaak een stuk lager dan in Nederland.

De Corsa en Punto zijn onderhuids dezelfde auto, ansich geen slechte auto's maar de distributieketting kan blijkbaar spontaan de geest geven met een dure motorschade tot gevolg. De C3 lijkt me de fijnst rijdende van het stel, de Fiesta de meest sportieve.

Zadelsnuiver zei:
Begrijp ik goed dat je in België woont? Daar liggen de prijzen vaak een stuk lager dan in Nederland.

De Corsa en Punto zijn onderhuids dezelfde auto, ansich geen slechte auto's maar de distributieketting kan blijkbaar spontaan de geest geven met een dure motorschade tot gevolg. De C3 lijkt me de fijnst rijdende van het stel, de Fiesta de meest sportieve.

Ik ben Belg van geboorte maar woon al bijna heel mijn leven in Nederland. Ik heb er wel voor gekozen om in België te studeren, vandaar. Die prijzen waren me ook al opgevallen, ik bekijk nu zowel Vlaamse als Nederlandse zoekertjes.
De C3 staat erg vaak te koop als 68 pk-variant. Dit lijkt me wel grasmaaierwerk, ik veronderstel dat ik beter kijk voor een zwaardere motorisering?

Viktor 2322965 zei:
Inderdaad, dat zijn dingen die voor mijn geen must zijn maar wel gewoon fijn zouden zijn. Een vijfbak is op zich ook gewoon prima, de enige reden waarom een zesbak voor mij de voorkeur zou krijgen is het lagere verbruik op de snelweg.

Dat ligt ook maar aan de versnellingsbak verhoudingen. Verder zou ik zelf nooit harde eisen stellen mbt bouwjaar of km stand. Gepleegd onderhoud is belangrijk.

De Corsa met de 1.7 diesel van isuzu. Die is in NL zeldzaam, maar in België misschien meer aanwezig.
Dat blok is echt een langloper.

In de Ford Fiesta ligt de 1.6 diesel van PSA let op dat je de 95 pk hebt dit is de verbeterde 1.6 diesel. (neem dus niet een Fiesta van de eerste jaren maar vanaf ongeveer 2012) In de Citroën C3 (2) ligt altijd de verbeterde tweede generatie, dit is in tegenstelling tot de eerste generatie een hele betrouwbare motor. De eerste generatie had een slechte reputatie.

Eigenlijk is goed onderhoud en zorg veel belangrijker dan de kilometerstand. Let dus niet te veel op de kilometerstand, Jaarlijks olie verversen, of om de 20.000 kilometer is gewoon heel belangrijk. Ik vind het niet handig om alleen naar auto's te kijken die waarschijnlijk veel korte stukjes hebben gereden, na 8 jaar is een kilometerstand tussen de 160.000 en 200.000 echt heel normaal. En dan kunnen ze bij goed onderhoud nog jaren mee. Van veel lange stukken slijt een motor heel weinig.

Het is een hele fijne soepele, betrouwbare, zuinige en stille motor. Onze comfortabele C3 (2) 1.6 E HDI uit 2011 staat op bijna 2 ton en doet het nog steeds erg goed. De motor geeft de auto vlotte prestaties en heeft een vermogen van 68 KW is 92 pk.

We hebben in verschillende diesels proef gereden, de fijnste diesels in deze klasse zijn duidelijk de 1.6 HDI van PSA, en de 1.5 DCI van Renault. De Twingo en Clio zijn ook hele goede opties. De Twingo vonden wij voor een auto uit het A segment lekker rijden, en vonden wij lekkerder rijden dan de Opel Corsa met 1.3 diesel van Fiat, die gewoon heel brommerig en lawaaiig is. Fiat heeft in de Grande Punto meer geluidsisolatie toegepast. De distributieketting van de 1.3 diesel wil nog wel eens breken, laat deze uit voorzorg vervangen.

De Toyota Yaris kun je gezien je wensen (vrijwel) niet vinden denk ik.

Toyota Yaris is wel een goede keuze al zal het wel goed zoeken zijn om er één te vinden binnen het budget meestal heb je dan een benzine uitvoering die ook best zuinig en goed zijn, de Corsa 1.3 cdti zou ik niet echt aanraden ken een aantal mensen die er één hebben of hebben gehad die kende wel de nodige problemen allemaal de ECU stuk en EGR .

ak2 zei:
In de Ford Fiesta ligt de 1.6 diesel van PSA let op dat je de 95 pk hebt dit is de verbeterde 1.6 diesel. (neem dus niet een Fiesta van de eerste jaren maar vanaf ongeveer 2012) In de Citroën C3 (2) ligt altijd de verbeterde tweede generatie, dit is in tegenstelling tot de eerste generatie een hele betrouwbare motor. De eerste generatie had een slechte reputatie.

Eigenlijk is goed onderhoud en zorg veel belangrijker dan de kilometerstand. Let dus niet te veel op de kilometerstand, Jaarlijks olie verversen, of om de 20.000 kilometer is gewoon heel belangrijk. Ik vind het niet handig om alleen naar auto's te kijken die waarschijnlijk veel korte stukjes hebben gereden, na 8 jaar is een kilometerstand tussen de 160.000 en 200.000 echt heel normaal. En dan kunnen ze bij goed onderhoud nog jaren mee. Van veel lange stukken slijt een motor heel weinig.

Het is een hele fijne soepele, betrouwbare, zuinige en stille motor. Onze comfortabele C3 (2) 1.6 E HDI uit 2011 staat op bijna 2 ton en doet het nog steeds erg goed. De motor geeft de auto vlotte prestaties en heeft een vermogen van 68 KW is 92 pk.

We hebben in verschillende diesels proef gereden, de fijnste diesels in deze klasse zijn duidelijk de 1.6 HDI van PSA, en de 1.5 DCI van Renault. De Twingo en Clio zijn ook hele goede opties. De Twingo vonden wij voor een auto uit het A segment lekker rijden, en vonden wij lekkerder rijden dan de Opel Corsa met 1.3 diesel van Fiat, die gewoon heel brommerig en lawaaiig is. Fiat heeft in de Grande Punto meer geluidsisolatie toegepast. De distributieketting van de 1.3 diesel wil nog wel eens breken, laat deze uit voorzorg vervangen.

De Citroën C3 met 1.6 e-HDI lijkt me inderdaad een fijne en verstandige keus. Helaas zijn die binnen mijn budget praktisch onvindbaar. (In tegenstelling tot de 1.4 HDI met 68 pk, dit is me toch te weinig). Bedankt voor de 1.5 dCi-tip, door het erg grote aanbod van Renault Mégane 3's liggen de prijzen helemaal niet hoog, met 6 000 euro valt een net exemplaar te vinden. Extra voordeel is dat de Renault een C-segmenter is, meer auto voor hetzelfde budget dus! Ik ga ze nog even allemaal met elkaar vergelijken :)

Viktor 2322965 zei:
ak2 zei:

De Citroën C3 met 1.6 e-HDI lijkt me inderdaad een fijne en verstandige keus. Helaas zijn die binnen mijn budget praktisch onvindbaar. (In tegenstelling tot de 1.4 HDI met 68 pk, dit is me toch te weinig). Bedankt voor de 1.5 dCi-tip, door het erg grote aanbod van Renault Mégane 3's liggen de prijzen helemaal niet hoog, met 6 000 euro valt een net exemplaar te vinden. Extra voordeel is dat de Renault een C-segmenter is, meer auto voor hetzelfde budget dus! Ik ga ze nog even allemaal met elkaar vergelijken :)
Hou er wel rekening mee dat de Megane wel zwaarder is dus meer mrb en waarschijnlijk ook duurder in de verzekering, maar met 800 km per week is het wel een fijnere auto.

Ik had hierboven in de poll de Yaris aangegeven omdat ik niet gelezen had dat het een diesel moest zijn.
De Yaris blijft ene goede auto, maar in geval van diesel kan ik ook zeker de Citroen aanbevelen.

Mijn zwager heeft jaren met de 68 pk variant van Breda naar Antwerpen gereden en daar heeft hij geen enkel probleem mee gehad. De auto is verkocht met ruim 250k km op de teller. De keren dat ik er in heb gereden vond ik het erg fijn rijden en de 68 pk is niet overdreven, maar vond ik ook niet schokkend traag.
Bijkomend voordeel is dat deze C3 vaak goed is uitgerust en zaken zoals USB vrijwel standaard waren als ik mij niet vergis.

NFS zei:
Ik had hierboven in de poll de Yaris aangegeven omdat ik niet gelezen had dat het een diesel moest zijn.
De Yaris blijft ene goede auto, maar in geval van diesel kan ik ook zeker de Citroen aanbevelen.

Mijn zwager heeft jaren met de 68 pk variant van Breda naar Antwerpen gereden en daar heeft hij geen enkel probleem mee gehad. De auto is verkocht met ruim 250k km op de teller. De keren dat ik er in heb gereden vond ik het erg fijn rijden en de 68 pk is niet overdreven, maar vond ik ook niet schokkend traag.
Bijkomend voordeel is dat deze C3 vaak goed is uitgerust en zaken zoals USB vrijwel standaard waren als ik mij niet vergis.

De 68 pk blijft voor mij moeilijk in te schatten, eigenlijk zou ik daar pas over kunnen besluiten na een proefritje. Ik heb absoluut geen hoge eisen qua prestaties, maar vlot invoegen en inhalen zou wel zo fijn zijn.

Auto encyclopedie zei:
Ga je op Belgische kenteken of op NL kenteken rijden?

Hiervoor moet ik mij nog informeren. Sowieso wordt de auto ingeschreven op naam van één van mijn ouders, dit omwille van de lagere verzekeringspremie (die is als 19-jarige soms bijna onbetaalbaar). Als ik een Belgische auto zou kopen zal de auto worden ingeschreven op naam van mijn moeder (die in België woont) en dus een Belgisch kenteken krijgen. Als ik een Nederlandse auto koop dan komt ie op naam van mijn vader of stiefmoeder en komt er dus een Nederlands kenteken aan.
Maar zoals ik al zei, ik moet dit nog even bekijken :)

Viktor 2322965 zei:
Auto encyclopedie zei:

Hiervoor moet ik mij nog informeren. Sowieso wordt de auto ingeschreven op naam van één van mijn ouders, dit omwille van de lagere verzekeringspremie (die is als 19-jarige soms bijna onbetaalbaar). Als ik een Belgische auto zou kopen zal de auto worden ingeschreven op naam van mijn moeder (die in België woont) en dus een Belgisch kenteken krijgen. Als ik een Nederlandse auto koop dan komt ie op naam van mijn vader of stiefmoeder en komt er dus een Nederlands kenteken aan.

Ik werd geïnspireerd door de opmerking van epica over wegenbelasting, dus puur uit nieuwsgierigheid hoe zit dat in België met wegenbelasting? Gaat dat qua gewicht en hoe zien die gewicht tarieven er uit of is het motorinhoud of uitstoot.

Auto encyclopedie zei:
Viktor 2322965 zei:
Auto encyclopedie zei:

Ik werd geïnspireerd door de opmerking van epica over wegenbelasting, dus puur uit nieuwsgierigheid hoe zit dat in België met wegenbelasting? Gaat dat qua gewicht en hoe zien die gewicht tarieven er uit of is het motorinhoud of uitstoot.

Naar vermogen volgens mij.

Auto encyclopedie zei:
Viktor 2322965 zei:
Auto encyclopedie zei:

Ik ben vrij zeker dat in Vlaanderen de jaarlijkse verkeersbelasting bepaald wordt door de CO2-uitstoot, Euronorm, vermogen en de fiscale pk (deze fiscale pk wordt dan weer berekend obv de cilinderinhoud). Het gewicht speelt volgens mij dus geen rol, het draait louter om hoe schoon en krachtig de motor is. Van het Waalse systeem heb ik geen flauw idee.

Edit: ik heb deze site gevonden https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

Auto encyclopedie zei:
Interessant ook dus verschil tussen Wallonië en Vlaanderen ?

Ja, je hebt enerzijds de Vlaamse belasting en anderzijds de belasting die in Wallonië en Brussel geldt.

Terug
Bovenaan