starten bedrijf, occasion kopen

A

Anoniem

Guest
goedenavond.

ik ga binnenkort mijn eigen onderneming starten als zzp-er.
hiervoor heb ik een bus nodig, en heb deze al op het oog. en ben zelfs van plan om hem morgen te gaan kopen.
de bus is van een ondernemer die stopt, en heeft deze bus nieuw gekocht. zakelijk.
nu heb ik nog geen kvk nr etc. dus ik zal hem prive moeten overkopen.

hoe zit het nu precies met btw, bpm etc.
maakt het uit of ik hem nu prive koop? of kan ik hem beter zakelijk kopen?
wat zou de beste manier zijn?

alvast bedankt,

willem

Moet je even informeren, je mocht of misschien nog steeds in de aanloop tot een inschrijving als kosten maken voor de onderneming. Deze worden als aanloopkosten gezien.
Of je dan later de ob nog mag terug vorderen durf ik niet te zeggen.
Als dat niet zo is zou ik de bus nog niet kopen. Je zou gek zijn om de btw volledig voor jouw rekening te nemen. Ook is de bus in de toekomst niet meer interessant voor andere onderenemers, want het wordt dan een marge voertuig.

Snel naar kvk en dan naar belastingdienst voor een btw-nummer. Het is waarschijnlijk sneller geregeld dan een proefrit.

V0RQ zei:
Snel naar kvk en dan naar belastingdienst voor een btw-nummer. Het is waarschijnlijk sneller geregeld dan een proefrit.

De kvk-inschrijving is slechts een formaliteit van hooguit een half uurtje (maar tegenwoordig wel alleen op afspraak) als je je huiswerk hebt gedaan, en het btw-nummer krijg je vanzelf want de kvk geeft je inschrijving door aan de belastingdienst.
Maar ik zou inderdaad ook eerst z.s.m. de kvk even gaan regelen en daarna de auto pas op naam zetten, dat scheelt een hoop administratieve rompslomp met de fiscus.
Probeer eventueel wat te regelen met de verkoper m.b.t. de tenaamstelling.

Precies, als je de verkoper vertrouwd kun je de bus in principe al kopen (of een flink gedeelte van het aankoopbedrag als handgeld geven) en het daadwerkelijke overschrijven even afhouden tot je de KvK rond hebt.

Willem g zei:
goedenavond.

ik ga binnenkort mijn eigen onderneming starten als zzp-er.
hiervoor heb ik een bus nodig, en heb deze al op het oog. en ben zelfs van plan om hem morgen te gaan kopen.
de bus is van een ondernemer die stopt, en heeft deze bus nieuw gekocht. zakelijk.
nu heb ik nog geen kvk nr etc. dus ik zal hem prive moeten overkopen.

hoe zit het nu precies met btw, bpm etc.
maakt het uit of ik hem nu prive koop? of kan ik hem beter zakelijk kopen?
wat zou de beste manier zijn?

alvast bedankt,

willem

Dat maakt zeker uit. Als je als ''privé persoon'' een bedrijfswagen / BTW-auto koopt, wordt het automatisch een marge auto. Wat betekend dat je de BTW niet kunt terugvorderen.

Verder heeft de huidige, zakelijke eigenaar een BPM doorschuifregeling getekend. Wanneer jij als privé persoon nu die bedrijfsauto koopt dien je ook de rest BPM te betalen. ( Als die nog niet op '0' staat, maar dat hangt af van de leeftijd van de bus)

Inderdaad eerst even naar de KVK en je inschrijven, en dan de bus kopen.

Terug
Bovenaan