Excellentie zei:
De banden diameter blijft gelijk, maar de geleverde banden zijn 1 cm smaller. Je zal er niets van merken onder het rijden, maar deze banden zijn wel een fractie goedkoper dan 225 banden, dus hoop ik maar dat je dit verschil in de factuur terug ziet. Anders besodemietert de dealer de boel.
Basiskennis banden:
225 = breedte in mm
55 = percentage van de breedte van de band, dat de band hoog is. Dit is dus geen vaste waarde!
16 = Velgdiamater in Inch
Dus:
Bij 225/55 heb je dus 123.75mm hoogte
Bij 215/55 heb je dus 118.25mm hoogte
Dus de banden zijn zowel smaller als lager en hebben daardoor een kleinere rolomtrek, waardoor je een afwijking hebt op je teller.
Dat is bij dit onderscheid toevallig vrij klein. maar er zijn genoeg banden dat die cm breedteverschil een enorm verschil geeft op de teller.
Dit wordt namelijk ook versterkt als je een andere velgmaat gaat gebruiken. (in dit geval niet van toepassing)
Edit:
Zadelsnuiver zei:
Waar schrijf ik dat je het normaal moet vinden? En belazerd? Oplichterij? De klant is netjes geïnformeerd over het probleem, hoe kun je dat zien als oplichterij of belazeren? De verkeerde banden zij nu binnen, even monteren en de klant kan weer rijden. Andere optie is terugsturen, wachten op nieuwe banden en als het tegenzit heeft de klant Maandag of Dinsdag pas zijn auto terug. Uit het oogpunt van service kan ik me heel goed voorstellen dat de garage opteert om de "verkeerde" banden te monteren want het verschil is echt heel minimaal.
In dit geval is er geïnformeerd. Maar het niet informeren en is wel een klant belazeren. (wat je zegt, als de klant het niet gemeld was had ie het niet geweten, dat is waar ik ook op reageerde)
Hier is er echter ook onjuist geïnformeerd. En dat hoort eveneens niet.
Het is nog altijd de keuze van de klant wat er gedaan wordt.
Dat je meld dat er iets fout gegaan is met de bestelling, mooi. Maar geef dan de klant voor het monteren de optie om nog enkele dagen op de oude banden verder te rijden (indien dat nog veilig kan). Als die kiest voor de juiste maat ipv de foutief bestelde maat.
Klant beslist over zijn of haar auto, niet jij als dealer/garagehouder.
Service verleen je niet met de foute banden te monteren zonder of met een klant foutief te informeren.
Dat het verschil vrij klein is, ben ik met je eens. Maar het is niet iets wat verwaarloosbaar is.
Als jij het accepteert, is dat jou keuze als klant.