sportieve auto's

A

Anoniem

Guest
Ik zou graag een overzichtje hebben van de sportieve modellen per merk in de klasse midden-klein zoals een Focus RS.
Er zijn hier vast kenners die deze zo uit het hoofd op kunnen noemen :)

bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Michel

Bijvoorbeeld: Renault Megane RS, Honda Civic Type R, Hyundai I30N, Opel Astra OPC.
Kleiner Ford Fiesta RS, Fiat Grande Punto Abarth, Renault Clio en Twingo RS.
Etc.

top, thnx voor de snelle reactie! dat zijn er al aardig wat...

De enige sportieve auto's zijn auto's waarmee je echt racet (daarvoor moet je immers een bovengemiddelde conditie hebben). Auto's voor de openbare weg zijn per definitie niet sportief. Als je je sportief wilt voortbewegen ga je op de fiets of lopen.

Mooie invalshoek Wolters! Daaropvolgend dus eigenlijk auto's zonder stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, zware koppeling, raamslingers, hakende versnellingsbak.... Een Land Rover Series I of II (niet de 2A, daar gaat het schakelen al wat makkelijker)!

M 3852062 zei:
Bedankt Wolters!

Je doet zelf ook geen moeite, wat verwacht je eigenlijk? Je kunt dit gemakkelijk zelf opzoeken.
Voor sportief rijden raad ik een motorfiets aan. Merk en type moet je zelf maar even onderzoek naar doen.

haarr zei:
M 3852062 zei:
Bedankt Wolters!

Je doet zelf ook geen moeite, wat verwacht je eigenlijk? Je kunt dit gemakkelijk zelf opzoeken.
Voor sportief rijden raad ik een motorfiets aan. Merk en type moet je zelf maar even onderzoek naar doen.

Wat ik eigenlijk verwacht? Reacties exact zoals van ak2 en Auto encyclopedie, top!
Wat ik totaal niet had verwacht is dat gebruikmaking van het forum op deze manier zou worden gezien als geen moeite doen, met BS reacties als gevolg. Ik snap dat je alles zelf kan opzoeken maar ik ben geen echte kenner itt ongetwijfeld velen van jullie en zie er gemakkelijk een paar over het hoofd denk ik...

Dit is nou echt iets wat je zelf ook kunt opzoeken. De Mitsubishi Lancer Evo wordt gezien als de meest potente rallyauto voor de straat van de afgelopen 2 decennia, gevolgd door de Subaru WRX (STI), beiden C segmenters qua grootte., (net als de Focus RS). Beiden werden door puristen iets minder scherp bevonden met de laatste generatie; gewicht nam toe en gezeur om verbruikseisen.

Heb je het uberhaupt over nieuw of tweedehands? Nieuw de Toyota Yaris GR, dat is de nieuwe benchmark qua sportiviteit in het B segment. Mazda MX-5 of die Fiat 124 (of hoe heet hij) natuurlijk ook fijn als zijnde betaalbare roadsters. Maar Caterhams, Donkervoorts natuurlijk sportiever.

Wat dachten jullie van de Renault Mégane R.S. Trophy-R (2020). Dat is volgens mij toch wel een hele sportieve (en straatlegale ;)) bak!

M 3852062 zei:
Wat dachten jullie van de Renault Mégane R.S. Trophy-R (2020). Dat is volgens mij toch wel een hele sportieve (en straatlegale ;)) bak!

Absoluut!

Helaas wel een uitstervend soort auto's. Hoogtepunt van deze middenklasse hot-hatches was in de jaren '90. Met de 309 GTi 16v als een van de hoogtepunten. Maar ook de Kadett Gsi 16v deed lekker mee en zelfs een Golf GTi 16v was toen nog sportief. En je had toen ook nog leuke outsiders zoals de Alfa 33 1.7 QV, Fiat Tipo 16v, Renault 19 16v, Toyota Corolla GTi-16v, enzovoort.

M 3852062 zei:
Tja, hoog New Kids Turbo uitstraling, extreem laag onderstel. Dus met kruipsnelheid schuin over verkeersheuvels heen wurmen.
Wel rechts blijven rijden want alle andere mensen kunnen er wel met 50 overheen. En brede bandjes: een draaicirkel van 100 meter. En dat voor 75k.

Koop dan wat moois van die centen, zoals een Lotus of een Alpine. Wat classiekers: Nissan 350z coupe (6 cilinder).
Of een 2e auto speciaal voor op een circuit. Scheelt je een hoop belasting.

Terug
Bovenaan