Snelheidsmeter niet goed zichtbaar

A

Anoniem

Guest
Dag,

In verband met een handicap is mijn auto aangepast. Het gaat om een Peugeot 108. Op het stuurwiel is een stuurknop geplaatst, hierdoor is de snelheidsmeter rond 80 -120 km/u niet meer goed af te lezen. Is het mogelijk om een extra snelheidsmeter te plaatsen?

Erik

GPS gebruiken van je smartphone? Google Maps geeft tegenwoordig standaard de gereden snelheid aan.

Ja hoor, technisch gewoon mogelijk. Bij vrachtwagens die voor rijlessen gebruikt worden heeft de instructeur ook een snelheidsmeter in zijn gezichtsveld bijvoorbeeld. Zelf zit ik eerder te denken aan je/een telefoon in een houder bevestigd aan de voorruit met daarop een app die de snelheid weergeeft. Lijkt me de gemakkelijkste oplossing, misschien wat onhandig maar wel bruikbaar.

Bij Amazon kan je gewoon losse Head Up Displays kopen, is dat geen oplossing?

Je kan een (oud) mobieltje nemen met een app of echte wijzer- of digitale tellers op gps.
41Hha6D61vL._AC_SY1000_.jpg

https://www.amazon.com/dp/B07FNHGRZ9/?tag=massdeals-20#

Ome Ali van Aliexpress verkoopt snelheidsmeters die de snelheid met GPS signalen meten.
12 volt er in, de eerste keer even wachten tot hij satellieten gevonden heeft en hij werkt.

https://m.nl.aliexpress.com/item/32913314300.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.249f7d31dHHp0x&browser_id=cfa0004b658c4802b9066d7bd7d17dcc&aff_trace_key=&aff_platform=msite&m_page_id=um3lgfj3ozscat6j1792ea71cfb6ded09b716f0eb0&gclid=&_imgsrc_=ae01.alicdn.com%2Fkf%2FH7f4256a788224c21bfe488fd761ea386P.jpg_640x640Q90.jpg_.webp

Enige probleem met GPS is, dat het in tunnels niet werkt: dus daar moet je wel rekening mee houden.

Andere manier is om te kijken hoeveel toeren de motor draait in bijv. de hoogste versnelling bij een bepaalde snelheid.
Bijvoorneeld 6e versnelling 2000 toeren 120km/u

Hierboven zijn prima suggesties gegeven. Is goed mogelijk zonder dure ingrepen

Ik vind het wel opmerkelijk, het bedrijf die de ombouw gedaan heeft hier niet zelf met een oplossing komt. Immers kan dit mogelijk leiden tot APK afkeur. Zulke ombouwen moeten wel aan bepaalde eisen voldoen. Daarbij hoort het aflezen van de snelheid (en andere belangrijke informatie) toch wel tot de vereisten lijkt mij.

Zunigrijje zei:
Enige probleem met GPS is, dat het in tunnels niet werkt: dus daar moet je wel rekening mee houden.

Als je opeens iedereen gaat inhalen in een tunnel, of je wordt opeens heel snel ingehaald door de rest, dan weet je ook dat je te snel of te langzaam rijdt. Voor zo'n kort stukje lijkt me dat niet zo'n probleem dat je even geen GPS hebt. Je hebt sowieso altjid nog je gevoel voor snelheid.

Een tunnel hoeft niet eens een probleem te zijn. Met een ingebouwde acceleratiemeter en kompas (tegenwoordig allemaal op 1 chip van 3 cent) zou een app of meter de snelheid kunnen berekenen. Het kan trouwens ook via OBD (draadloze) modules en een app. Dat wordt vaak gebruikt voor olie temperatuurklokjes.

Heb je geen ingebouwd Navigatie systeem waarbij je de gereden snelheid in je scherm kan laten zien?

R Wolters zei:
Zunigrijje zei:

Als je opeens iedereen gaat inhalen in een tunnel, of je wordt opeens heel snel ingehaald door de rest, dan weet je ook dat je te snel of te langzaam rijdt. Voor zo'n kort stukje lijkt me dat niet zo'n probleem dat je even geen GPS hebt. Je hebt sowieso altjid nog je gevoel voor snelheid.
Kan ook zijn dat die mensen gewoon te snel rijden: ik heb weleens in België bij wegwerkzaamheden, netjes de maximumsnelheid gereden die toegestaan was. Nou ik werd door iedereen ingehaald hoor en ik reed toch echt 60km/u op de GPS en mocht ook niet sneller rijden o_O

Terug
Bovenaan