SRS Airbag Service Spoed Volvo C30

Julian 2398903

Startmotor
Goedenavond,
Sinds een aantal maanden heb ik een Volvo C30 1.8, waar ik erg blij mee ben. Echter, na het verschuiven van de bestuurdersstoel vorige week popte de melding “SRS Airbag Service Spoed” op. Ik ben toen naar een garage gaan en daar hebben ze de storing gereset en toen kwam de melding niet meer terug. Vandaag na het stofzuigen en wederom het verschuiven van de stoel popte de melding weer op. Ik ga overmorgen op vakantie en vind het belangrijk om te weten of door deze melding het airbagsysteem is uitgeschakeld, en waar de mogelijke oorzaak van het probleem ligt. Het moet bijna wel aan het kastje onder de stoel liggen. Weet iemand raad hiermee? En is het zaak om dit op te lossen voor ik overmorgen vertrek? Bedankt alvast!

Ja, melding betekend dat het airbagsysteem is uitgeschakeld. Dat is juist de reden waarom je het als een melding krijgt.

9 van de 10x is het simpelweg de stekker onder de stoel die slecht contact maakt. Niet het kastje.
Daarom is het ook bij het verschuiven van de stoel of het stofzuigen/verwijderen van de matten het geval.
Die verbinding is heel vaak degene die de foutmelding veroorzaakt omdat juist de bestuurdersstoel het meeste verschoven wordt in zijn leven en daardoor beweegt die stekker steeds.

Soms helpt het om even wat aan de kabel te rammelen... (zorg wel dat de auto uit is) In veel gevallen gaat de melding gewoon weg na een keer gereden te hebben en de auto uit en aan te zetten.
Je kunt ook de stekker losmaken, schoonmaken met contactspray en dan weer terugzetten. Maar ik raad je wel aan om dan vooraf de accu los te koppelen (kijk wel even na of dat zomaar kan bij die auto)
Als er een airbag in de stoel zit, kan die bij zulke werkzaamheden af gaan als je pech hebt. Daarom moet het systeem even geen voeding hebben.

Bedankt voor de tips, alle stekkertjes zitten vast en het rammelen heeft helaas geen zin. De melding blijft komen. Dan lijkt me inderdaad de stekkertjes met contactspray smeren geen gek idee. Ik ga dit eens proberen en kijken of het het probleem verhelpt!

De stoelsensor is om te zien of er iemand zit. Als er niemand zit is het beter de airbag dicht te laten.Het daadwerkelijk afgaan van airbags gaat met de impactsensoren achter de bumper. Of in de B stijlen. Maar better safe than sorry en even de accu loshalen.

Kabeltje loshalen, inspuiten met contactspray, even goed kijken of je een slecht plekje ziet. Alles weer goed aandrukken. Misschien wil de wegenwacht helpen omdat het een veiligheids ding betreft.

En als je (iemand anders) op de stoel gaat zitten? Misschien dat de schakelaar dan net wel goed contact maakt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan