Speakers linksachter werken niet (goed) meer

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen!
Ik heb een klein probleempje met mijn standaard audio installatie in mijn Golf 6 1.4 uit 2012.

Vorige week heb ik mijn RNS 315 vervangen met een aftermarket android radio en hierbij heb ik de originele ISO stekker op de radio aangesloten, met bijgeleverde canbus. Alles werkt zoals het hoort. Echter begon enkele dagen na het vervangen, mijn speaker in de linker achterdeur te kraken en te ploffen op random momenten. Gisteren viel mij op dat ik geen geluid meer hoorde vanaf die kant. Wanneer ik de balancer op alleen links achter zet en het volume op 100%, dan hoor je de muziek heel zacht, zonder lage tonen. Alsof de volume van deze speaker op 1% staat tov de anderen. Nu heb ik mijn radio al meerdere malen losgekoppeld om de connecties te checken, maar hier lijkt het niet te zitten. Nu wilde ik sowieso mijn audio upgraden, maar nu nog niet vanwege de hoge kosten. Ik vind het wel heel jammer dat het geluid linksachter niet werkt. Het lijkt niet opgeblazen, de aftermarket radio stuurt ook hetzelfde vermogen aan als de RNS. Iemand enig idee waar ik moet kijken, of dit kan laten repareren door iemand of een bedrijf?

Alvast ontzettend bedankt.

Even de speakers links achter en rechts achter onderling wisselen.
Dan weet je tenminste gelijk of het aan de speaker zelf ligt of dat er een andere oorzaak is.
Dan kun je verder gaan zoeken.

Speakers die ineens gaan kraken en ploffen en daarna nog maar een heel klein beetje geluid maken: dat noemt men dus wel opgeblazen.
Vaak zit er ook nog een verbrand metaal geurtje bij.
In principe is het kortsluiting in de spreekspoel, waardoor deze te heet wordt en een paar wikkelingen wegbrand. Soms is er dan nog wel iets van verbinding waardoor je dus nog wat geluid kan krijgen.

Kan een aansluitfoutje zijn, of die speaker stond sowieso al op klappen. of deze speakers zijn gewoon te licht voor je huidige radio.

Je kunt idd even proberen een andere speaker aan te sluiten ter controle. Maar ik denk dat het speakertje gewoon dood is.
Zo duur zijn een set vervangingsspeakers meestal niet. Je hebt ze voor nog geen 30 euro per set.

Bedankt voor je reactie. Ik ga je tip vanavond uitproberen, de speakers omwisselen. Mocht de speaker kapot zijn, wat is dan het handigst? Ik kan namelijk niet zo snel originele van dit model van VW zelf vinden. Kan ik ook een losse speaker van een ander merk (bv Alpine of JBL) plaatsen, of zal ik dan alle speakers moeten vervangen? Of kan ik bij de garage terecht voor een originele nieuwe speaker? Sorry voor de vele vragen. Ik ben nog nieuw in de auto wereld (techniek).

Pobresh zei:
Speakers die ineens gaan kraken en ploffen en daarna nog maar een heel klein beetje geluid maken: dat noemt men dus wel opgeblazen.
In principe is het kortsluiting in de spreekspoel, waardoor deze te heet wordt en een paar wikkelingen wegbrand. Soms is er dan nog wel iets van verbinding waardoor je dus nog wat geluid kan krijgen.

Kan een aansluitfoutje zijn, of die speaker stond sowieso al op klappen. of deze speakers zijn gewoon te licht voor je huidige radio.

Je kunt idd even proberen een andere speaker aan te sluiten ter controle. Maar ik denk dat het speakertje gewoon dood is.
Zo duur zijn een set vervangingsspeakers meestal niet. Je hebt ze voor nog geen 30 euro per set.

Het gaat over een android radio, neem aan een (goedkoop) Chinees ding. Zou het ook niet raar vinden als daar een kanaal van gesneuveld is.

Nissan GTR R34 zei:
Pobresh zei:

Het gaat over een android radio, neem aan een (goedkoop) Chinees ding. Zou het ook niet raar vinden als daar een kanaal van gesneuveld is.
Dat kan inderdaad goed, of misschien loopt er een lekkere gelijkstroom door de speaker, dat vinden ze ook niet fijn.

Ik ga het vanavond even met de originele radio proberen. Het is inderdaad een android tablet (waarschijnlijk merkloos geimporteerd) omgebouwd naar een radio met dvd speler. Maar daar zijn de prijzen ook naar denk ik zo.

Did you have a fix on this issue? Facing same issue but no response from anyone and couldn't find this topic troubleshooting in myloweslife.

Terug
Bovenaan