Sound proofing wielkasten, maar zonder gevaar voor roest?

kww

Startmotor
Hallo

Ik wil mijn Mazda graag voorzien van wat meer geluidsdemping. De Mazda's staan echter niet goed bekend om hun roest preventie.
Mijn idee was om eerst de wielkuip eruit te halen, daarna alles goed schoon en droog te maken, ontvetten en vervolgens op de juiste plekken wat demping aan te brengen. Vervolgens een rubber coating die alles netjes afsluit en ook weer iets demping bied.
Steentjes komen immers niet tegen metaal aan, maar tegen rubber.
Een beetje zoals dit:
En dit:
En dit:

Echter om dit goed te doen moet ik er wel voor zorgen dat ik geen extra problemen toevoeg voor onderhoud en roest.
Als ik deze video zie dan vraag ik me af wat de beste is:

Het lijkt me dat ik na het schoonmaken en voor de andere stappen nog een product moet toevoegen die ervoor zorgt dat roest geen kans krijgt.
Welke stappen zou ik het beste kunnen doen en met welke producten?

Ik zou persoonlijk alleen voor geluidsdemping vanaf de binnenzijde gaan. Een paar bitumen matjes tegen je spatborden, achter je deurpanelen (tegen de deurplaat), op de bodem en op de dakplaat kan een hoop geluidsreductie geven. Zeker als het dit af fabriek dit niet of nauwelijks heeft.
Daarnaast zie je het niet en zorgt het over het algemeen niet voor extra roestvorming.
Het enige wat het doet is voorkomen dat je al doorgeroest plaatwerk ziet zitten. Maar dat doet de binnenbekleding ook al.
Er is altijd een klein risico op condensvorming wat dan weer problemen kan veroorzaken. Maar bitumen matten zijn al sinds jaar en dag gebruikt om autoplaatwerk te "verzwaren" en roest komt voor 90% vanaf buiten naar binnen ipv andersom. Ik heb zelden gehoord van plaatwerk dat gaan roesten is vanuit de binnenzijde naar buiten onder de bitumen tenzij er water in de auto heeft gestaan.
Wel zorgen dat je het vooraf goed droogt en ontvet natuurlijk. En het spul goed aandrukt zodat er geen ruimte tussen zit.

Het plakken van dezelfde soort matten op de plastic binnenkuipen zal ook geen extra problemen geven, al worden die daar wel vuil en vochtig dus ze kunnen los gaan laten. Maar ook dit is iets wat bij diverse merken al af fabriek wordt gemonteerd (vaak zijn het zelfs stoffen matten, die houden nog meer vocht vast)
Ik denk persoonlijk dat dit ook de enige manier is om de voorzijde wat stiller te maken zonder dat je risico loopt op roest. het meeste geluid komt van je motor af.

Die 2e video is gewoon een stuk vilt... Dat is gewoon een plek voorzien om de vocht op te vangen en niet meer los te laten. Dat zien we ook al bij automerken die ipv een kunststof, een vilten binnenkuip gebruiken. Dat is echt niet aan te raden, hoe goed je het ook denkt af te kunnen sluiten...

De 3e video zou ik dus ook niet doen. Je zorgt ervoor dat er vocht achter kan gaan ophopen en dus roest veroorzaken.

Dat spul aan de buitenkant kun je leuk inspuiten/overspuiten met roestpreventie of een coating maar het is nooit 100% afgesloten, al het vocht dat er achter komt blijft er achter zitten en zorgt voor roestvorming op het paneel erachter.
En dat is dus ook precies wat er in die laatste video te zien is. Onder de coating roest het gewoon. Dit gebeurt ook met steenslagcoating op dorpels. Zodra er ergens een opening in komt door steenslag, is het gedaan.

Ga niet je wielkuipen (die de meeste steenslag en het meeste water zien tijdens het rijden) niet van buitenaf inpakken met allerlei troep dat vocht vast kan houden... Dat is gewoon smeken om ellende wat betreft roest.

Heb je last van banden geluid, dat je aan de wielkasten denkt?
Er bestaan ook hele stille banden, wellicht is dat ook een optie.

Achterbanden worden ook nog vervangen, maar de Mazda is over het algemeen niet een stille auto.

Terug
Bovenaan