Stalling of doorrijden met je klassieker of youngtimer? Tips voor stalling?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Intussen is het al weer wat kouder en ook in het topic 'Wat zag je voor bijzonders vandaag' lijkt het wat minder te worden met spots. De nodige auto's met ervaring mogen weer de winterstalling opzoeken - maar er zijn er ook genoeg die wél doorrijden.
Rijd je wel door met je auto (welk merk/type), of gaat deze in de stalling? En zo ja, is dat je eigen garage, staat zij onder een cover? Gebruik je een doorlopende druppellading? Of heb je een gespecialiseerde stalling? Waar let je dan op bij de selectie?
En natuurlijk: heb je tips of ervaringen die je op dit gebied kunt delen?
 
Mijn MX 5 staat in mijn eigen garage. Na grodig reinigen onder een hoes. En geschorst. En met de accu losgekoppeld en banden op 4 bar. Ik ga niet een accu de hele winter aan een druppellader hangen. Ten eerste nergens goed voor, ten tweede brand er genoeg af door zo'n lader.
 
De Z4 staat gestald bij een oud collega die mooi buitenaf woont onder een ruime carport. Aan de druppellader en met een vochtvreter in het interieur. Afgelopen twee seizoenen ook gedaan en prima oplossing. Heb nu wel onlangs een goede buitenhoes aangeschaft die ik erover heen ga doen. Liefst had ik een mooie ruime garage gehad. Had hem ook prima op de oprit kunnen stallen maar die is niet overdekt (carport maken maar moet ook caravan nog onder kunnen qua hoogte en moet dan hoger dan garage waar ie aan vastzit ziet er niet uit). Garage aan huis stond vroeger mijn Trabant in maar inmiddels vol met fietsen en andere zaken en te smal om een auto veilig te kunnen stallen.
Als ik nog een keer weer ga bouwen dan staat een grote garage echt bovenaan het lijstje. Lijkt me geweldig om daarin ook lekker wat te kunnen sleutelen en poetsen. Voor nu is dit ook prima en is zo'n goed ventilerende carport ook voldoende om de Z4 netjes te kunnen houden.
 
Mijn MX-5 rijdt nog beperkt in dit seizoen bij mooi weer. Lekker in de garage, proper gewassen, geen hoes. Hij staat wel aan de druppellader en eens in de zoveel dagen wissel ik met 1 van de moto’s. Ik lees eigenlijk nooit dat er problemen zijn met een goede (!) druppellader genre CTEK, Optimate etc. Dus geen budgetding van tja, noem het zelf maar…
Banden staan op normale spanning, alle vloeistoffen OK en voor de zekerheid een vochtvreter erin (overbodig de voorbije jaren) want de garage is op 150m van waar we wonen en heeft veel troeven waaronder ruimte en 2 mezzanines, maar heeft buiten een petrolvuurtje geen verwarming noch isolatie.
 
Die van mij staat hier in de garage, ik ga er nog wel een paar keer mee naar buiten denk ik. Ik vind de flexibiliteit wel fijn om de auto thuis te hebben.

Ben er wel over aan het nadenken om de hardtop erop te zetten. Two men job, dus moet een van de buren nog ff er voor aanspreken.
 
De Striker staat in de garage. Clio er voor. Wel stil zonder accu. Komt van de lente wel weer goed.

Komend jaar hopelijk alles in de nieuwe garage.
 
Wij hebben een garage bij huis waar de auto altijd staat, dus ook in de winter. Er zit geen doek overheen, vind ik een beetje onzin als hij binnen staat. Hij staat aan de druppellader. In de winter rijd ik er niet mee, iets wat op dit moment ook niet mag, want hij zit in de overgangsregeling. Maar ik ga er sowieso in de winter niet mee rijden; natte troep en pekel zijn geen goede combinatie met een oude Alfa;)
 
M'n Talbot Horizon ('81) staat geschorst in een stalling, dat al sinds 2014... gewoon geen tijd en ook geen interesse om deze weer van stal te halen en rijklaar te maken.

M'n Transit MK1 ('69) staat startklaar aan de straat voor het huis, als m'n tijd het even toelaat en de wegen schoon zijn dan rijd ik er ook gewoon mee.
Voor de roest ben ik niet zo bang, deze Transit heeft een zeer uitgebreide in- en uitwendige roestpreventie gekregen gedurende de restauratie en is dus aardig wat beter tegen de roestkevers bestand als toen die de fabriek in Genk heeft verlaten.

En m'n Jeep Wagoneer ('71) staat ook gewoon bijna startklaar op de parkeerplaats in de straat (zit geen accu in i.v.m. lekstroom), ook daar rijd ik jaarrond wel mee als de wegen schoon zijn.
De bodem en het chassis van de Jeep zijn ook goed behandeld tegen roest, op de achterschermen zitten wel wat blaasjes en bobbeltjes maar die zijn de laatste 10 jaar ook niet meer gegroeid ondanks het jaarrond in weer en wind staan.
Vervangend plaatwerk hiervoor ligt hier al een paar jaar op m'n zolder, het ontbreekt me alleen nog aan de tijd en ruimte om die body van het chassis af te halen en weer in een concoursstaat terug te restaureren.
 
Garageboxen aan huis (niet verwarmd, wel goed geventileerd) doen een hoop. Komen de auto's alleen stoffig uit. Soms met een lege accu ondanks het afkoppelen. Druppellader wil ik misschien wel gaan doen maar dan eerst elektriciteit aanleggen in de garages.

Desondanks staan er ook auto's buiten (alleen auto's die geen problemen hebben met lekken na een forse regenbui) en die worden minimaal eens per maand nog wel gereden om het vocht eruit te houden en de accu op gang te houden. Daar wil ik nog een carport voor hebben. Bij een vorig huis wel auto's buiten onder een hoes maar dan alsnog in de winter (liefst nog voor de eerste herfststormen) in een stalling een dorp verderop - zelfs met een heel goede hoes krijg je alsnog weleens klapperen, vochtopbouw (in de herfst te vochtig om tussendoor op te drogen) en de hoes wordt ook uiteindelijk wel vies wat doorwerkt op je lak.

Dat er soms een accu sneuvelt vindt ik niet zo erg, maar ik heb wel gemerkt dat vocht altijd een uitdaging blijft (ook in een stalling met onvoldoende ventilatie een probleem). Vochtvreters helpen maar weinig (en trekken vocht ook naar die plek toe).
 
Ik huur al een paar jaar een garagebox die precies breed genoeg is om de Trans en Dyane naast elkaar in te kunnen zetten. Dan is er wel nog maar een paar centimeter aan ruimte over. Ervoor past nog precies mijn dwergauto.
De Marbella staat thuis, onder mijn vrijwel droge pergola. Ik heb daar een hoes overheen liggen die kan ademen, dus dan blijft hij wel lekker droog. Ik hoop ooit nog eens een iets groter loodsje o.i.d. te kunnen kopen waar het hele wagenpark in kan. Maar zie dat maar (betaalbaar) te vinden. Ach, een mens moet ook wel eens dromen!
 
Ik heb een garagebox met (iets) ventilatie en ik neem altijd de accu in de winter mee naar huis. Accu staat nu in de kelder (volledig opgeladen) en dan tegen de lente zet ik die nog een keer op de lader. Doe ik al jaren zo en de accu blijft tot nu toe nog goed.

Wat @Engineer2 zegt: in het voorjaar is de auto altijd stoffig en dus is mijn eerste rit van het jaar altijd naar een wasbox. ;)
 
Mijn 1975 Buick LeSabre staat te slapen in mijn eigen verwarmde garage. Banden op 3 bar. Geen druppellader (tussendoor wanneer er zich een mooie dag zonder pekel voordoet gaat ie even een blokje om van 20 minuten), ook geen doek of hoes.

Mijn vorige 1985 Rover SD1 Vitesse idem.

Swinters (en eigenlijk überhaupt met regen of slecht weer) komen mijn klassiekers niet buiten. Is behoud van je auto.

Voor de winters hebben we andere autos
 
Als je de auto stalt kun je dan de banden beter flink opgepompt hebben of niet? Ik vraag het voor een vriend!


Die vriend ben ik zelf…
 
De Z3 staat 's winters geschorst in de garage. Vaak zo rond eind november in de schorsing (want strooizout) en eind februari/begin maart weer naar buiten. Scheelt me toch €70 per maand terwijl ik er toch al niet mee reed.
Verder natuurlijk aan de druppellader en de banden op 3 bar. Ik gooi er voor die paar maanden geen andere brandstof in dan de E10 waar ik normaal ook al op rij.
 
0,0 technische kennis hier, maar mijn gevoel zegt altijd dat het beter is om ze af en toe wat kilometers te laten maken. Even de motor warm laten worden, alle sappen laten stromen, bandjes laten rollen, interieur opwarmen. Die van mij staan wel binnen, maar op droge winterse dagen laat ik ze wel even uit.
 
Ik heb mijn Megane onder een regenhoes op de oprit staan. Uiteraard gewassen en wel. Druppellader er aan, maar moet hem wel om de enkele weken onder de hoes vandaan halen en laten luchten.
Dan rij ik er ook een mooi rondje mee om alles gangbaar te houden (van vering tot motor en versnellingsbak).
Als het koud en vochtig is rij ik dan ook vaak met de verwarming volop en ramen open, om het interieur te luchten.

Het interieur tussendoor schoonmaken is dan ook geen overbodige luxe.

De toekomst droom is een geïsoleerde (verwarmde) garage. Wanneer ik weet dat de auto voor langere tijd stil staat schors ik hem wel.
 
Terug
Bovenaan