Spraakherkenning werkt niet

eerste opel

Wegverkenner
Enkele jaren geleden heb ik een nieuwe Opel Corsa gekocht en op het stuur van mijn auto zit de knop voor spraakherkenning. Echter bel ik zelf (vrijwel) nooit in de auto, maar wordt ik alleen maar gebeld. Laatste wilde ik zelf bellen dat ik later kwam omdat ik in de file stond. Gezien het langzaam rijdend was leek het mij veiliger het met spraakherkenning te doen dan de naam in het adresboek (via 7 inch scherm, zie latere schermafdruk) op te zoeken.
Zie schermafdruk:
c5jbcdng2f.jpg

Na het inspreken van de naam krijg ik echter de volgende melding:

jc0tupza2n3t.jpg

Geeft het systeem hiermee aan dat mijn auto geen spraakherkenning ondersteunt? Waarom zit dan toch de knop spraakherkenning op het stuur?
Of geeft het systeem aan dat mijn telefoon, een Samsung Galaxy S7 geen spraakherkenning ondersteunt? Met mijn telefoon kan ik namelijk wel iets aan google vragen met de woorden 'Hey Google', dus bijvoorbeeld Hey Google, tegen wie speelt Ajax de volgende wedstrijd waarop ik dan antwoord krijg.
Als dit werkt zou ik zeggen dat je ook iemand via spraakherkenning moet kunnen bellen. Of staat dit los van het trucje 'Hey Google'?

Er zit natuurlijk een manual bij, dus het eerste wat ik gedaan heb via 'Read the fucking manual' is het woord 'spraakherkenning' gezocht achterin het boekje van een paar honderd pagina's, maar dit woord staat niet in het boekje dus dan wordt het ook lastig zoeken......

Weet het niet zeker maar denk niet dat die knop iets te maken heeft met "spraakherkenning".
Volgens mij is het puur de knop om de telefoon aan te nemen, die eronder om op te hangen.

Ik neem aan dat er bij die Opel ook een boekje is geleverd, de zogenaamde handleiding?

Total Loss zei:
Weet het niet zeker maar denk niet dat die knop iets te maken heeft met "spraakherkenning".
Volgens mij is het puur de knop om de telefoon aan te nemen, die eronder om op te hangen.

Die eronder is inderdaad om op te hangen.
Wellicht heb je gelijk voor wat betreft de rood omcirkelde knop, maar aangezien het mondje open staat en er een tekentje voor praten/klanken staat zou het met spraakherkenning te maken kunnen hebben dacht ik.

Jazzik zei:
Ik neem aan dat er bij die Opel ook een boekje is geleverd, de zogenaamde handleiding?

Ja zeker, maar dan heb je wellicht de laatste alinea gemist.
Bij deze nogmaals:

Er zit natuurlijk een manual bij, dus het eerste wat ik gedaan heb via 'Read the fucking manual' is het woord 'spraakherkenning' gezocht achterin het boekje van een paar honderd pagina's, maar dit woord staat niet achterin het boekje dus dan wordt het ook lastig zoeken door een paar honderd pagina’s door te bladeren,

eerste opel zei:
"het woord 'spraakherkenning' gezocht achterin het boekje van een paar honderd pagina's, maar dit woord staat niet achterin het boekje dus dan wordt het ook lastig zoeken door een paar honderd pagina’s door te bladeren"

Lijkt me dus duidelijk: Geen spraakherkenning...

eerste opel zei:
Bij deze nogmaals:

Er zit natuurlijk een manual bij, dus het eerste wat ik gedaan heb via 'Read the fucking manual' is het woord 'spraakherkenning' gezocht achterin het boekje van een paar honderd pagina's, maar dit woord staat niet achterin het boekje dus dan wordt het ook lastig zoeken door een paar honderd pagina’s door te bladeren,

Ja, dan zoek je toch het stuur op, en dan staat er ongetwijfeld een afbeelding van het icoon, en wat het betekent.

In de engelse handleiding is het pagina 77, en daar staat dan dit:
Cruise control, Speed limiter, Forward collision alert setting, Infotainment system and a connected mobile phone can be operated via the controls on the steering wheel. Driver assistance systems 3 152. Further information is available in the Infotainment system manual.

Het is dus eigenlijk wel gewoon een gevalletje van RTFM.

Ik denk dat je auto geen spraakherkenning ondersteunt. Dit is waarschijnlijk een extra die mogelijk nog te activeren is?

Ik ben vrij zeker dat ik met die knop in onze Astra wel degelijk de navigatie kan instellen of iemand kan laten opbellen.

Het scherm ziet er niet des Opels uit. Mogelijk Android-equivalent van Carplay? Het zou kunnen dat die verbinding geen spraakherkenning ondersteunt.

Bij BMW is dit een optie maar die knop heb je wel altijd. Tenminste: zonder spraakherkenning kan je wel 'bel pietje' zeggen (basic groepsopdrachten), maar met spraakherkenning kan je ook 'radio 1' e.d. zeggen...

Waarom toch die knop: het maakt het stuur weer een paar euro duurder als ze dat allemaal apart moeten bestellen..

Wat je telefoon kan is heeft hier niks mee te maken.

Opel levert inderdaad standaard stuurwielen. Ik heb ook wel eens Insignia's gezien die alle knoppen voor telefoon bediening hadden, maar geen telefoonmodule hadden. De knoppen deden dan ook weinig anders dan het geluid uit zetten. Waarschijnlijk is de spraakbesturingsmodule inderdaad een optie. Er zijn sites die aan de hand van de VIN code de uitrusting van je auto tonen, die zou je eens kunnen proberen.

Total Loss zei:
Dit knopje is wel degelijk voor spraakherkenning/stembediening, daarvoor is dat symbool (gezichtje met geluidsgolfjes) namelijk de universele aanduiding. De knop heeft in dit geval echter een dubbelfunctie zo lijkt het, aangezien het telfoontje (oproep beantwoorden) er ook bij op staat. De knop er onder heeft bijvoorbeeld ook een dubbelfunctie (gesprek beëindigen of audiovolume op 0).

Waarom het niet werkt kan ik niet zeggen helaas. Zou het wel merkwaardig vinden dat men een universeel stuurwiel (met alle mogelijke knoppen) in elke auto schroeft, terwijl enkele zaken daarvan helemaal niet werken.

Leon in zn Fiesta zei:
Total Loss zei:
Dit knopje is wel degelijk voor spraakherkenning/stembediening, daarvoor is dat symbool (gezichtje met geluidsgolfjes) namelijk de universele aanduiding. De knop heeft in dit geval echter een dubbelfunctie zo lijkt het, aangezien het telfoontje (oproep beantwoorden) er ook bij op staat. De knop er onder heeft bijvoorbeeld ook een dubbelfunctie (gesprek beëindigen of audiovolume op 0).

Waarom het niet werkt kan ik niet zeggen helaas. Zou het wel merkwaardig vinden dat men een universeel stuurwiel (met alle mogelijke knoppen) in elke auto schroeft, terwijl enkele zaken daarvan helemaal niet werken.
Het heeft inderdaad een dubbele functie. In mijn Insignia is kort indrukken telefoon aannemen, lang drukken spraak sturing. Een andere Insignia waar ik wel eens in reed had niet eens een telefoon mogelijkheid maar toch dezelfde knoppen op het stuur. Het enige wat de knoppen daar deden was het volume van de audio op 0 zetten of weer op de oude waarde.

Nissan GTR R34 zei:
eerste opel zei:
Bij deze nogmaals:

Ja, dan zoek je toch het stuur op, en dan staat er ongetwijfeld een afbeelding van het icoon, en wat het betekent.

In de engelse handleiding is het pagina 77, en daar staat dan dit:
Cruise control, Speed limiter, Forward collision alert setting, Infotainment system and a connected mobile phone can be operated via the controls on the steering wheel. Driver assistance systems 3 152. Further information is available in the Infotainment system manual.

Het is dus eigenlijk wel gewoon een gevalletje van RTFM.

Via bladzijde 77 heb ik inderdaad een plaatje van het stuur gevonden met alle mogelijkheden erop. Deze verwees waar naar verderop in het boekje waar ik toen ben gaan zoeken. Eenmaal gevonden stond er een verwijzing naar het Infotainmentboekje (ik was dus de gebruikershandleiding aan het bekijken) en toen ik deze bekeek stonden er 2 pagina's over de spraakherkenning. Echter verwees deze weer naar de handleiding van mijn mobiele telefoon; en juist deze kan ik niet zo pakken. Deze moet ik als ik wat meer tijd heb (waarschijnlijk komend weekend) eens rustig gaan zoeken.

afentoe zei:
Ik ben vrij zeker dat ik met die knop in onze Astra wel degelijk de navigatie kan instellen of iemand kan laten opbellen.

Het scherm ziet er niet des Opels uit. Mogelijk Android-equivalent van Carplay? Het zou kunnen dat die verbinding geen spraakherkenning ondersteunt.

Met een Astra kun je inderdaad zeker met die knop iemand laten opbellen. Of navigatie instellen ook werkt weet ik niet. Hoe ik dat weet? Omdat ik 1,5 week terug met iemand een nieuwe Astra opgehaald heb en toen liet de verkoopmedewerker dit zien.
Het systeem kan bijna niet een Android-equivalent van Carplay zijn omdat mijn auto 4 jaar oud is en ik deze met Intellilink in combinatie met (het ellendige) Bringgo heb gekocht.

V0RQ zei:
Bij BMW is dit een optie maar die knop heb je wel altijd. Tenminste: zonder spraakherkenning kan je wel 'bel pietje' zeggen (basic groepsopdrachten), maar met spraakherkenning kan je ook 'radio 1' e.d. zeggen...

Waarom toch die knop: het maakt het stuur weer een paar euro duurder als ze dat allemaal apart moeten bestellen..

Wat je telefoon kan is heeft hier niks mee te maken.

De spraakherkenning werkt bij mij helemaal niet. Zowel 'bel pietje' niet als dat ook 'radio 1', 'radio 538' of een andere zender niet werken.

Nico94 zei:
Ben je al langs de dealer geweest? Misschien kan die meer uitleg geven.

Het leuke is dat het daarmee allemaal aan het rollen is gekomen. Voor ongeveer 1,5 week terug was ik met iemand mee die een nieuwe Astra ging ophalen (en de oude Vectra als inruil achterliet) en die kreeg daar toen uitleg over. Toen ik bij mijzelf ook deze knop ontdekte dacht ik dat moet bij mij dan ook werken.
Vragen om uitleg op mijn eigen auto zat er op dat moment echter niet in omdat mijn eigen auto niet mee was omdat de Vec ingeruild moest worden.

Bel je die betreffende verkoper/verkoopster / afleveringsmedewerker toch ff op?

Streel ff zijn/haar ego door te benoemen dat jij door die uitleg mogelijk een onontdekte feature in je eigen Opel kan/wil gebruiken. :D

Hoe oud is je Corsa? Volgens de (Duitse) prijslijst is bij de eerste generatie van de 2015 Corsa alleen " Siri Eyes Free-Sprachsteuerung2 möglich" Prijslijst Corsa 2015. Een generatie later staat in de prijslijst " Nutzung der Sprachsteuerung des gekoppelten Smartphones möglich (z. B. Siri4, Google-Sprachbedienung)" Nieuwe prijslijst. Als die van jou dus van begin 2015 is, werkt dit alleen met een aaiphone.

Mijn Opel Corsa staat op kenteken sinds 30 september 2015.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet begin 2015, dan denk ik eerder aan ergens de 8 maanden ervoor (januari t/m augustus 2015). Of ik moet het helemaal verkeerd hebben en dat september 2015 voor Opel ook nog begin 2015 is.
Overigens heeft degene waarmee ik de Astra ging ophalen en waarmee het allemaal aan het rollen gekomen is wel een aaiphone. Je hoort vaker dat Apple Carplay wel werkt, maar de Android equivalent (nog) niet. Zou dat bij mij dan ook het geval geweest zijn uiteindelijk?

eerste opel zei:
Mijn Opel Corsa staat op kenteken sinds 30 september 2015.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet begin 2015, dan denk ik eerder aan ergens de 8 maanden ervoor (januari t/m augustus 2015). Of ik moet het helemaal verkeerd hebben en dat september 2015 voor Opel ook nog begin 2015 is.
Overigens heeft degene waarmee ik de Astra ging ophalen en waarmee het allemaal aan het rollen gekomen is wel een aaiphone. Je hoort vaker dat Apple Carplay wel werkt, maar de Android equivalent (nog) niet. Zou dat bij mij dan ook het geval geweest zijn uiteindelijk?
De prijslijst waarin voor het eerst vermeld staat dat het ook bij Android werkt, is van november 2015. In de voorgaande prijslijst (van Augustus) staat nog dat het alleen bij een aifoon werkt. Ik denk dat dat het antwoord is: Je hebt wel spraaksturing, maar alleen voor aifoons.

Afgelopen weekend heb ik contact gehad met de verkoopadviseur van degene waarmee ik 12 oktober mee was.
Deze denkt inderdaad dat het spraakherkenningssysteem op een Bringgo systeem helemaal niet werkt, het zou dan geen verschil maken of je Android of Iphone zou hebben.
Volgens hem heb ik daar een jonger navigatiesysteem voor nodig.
Het mooie is alleen dat ik alleen zeg dat ik Intellilink en Bringgo heb, maar daarover ga ik bij de spraakherkenning niet verder. Zie onderstaand bericht.
Laat ik er maar vanuit gaan dat het in combinatie met bellen etc. ook niet werkt qua spraakherkenning.

Op zaterdag 12 oktober 2019 heb ik samen met mijn bekenden, hun nieuwe Opel Astra bij u opgehaald.

Zelf heb ik eind september/begin oktober 2015 bij de voorganger van Mulders, Motorhuis op de Nieuwe Dukenburgseweg een nieuwe Opel Corsa gekocht bij uw (ex-)collega *** met Intellilinksysteem en Bringgo navigatie.
'Stiekem' heb ik ook nog iets aan de uitleg van de Astra van mijn bekenden gehad (voornamelijk functies op het stuur) en ik heb een vraag over het spraakherkenningssysteem van mijn Corsa van 30 september 2015 in combinatie met mijn Samsung Galaxy S7, een Android telefoon.
Nadat ik het knopje voor 'spraakherkenning', te weten het open mondje met 3 geluidsgolfjes eruit lang indruk en zeg wie ik wil spreken dan krijg ik op het 7 inch infotainmentscherm de volgende melding:

Dit apparaat ondersteunt geen spraakherkenning.

Kan het kloppen dat bij mijn auto die van 30 september 2015 is de spraakherkenning alleen met een iPhone werkt? En pas vanaf november/december 2015 ook beschikbaar was voor Android telefoons?

Antwoord ontvang ik graag via de mail in verband met werkzaamheden doordeweeks.
In afwachting van antwoord verblijf ik!

Terug
Bovenaan