Stank na lang laten slippen van de koppeling? Hoe erg is het?

TNThomas

Net ingestapt
Gisteren liet ik iemand anders in mijn auto rijden (niet slim, ik weet het). Hij liet de koppeling erg lang slippen en gaf tijdens het slippen veel gas. Vlak erna stonk het in de auto. Kan gebeuren natuurlijk als je al jaren een automaat rijdt, maar moet ik me nu zorgen maken over mijn koppeling?

ja dat stinkt altijd dan he, zolang er geen boom achter vast hing, die je uit de grond wou trekken, valt het altijd wel mee, als de auto gewoon weer op pakt, is er niks aan de hand,      nou weet je dan ook weer, nooit je auto of je vrouw, uitlenen, je krijgt het altijd misbruikt terug.

Hahaha gelukkig leer ik de les met mijn auto en niet met mijn vriendin... ;)

Erna voelde de koppeling nog hetzelfde aan, dus na het lezen van jouw comment maak ik me geen zorgen.

zo lang je, met benzine, in 2de zonder gas kan vertrekken is de koppeling nog goed.

met diesel kan je in 3de vertrekken met een goede koppeling

gaat dat niet dan denk ik dat de koppeling er aan gaat komen.

met me oude passat 1,9TDI 90pk kan ik zelfs net nog in 4de vertrekking. maar een oma op een fiets lijkt dan een ferrari tegen over me passat:)

Dat zal ik eens proberen. In de 1 kan ik in ieder geval wel zonder moeite wegkomen zonder gas te geven. Dat heb ik al eens geprobeerd.

Koppelingsplaat: stilstaan met draaiende motor, 2e versnelling,
voet op de rem en koppeling op laten komen, motor moet afslaan.

dat is wat je moet doen.

zo lang je, met benzine, in 2de zonder gas kan vertrekken is de koppeling nog goed, dan kan je goed rijden maar zegt niks over de koppeling.

met diesel kan je in 3de vertrekken met een goede koppeling, ook goed gereden ,maar niet de bedoeling

Je moet in 50 rijden in zijn 5 en dan vol gas geven.

Gaat de motor bokken en schokken heb je ergens een motorsteun die stuk is.
Gaan de toeren omhoog maar de snelheid niet is je koppeling stuk.

Maar maak je niet zoveel zorgen, af en toe kan dit wel eens gebeuren en het gaat echt niet direct daarna mis.

Een paar keer een paar seconden kan geen kwaad, althans als het toerental niet (lang) piekt in het rode gebied.
Een tijdje geleden kreeg ik op weg naar de wintersport met een geblokkeerde versnellingsbak te maken - zullen sommigen zich nog herinneren. Had alleen de drie ter beschikking, is de hele vakantie (incl terugreis) goed gegaan, met behoorlijk wat slip uiteraard. Die koppeling doet het nog steeds...

Terug
Bovenaan