Softtop altijd buiten parkeren?

TNThomas

Net ingestapt
Is het slecht voor een stoffen softtop om deze het hele jaar buiten te parkeren of kunnen moderne softtops dit hebben?
 
Op zich niet.
Schoon houden, regelmatig impregneren en vooral niet onder bomen of op vandalismegevoelige plaatsen gaan parkeren... het onderhoud bepaalt meer hoe lang de top meegaat. (= gemiddeld zo'n 8 jaar)

Verder de normale regels in acht houden:
- kap dicht laten bij temperaturen onder de 10 graden (i.v.m. rubbers en spanbanden)
- natte/vochtige kap eerst droog rijden voordat je hem open doet    (broei kan krimp veroorzaken)
- niet langer als 24 uur open houden (i.v.m. vorming vouwen)
- van bevroren kappen afblijven (dus ook geen ingebouwde ruit schoonkrabben)
- opbergbak schoon en droog houden
- niet door de wasstraat, en ook geen drukreiniger erop
 
Een softtop kan best wel wat hebben. Van de fabrikant mag ik gewoon door de wasstraat. Sommige wasstraten zijn daar wat strenger in. Maar het zal ongetwijfeld de levensduur wat verminderen. Net als altijd buiten parkeren. Hoeveel het scheelt met altijd binnen parkeren? Geen idee, maar je kunt er vast geen garage van betalen...
 
Muddy Bandit zei:
[...]
- niet langer als 24 uur open houden (i.v.m. vorming vouwen)
[...]

Maar als je een hardtop hebt, zit je softtop toch ook een lange tijd opgevouwen?
 
ThomasNürburgring zei:
Bedankt voor de reacties! :)

daan944 zei:
Muddy Bandit zei:
[...]
- niet langer als 24 uur open houden (i.v.m. vorming vouwen)
[...]

Maar als je een hardtop hebt, zit je softtop toch ook een lange tijd opgevouwen?
Dat vroeg ik me ook af toen ik dat las...?

Dan demonteer je het softtop dak en leg je die op zolder.
 
Wrangler zei:
ThomasNürburgring zei:
Bedankt voor de reacties! :)

daan944 zei:
Muddy Bandit zei:
[...]
- niet langer als 24 uur open houden (i.v.m. vorming vouwen)
[...]

Maar als je een hardtop hebt, zit je softtop toch ook een lange tijd opgevouwen?
Dat vroeg ik me ook af toen ik dat las...?

Dan demonteer je het softtop dak en leg je die op zolder.

leuk bij een jeepje, minder handig als je een mx-5 zoek zoals TS
 
Wrangler zei:
Dan demonteer je het softtop dak en leg je die op zolder.

Dat kan idd alleen bij een wrangler oid :T


mijn dak is altijd naar beneden, zo zet ik hem ook in de garage,
 
Carfanatic zei:
Wrangler zei:
ThomasNürburgring zei:
Bedankt voor de reacties! :)

daan944 zei:
Muddy Bandit zei:
[...]
- niet langer als 24 uur open houden (i.v.m. vorming vouwen)
[...]

Maar als je een hardtop hebt, zit je softtop toch ook een lange tijd opgevouwen?
Dat vroeg ik me ook af toen ik dat las...?

Dan demonteer je het softtop dak en leg je die op zolder.

leuk bij een jeepje, minder handig als je een mx-5 zoek zoals TS

Bij een MX-5 NC gaat dat volgens mij niet zo makkelijk inderdaad...
 
Muddy Bandit geeft inderdaad de goede tips, en ik wil er aan toevoegen dat je de softtop af en toe met uitsluitend handwarm water moet schoonmaken met een zachte spons. En heel belangrijk: vogelpoep en dat soort vervuiling direct verwijderen zodra je het ziet. Verder niet teveel aan het dak doen.
 
Carfanatic zei:
Wrangler zei:
ThomasNürburgring zei:
Bedankt voor de reacties! :)

daan944 zei:
Muddy Bandit zei:
[...]
- niet langer als 24 uur open houden (i.v.m. vorming vouwen)
[...]

Maar als je een hardtop hebt, zit je softtop toch ook een lange tijd opgevouwen?
Dat vroeg ik me ook af toen ik dat las...?

Dan demonteer je het softtop dak en leg je die op zolder.

leuk bij een jeepje, minder handig als je een mx-5 zoek zoals TS

Leuk zo'n sarcastische reactie, waar lees ik dat in dit topic; dat er om een Mx-5 wordt gesproken dan?

Is het slecht voor een stoffen softtop om deze het hele jaar buiten te parkeren of kunnen moderne softtops dit hebben?
 
Ik heb een ander topic dat over de aanschaf van een MX-5 gaat, maar dat had je dus uit dit topic inderdaad niet kunnen ophalen... Het dus om een MX-5 uit 2008, sorry dat ik dat nog niet had gemeld. :)
 
Had al even op youtube filmpjes bekeken, maar van een MX-5 is het lastig zomaar even het softtopje te verwijderen.

Muddy is inderdaad met goede tips bezig.
 
Wrangler zei:
Had al even op youtube filmpjes bekeken, maar van een MX-5 is het lastig zomaar even het softtopje te verwijderen.

Muddy is inderdaad met goede tips bezig.
Is inderdaad lastig, maar nu vraag ik me af wat slechter voor het dak is; lang opvouwen als je een hardtop erop zet of de kou en regen/sneeuw als je geen hardtop erop zet...?
 
Wat dakloos zegt: daar kunnen ze wel tegen (heb zelf 3 cabriolets gehad)
 
Met open bedoeld Muddy dat de kap opgeborgen is.

Onderhoud is het allerbelangrijkste, met beleid schoonmaken en idd geregeld behandelen.


https://www.carclean.nl/producten/Exterieur/Onderhoud_en_bescherming/Cabriodaken
 
ThomasNürburgring zei:
Is inderdaad lastig, maar nu vraag ik me af wat slechter voor het dak is; lang opvouwen als je een hardtop erop zet of de kou en regen/sneeuw als je geen hardtop erop zet...?

Er zitten gewoon wat nadelen aan het langdurig opgevouwen laten in de opbergbox:
- risico op schimmelvorming en verstikking door condensvorming (vooral als de auto continu buiten staat in weer en wind)
- kap gaat muf ruiken
- 1e keer opzetten na een langdurige opslag heeft soms wat gepast geweld nodig omdat de kap zich weer opnieuw moet zetten

Een hardtop is wel leuk, maar zie dat niet als een verlenging van de levensduur van de softtop zo lang je de softtop niet demonteert.
 
Als je auto altijd buiten staat lijkt een hardtop mij de levensduur van de softtop toch wel verlengen. Maar zo langdurig opgevouwen zitten is inderdaad ook niet geweldig.
 
De specialist waar ik mijn NC in onderhoud heb vind een hardtop niet heel veel toevoegen. Ik zou zoals hierboven al gezegd zorgen dat je er netjes mee omgaat (nooit door een wasstraat bijvoorbeeld!!). Ik maak 'm af en toe voorzichtig schoon en behandel 'm 2 keer per jaar met een speciale set die de kap impregneert en beschermt. Een NC kap zou makkelijk zo'n 15 jaar moeten meegaan. Mijn MX-5 staat altijd buiten, is nu 9 jaar en de kap ziet er bijna uit als nieuw.

Je moet zelf weten wat je doet, maar ik zou nog een keer goed nadenken over een hardtop. Het enige voordeel is dat die hardtop's erg waardevast zijn. Er zijn in verhouding tot het aantal MX-5's blijkbaar maar erg weinig hardtop's verkocht.
 
vandaag toevallig mijn hardtop verwijderd en de softtop weer bevestigd. Het is dat de hardtop bij de auto zat toen ik hem kocht. Een nadeel van de hardtop is dat alshet mooi weer is je niet open kan gaan rijden. Met mijn vorige cabrio's reed ik in de winter gerust open als er een lekker zonnetje stond.
 
Basjc zei:
De specialist waar ik mijn NC in onderhoud heb vind een hardtop niet heel veel toevoegen. Ik zou zoals hierboven al gezegd zorgen dat je er netjes mee omgaat (nooit door een wasstraat bijvoorbeeld!!). Ik maak 'm af en toe voorzichtig schoon en behandel 'm 2 keer per jaar met een speciale set die de kap impregneert en beschermt. Een NC kap zou makkelijk zo'n 15 jaar moeten meegaan. Mijn MX-5 staat altijd buiten, is nu 9 jaar en de kap ziet er bijna uit als nieuw.

Je moet zelf weten wat je doet, maar ik zou nog een keer goed nadenken over een hardtop. Het enige voordeel is dat die hardtop's erg waardevast zijn. Er zijn in verhouding tot het aantal MX-5's blijkbaar maar erg weinig hardtop's verkocht.
Valt me inderdaad op dat ze zeldzaam en prijzig zijn ja... Er staan geen te koop in Nederland nu en nieuw zijn ze niet te betalen.
 
bij mijn mx-5 zat ook een hardtop, aangezien ik toch een mooi weer rijder ben staat deze al jaren ongebruikt in de garage.

een hardtop voor een NA/NB zit al rond de €400-€500, dan vind €600 voor een NC zeker geen rare prijs. maar €600 voor iets dat je niet gebruikt zou ik dan wel jammer vinden. :LOL:
 
Ik zou een hardtop ook zeker wél overwegen, het is een stuk stiller en het tocht minder in de auto. Zeker op autowegen en snelwegen merk je een groot verschil. Het comfort in de wagen is een stuk beter. Daarentegen ben ik een auto met verticale voorruit en zijkanten gewend, dus windvangen doe je ook met een hardtop nog steeds. Van een Mx5 lijkt me dat een hardtop in je eentje wel te verwijderen is, bij een Wrangler moet dat met 2, liefst 3 man ivm met de grootte en het gewicht.

Je kan altijd een hardtop nemen en proberen, ze blijven hun waarde wel houden dus je bent er zo weer vanaf als het niet bevalt.

Een nadeel van de hardtop is dat alshet mooi weer is je niet open kan gaan rijden. Met mijn vorige cabrio's reed ik in de winter gerust open als er een lekker zonnetje stond.

Dat is idd te onderstrepen.
 
De mijne staat ook altijd buiten, gaat ook door de wasstraat. Eens kijken hoelang die het volhoudt.
En een hardtop zou voor mij zonde van het geld zijn want als het droog is en de kap niet bevroren rij ik open.
 
In principe kun je een auto met softtop het hele jaar rond rijden. Ik weet niet zoveel van de MX-5 NC, maar volgens mij zit er een stoffen (geen vinyl) kap op met een glazen achterruit. Of die nog een separate binnenhemel heeft weet ik niet: dat is wel zo comfortabel.

Over reinigen en impregneren bestaan nogal wat tegenstrijdige verhalen. Sommigen zweren erbij, terwijl anderen het liefst hun kap niet aanraken. Ik behandel mijn stoffen kap op een manier daartussenin: twee keer per jaar reinig ik 'm met groene zeep en een borsteltje, dan zie je dat er best veel vuil vanaf loopt. Impregneren doe ik niet, dat zou namelijk niet nodig moeten zijn omdat niet de stof zelf, maar de rubber laag eronder het water tegenhoudt.

Groene zeep is makkelijk en goedkoop, maar heeft wel de eigenschap om rubbers aan te tasten. Nadien goed, heel goed afspoelen is dus wel belangrijk, maar doe je dat goed heb je er alleen maar baat bij. Vogelpoep verwijder ik altijd zo snel mogelijk met Glassex en een microvezeldoekje!

Een hardtop is gewoon een onding: niet alleen om op te bergen, ook is hij inderdaad behoorlijk slecht voor je stoffen kap. Die houdt er niet van om spanningsloos opgeslagen te liggen. Na verloop van tijd zul je merken dat de kap achter minder goed begint te sluiten.
 
Elco zei:
Impregneren doe ik niet, dat zou namelijk niet nodig moeten zijn omdat niet de stof zelf, maar de rubber laag eronder het water tegenhoudt.

De functie van impregneren is ook meer om te voorkomen dat de stof spatwater met straatvuil absorbeert, de stof zal hierdoor een stuk schoner blijven... vooral in de pekeltijd kun je het verschil heel goed merken.;)
 
Wrangler zei:
Ik zou een hardtop ook zeker wél overwegen, het is een stuk stiller en het tocht minder in de auto. Zeker op autowegen en snelwegen merk je een groot verschil. Het comfort in de wagen is een stuk beter. Daarentegen ben ik een auto met verticale voorruit en zijkanten gewend, dus windvangen doe je ook met een hardtop nog steeds. Van een Mx5 lijkt me dat een hardtop in je eentje wel te verwijderen is, bij een Wrangler moet dat met 2, liefst 3 man ivm met de grootte en het gewicht.

Een NC schijnt met hardtop niet stiller te zijn dan de normale kap. Tocht heb ik deze winter ook niks van gemerkt, zit een goede verwarming in en ik heb nooit het gevoel gehad dat er ergens koude lucht naar binnen kwam.
 
Tsja, een canvas softtop van een 4x4 moet je eerder gaan vergelijken met een vrachtwagenhuif als met een softtop van een personen-/sportauto.;)

Ik heb 22 jaar gereden met diverse Suzuki SJ413, Laro en Jeep (allen softtop/sprinttop/bikinitop), het klopt inderdaad dat die softtops aardig klapperen en tochten. (en ook nog aardig kunnen lekken)
Toch heb ik nooit de neiging gehad om een hardtop te plaatsen, als zo'n ding er bij aankoop op zat was het al snel ruilhandel om het primitieve T-ford gevoel terug te krijgen.:)
 
Kunnen ze gerust hebben, net als af en toe de wasstraat. Ook als je voorzichtig doet met een hogedrukspuit trekken ze het wel. Gewoon niet te vaak. Mijn oem stoffen kap is inmiddels 13 jaar oud en nog steeds prima/waterdicht.

Bij buiten parkeren krijg je sneller wat algengroei in het winterseizoen. Bij een NA/NB type Mx-5 kost een nieuwe goeie stoffen kap niet zoveel vind ik (standaard vinyl dacht ik af fabriek), weet niet of de NC duurder is?
 
Heeft iemand nog tips voor goede merken die reiniging/onderhoud kits maken voor soft-tops?
Iemand misschien ervaring met 303, RaggTopp of AutoGlym?

Q70 zei:
Kunnen ze gerust hebben, net als af en toe de wasstraat. Ook als je voorzichtig doet met een hogedrukspuit trekken ze het wel. Gewoon niet te vaak. Mijn oem stoffen kap is inmiddels 13 jaar oud en nog steeds prima/waterdicht.

Bij buiten parkeren krijg je sneller wat algengroei in het winterseizoen. Bij een NA/NB type Mx-5 kost een nieuwe goeie stoffen kap niet zoveel vind ik (standaard vinyl dacht ik af fabriek), weet niet of de NC duurder is?

Een stoffen kap (geen vinyl) voor de NC kost ongeveer €1200 volgens mij...
Hier is een link naar een Engelse site waar zo een kap £1167 kost:
https://www.mx5parts.co.uk/mohair-hood-genuine-mazda-mk3-35-p-1261.html
 
Heb net op mijn A4 cabrio een nieuwe kap laten zetten. Via de Audidealer hoogste kwaliteit (canvas) voor € 1.600. Normaal gaat een (originele) kap 12 jaar of meer mee. Probleem bij de A4 cabrio is dat in de eerste productiejaren de verbinding tussen de kap en de (glazen) achterruit zwak was. Dus ook bij mij, hoewel de kap zelf nog jaren mee kon. Lekkages tussen glas/kap was al een paar keer gerepareerd, maar dat lukt nu niet meer. Mijn cabrio staat trouwens altijd buiten, ben er ook vele jaren mee naar wintersport geweest.
 
Terug
Bovenaan