Snelle hatchback onder 10.000 euro.

A

Anoniem

Guest
Ik ben op zoek naar wat ideeën, ik denk het meeste al gezien te hebben maar soms kom je er via een topic toch achter dat je iets gemist hebt. Op het moment staan 3 auto’s op mijn lijstje die me wel bevallen.
- Ford Fiesta St vanaf 2009
- Polo GTI na 2009
-Seat Ibiza Cupra na 2010
Misschien dat er dingen zijn bij deze auto’s waar ik op zou moeten letten, let me now!
 
Thomas Bravo zei:
Ik ben op zoek naar wat ideeën, ik denk het meeste al gezien te hebben maar soms kom je er via een topic toch achter dat je iets gemist hebt. Op het moment staan 3 auto’s op mijn lijstje die me wel bevallen.
- Ford Fiesta St vanaf 2009
- Polo GTI na 2009
-Seat Ibiza Cupra na 2010
Misschien dat er dingen zijn bij deze auto’s waar ik op zou moeten letten, let me now!

Polo en Ibiza laten staan !
Die hebben de beruchte 1.4 Twincharger van VW onder de kap

Denk ook eens aan een Clio RS of Punto Abarth
 
De Polo en Ibiza hebben de zeer beruchte 1.4 Twincharger, zeer onverstandig om te kiezen.

De Clio RS, snelle Fiat Punto, of Alfa Mito, of Fiesta ST zijn ook goede opties. De Twingo RS is ook een hele leuke, snelle en degelijke optie
 
Seat leon Cupra

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat/m1719267350-seat-leon-2-0-tfsi-16v-310pk-425nm-cupra-310-limited-edition.html?previousPage=lr

Zou wel opzoeken hoe het zit met onderhoudshistorie en olieverbruik etc. Maar dit rijdt leuker en volwassener dan een polo gti.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1709925600-unieke-renault-clio-3-rs-cup-2-0-ktr-airco-elek-ramen.html?previousPage=lr

Clio RS?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1723837922-volkswagen-golf-2-0-16v-fsi-turbo-gti-navi-leder-kantel.html?previousPage=lr

Golf 5 gti? Met nog de langere schraapveren en lager/normaal olieverbruik? Tuning mogelijkheden indien gewenst...
 
Oké, dus de polo en Cupra laten staan, een golf is niks voor mij, maar een mito lijkt me heel mooi maar ik lees erg veel negatieve reacties over alfa in het algemeen. Komt dit door hun verleden of?
 
En de Seat Leon is ook een leuke optie maar daar hoor je van alle kanten verhalen over de bekende 2.0 TFSI waar nogal het een en ander mee is kwa olieverbruik?
 
Thomas Bravo zei:
En de Seat Leon is ook een leuke optie maar daar hoor je van alle kanten verhalen over de bekende 2.0 TFSI waar nogal het een en ander mee is kwa olieverbruik?

Dat ligt aan het onderhoud dat is gepleegd aan de auto. Doordat men te korte stukjes rijdt en toch longlife interval (2 jaar/ 30.000km) aan blijft houden, vervuild de olie van deze motoren veel te veel. Hiermee ontstaan schades. Niet een probleem van de motor, maar een simpel te voorkomen euvel door vaker te verversen. Bij goed onderhoud en regelmatig verversen( om de 15K/1x per jaar) verbruiken deze motoren niet meer olie dan gebruikelijk. Een beetje olie bijvullen is ook geen ramp, zolang het maar binnen de marges blijft. Je krijgt er dan wel een veel volwassenere auto voor terug. Rijdt sneller, comfortabeler(beter isolatiemateriaal) en volwassener. Verder zijn problemen met deze motoren al jaren bekend en vaak al verholpen. Goede onderhoudshistorie is een must. Als dat op orde is krijg je veel waar en pk's voor je geld... ( mijn mening).
 
Thomas Bravo zei:
Oké, dus de polo en Cupra laten staan, een golf is niks voor mij, maar een mito lijkt me heel mooi maar ik lees erg veel negatieve reacties over alfa in het algemeen. Komt dit door hun verleden of?

De 1.4T van de mito staat niet bekend als probleemauto. Vanaf 135pk ook wel vlot. Het is meer inderdaad dat er modellen zijn uitgebracht waar de kwaliteit niet super was(alfa). Bij dit model is het wel ok. Bij drempels tik je de onderkant aan lees ik hier en daar maar over algemeen een betrouwbare auto.
 
"≥ Smart forfour 1.5T BRABUS/Panorama/Leder/Navi. - Smart - Marktplaats.nl" https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/smart/m1725838249-smart-forfour-1-5t-brabus-panorama-leder-navi.html?previousPage=lr
 
Zoiets? Van de normale OPC is wel een stuk meer aanbod maar dit is eigenlijk de versie die je wil hebben!

https://www.autowereld.nl/opel/corsa/1-6-16v-turbo-opc-nurnburgring-edition-34963737/foto.html
 
Oké top, dan vergt het gwn extra veel aandacht aan de onderhoud als ik een leon ga bekijken, goed om te weten. Ik zie inderdaad wel een paar waarbij in de beschikbaar bij staat dat de dealer onderhouden is of dat het blok aangepakt door een specialist.
 
De mito vind ik dan toch ook wel erg interessant, hou wel van het design van alfa dat moet ik nageven. Hou ik ook in de gaten!
 
Wat ik zelf vaak vervelend vind bij snelle hatchbacks, zeker in het B segment, is dat je veel te hoog zit voor mijn gevoel. Een Civic Type-R is nog niet genoemd geloof ik, maar daar vrees ik een beetje hetzelfde van ondanks dat het een C segmenter was vanwege de brandstoftank onder de voorstoelen. Verder wel ruim en erg praktisch en je kunt er zo het circuit mee op. Voorganger Civic EP3 was toch wel dé snelste hothatch op het circuit samen met Focus RS indertijd.
 
Sammy zei:
Wat ik zelf vaak vervelend vind bij snelle hatchbacks, zeker in het B segment, is dat je veel te hoog zit voor mijn gevoel. Een Civic Type-R is nog niet genoemd geloof ik, maar daar vrees ik een beetje hetzelfde van ondanks dat het een C segmenter was vanwege de brandstoftank onder de voorstoelen. Verder wel ruim en erg praktisch en je kunt er zo het circuit mee op. Voorganger Civic EP3 was toch wel dé snelste hothatch op het circuit samen met Focus RS indertijd.

Klopt inderdaad, ik ben zelf 2 meter en heb daar ook best wel een beetje last van met mijn huidige auto (fiat bravo). Alleen stations die ik overigens vaak ook wel mooi vind zijn vaak al een stuk duurder in wegenbelasting en verbruik, als je kijkt naar dezelfde hoeveelheid pks.
 
De Fiesta ST daalt maar niet in prijs lijkt het. Weinig aanbod onder de 10k.
De Corsa OPC vind ik een gaaf ding. Ziet er dik uit, mooie stoelen. En ook iets betaalbaarder omdat ze iets langer op de markt zijn dan de Fiesta ST.
 
Thomas Bravo zei:
En de Seat Leon is ook een leuke optie maar daar hoor je van alle kanten verhalen over de bekende 2.0 TFSI waar nogal het een en ander mee is kwa olieverbruik?

In de 2.0 T(F)SI en 1.8 T(F)SI vanaf 2008 zit eigenlijk een ontwerp fout.
In deze motoren zijn zoals we nu weten te korte olieschraapveren gebruikt
( voor een lagere CO2 uitstoot), door vervuiling dichten ze steeds slechter af. De enige optie is uiteindelijk een dure motorrevisie. In 2012 is dit verbeterd maar trad later op. Pas in de loop van 2016 is dit probleem echt structureel opgelost, door een geheel andere constructie( zie site Hartog Tuning voor uitleg). Deze motoren blijven dus riskant, door vaker olie te verversen duurt het wel langer tot dit structurele probleem optreed.

Alfa had vroeger een vaak terechte slechte naam, de Mito gebaseerd op de Fiat Punto, Giulietta en latere Gulia blijken het echter prima te doen, en zijn betrouwbare auto's.
 
ak2 zei:
Thomas Bravo zei:
En de Seat Leon is ook een leuke optie maar daar hoor je van alle kanten verhalen over de bekende 2.0 TFSI waar nogal het een en ander mee is kwa olieverbruik?

In de 2.0 T(F)SI en 1.8 T(F)SI vanaf 2008 zit eigenlijk een ontwerp fout.
In deze motoren zijn zoals we nu weten te korte olieschraapveren gebruikt
( voor een lagere CO2 uitstoot), door vervuiling dichten ze steeds slechter af. De enige optie is uiteindelijk een dure motorrevisie. In 2012 is dit verbeterd maar trad later op. Pas in de loop van 2016 is dit probleem echt structureel opgelost, door een geheel andere constructie( zie site Hartog Tuning voor uitleg). Deze motoren blijven dus riskant, door vaker olie te verversen duurt het wel langer tot dit structurele probleem optreed.

Alfa had vroeger een vaak terechte slechte naam, de Mito gebaseerd op de Fiat Punto, Giulietta en latere Gulia blijken het echter prima te doen, en zijn betrouwbare auto's.

Echt bedankt voor deze heldere uitleg. Ik blijf dus wel weg van de 1.8 en 2.0 TFSI, ook omdat ik met mijn huidige auto te veel problemen ervaar( niet alleen motorisch ). Maar zit gewoon niet te wachten om zo’n soort van “gok” te nemen, al zijn het hele mooie auto’s om te zien.
 
De Corsa OPC vind ik een gaaf ding. Ziet er dik uit, mooie stoelen. En ook iets betaalbaarder omdat ze iets langer op de markt zijn dan de Fiesta ST.

zoals totall loss ook zei; ga wel voor de NBR edition en niet voor de gewone OPC als het budgettechnisch past. Het is niet alleen een leuke uitvoering, ook technisch aangepast aan precies dat gene wat ik aan een gewone corsa OPC wat mistte.:

Hij heeft ook een mechanische sper op de voorwielen. voor toen (en zelfs nu) zeker niet gebruikelijk maar maakt dat de auto niet alleen heel snel is, maar ook lekker mee kunt sturen. Heel veel grip. Auto's zoals een Polo, Golf, Leon, Ibiza hebben dat niet of slechts een elektronisch systeem dmv remingrepen. Je wil gewoon zo'n mechanische sper als je ook echt leuk wil rijden.

Ook heeft de NBR edition tov een reguliere OPC een bilstein onderstel, aangepast remsysteem van Brembo en natuurlijk 211 PK (31 meer tov een gewone OPC)

Nadeel is dat ze minder verkocht zijn, meer gewild. misschien zelfs een toekomstige collectors item. En deze vaak door liefhebbers zijn gekocht die ook het potentieel van de auto hebben gebruikt. Hoeft niet erg te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.
 
de fiesta's worden steeds duurder in prijs kijk maar naar die van mij ik heb hem gekocht voor 1500 euro en heb er nu al een bod op gehad voor 3000 euro dit is weel een s uit 2006 maar goed de fiesta's vanaf 2009 stijgen in mijn ogen ook over een aantal jaar in prijs eventueel hierdoor goede doorkoopmogelijkheid over een aantal jaar?

ik zelf ben gek op een s3 8p alleen heeft deze ook het 2.0 tfsi blok eventueel is het 3,2 blok nog te overwegen alleen denk ik dat deze nog onbetrouwbaarder is maar ik heb geen idee?

ook is een alfa romeo brera een hele mooie en snelle auto zeker als je de 3,2 zou nemen dan heb je ook een heel mooi geluid klinkt nog net niet als een buso maar kan ik niet veel vinden of dit blok of zelfs de auto betrouwbaar is? anders is de 1.7 T nog te overwegen

ook is eventueel de polo GTI 9N3 nog een leuke optie alleen heeft deze 150 pk maar dit is op 1164 kilo dus dit maakt hem wel weer snel alleen is de corsa in dit geval sneller

ik denk aangezien wat je graag zou willen een corsa of een mito de beste opties zijn alleen ziet de corsa er meer sportief uit in mijn ogen en vooral met de nurburgring edition lijkt het mij alsof je een vol getunede hot hatch hebt

ik hoop dat dit een beetje heeft geholpen
Groet Tommy
 
Tommy 8382164 zei:
de fiesta's worden steeds duurder in prijs kijk maar naar die van mij ik heb hem gekocht voor 1500 euro en heb er nu al een bod op gehad voor 3000 euro dit is weel een s uit 2006 maar goed de fiesta's vanaf 2009 stijgen in mijn ogen ook over een aantal jaar in prijs eventueel hierdoor goede doorkoopmogelijkheid over een aantal jaar?

ik zelf ben gek op een s3 8p alleen heeft deze ook het 2.0 tfsi blok eventueel is het 3,2 blok nog te overwegen alleen denk ik dat deze nog onbetrouwbaarder is maar ik heb geen idee?

ook is een alfa romeo brera een hele mooie en snelle auto zeker als je de 3,2 zou nemen dan heb je ook een heel mooi geluid klinkt nog net niet als een buso maar kan ik niet veel vinden of dit blok of zelfs de auto betrouwbaar is? anders is de 1.7 T nog te overwegen

ook is eventueel de polo GTI 9N3 nog een leuke optie alleen heeft deze 150 pk maar dit is op 1164 kilo dus dit maakt hem wel weer snel alleen is de corsa in dit geval sneller

ik denk aangezien wat je graag zou willen een corsa of een mito de beste opties zijn alleen ziet de corsa er meer sportief uit in mijn ogen en vooral met de nurburgring edition lijkt het mij alsof je een vol getunede hot hatch hebt

ik hoop dat dit een beetje heeft geholpen
Groet Tommy

Tuurlijk heb je geholpen alle reacties hebben toegevoegde waarde aan mijn keuze. Ik ga nog een maandje sparen en probeer dan een mooi Corsa OPC NÜRNBERGRING op de kop te tikken. Onwijs bedankt allemaal voor jullie hulp! Word zeer gewaardeerd!!
 
Terug
Bovenaan