Smart ForFour

CLA 2019

Net ingestapt
Na georiënteerd te hebben hebben op een Mini Countryman in Duitsland is het die toch niet geworden. Vertrouw de onderhoudsboekjes niet en eenmaal daar aangekomen is de verkoper in de advertentie aan te geven dat de automaat rare geluiden maakt. jammer voor de reis.

We gaan zaterdag naar een Smart ForFour kijken uit 2015. Het is er én met 71pk en een automaat.
Wat zijn de punten waar ik op moet letten?
Als tweede auto voldoet deze prima.
Nu maar hopen dat die zaterdag nog niet verkocht is, want de verkoper wilt hem niet reserveren.
Het is voor mij 200km rijden, dus kan er door de weeks niet even naarte.
De auto heeft alle boekjes erbij en is onderhouden door de MB dealer.

Rij er even een goed stuk mee over de snelweg tijdens de proefrit. De zijwindassistent wordt niet door iedereen als prettig ervaren...

Heeft in tegenstelling tot andere a-segmenters een fatsoenlijke moderne automaat. Ander auto's hebben in dit segment of verouderde en ongunstige in de brandstof 4 traps automaten of vreselijks storingsgevoelige semi automaten.

De smart forfour deelt techniek en onderstel met de Renault Twingo.

CLA 2019 zei:
Na georiënteerd te hebben hebben op een Mini Countryman in Duitsland is het die toch niet geworden. Vertrouw de onderhoudsboekjes niet en eenmaal daar aangekomen is de verkoper in de advertentie aan te geven dat de automaat rare geluiden maakt. jammer voor de reis.

We gaan zaterdag naar een Smart ForFour kijken uit 2015. Het is er én met 71pk en een automaat.
Wat zijn de punten waar ik op moet letten?
Als tweede auto voldoet deze prima.
Nu maar hopen dat die zaterdag nog niet verkocht is, want de verkoper wilt hem niet reserveren.
Het is voor mij 200km rijden, dus kan er door de weeks niet even naarte.
De auto heeft alle boekjes erbij en is onderhouden door de MB dealer.

De Smart Fourfour is technisch vrijwel volledig identiek aan de Renault Twingo 3, en komt uit de zelfde fabriek in Slovenie. Beide auto's staan bekend als heel betrouwbaar en kennen eigenlijk geen veel voorkomende problemen. De motor zit achterin door deze constructie is de auto wel wat gevoeliger voor zijwind.

De motor is de betrouwbare 1.0 SCe van Renault. Je kunt dus ook rustig naar een Renault Twingo 3 kijken. Deze is goedkoper, en er is ook meer aanbod van.

Foie Gras zei:
ak2 zei:
De motor is de bekende en betrouwbare 0,9 TCe van Renault. Je kunt dus ook rustig naar een Renault Twingo 3 kijken.

Nee, de 71pk versie is de 1,0Sce

Je hebt gelijk, het is inderdaad de 1.0 SCe. Deze motor staat ook goed bekend. Ik heb het al aangepast.

Wel een heel aparte overgang, kijken naar een Mini Countryman die word het niet en dus ga je nu kijken naar een ForFour.

Epica zei:
Wel een heel aparte overgang, kijken naar een Mini Countryman die word het niet en dus ga je nu kijken naar een Twingo.

Nou ja een Twingo is wel een hele andere vergelijking. Dat hij erop gebasseerd is wil nog niet zeggen dat het een Twingo is.
Het is als een tweede auto bedoelt, die zal hooguit op jaarbasis 8.000km rijden en de rest rijden we met de lease auto.
En ht is zeker geen traf om in een Smart te rijden.
Heb daar een dag in gereden toen mijn vorige Mercedes voor een beurt in de garage stond en mijn vrouw was er weg van.
Qua km stand en bouwjaar is het zo goed als nieuw.

De Smart ForFour vind ik ook een bijzonder leuke auto. Het is in de basis een wat luxere Renault Twingo, de verschillen zitten veel in details. Volgens de testen moet de Smart echter gewoon beter en stabieler rijden dan de Renault. Doordat op de Smart zijwind correctie zit, en op de Renault niet.

De Smart Forfour vind ik zelf wel een hele leuke keus, er is wel duidelijk minder aanbod dan van de Renault Twingo 3. Succes met de proefritten. In de stad zul je overigens weinig verschil merken, de Renault is 10 centimeter groter dan de Smart, en heeft een iets grotere kofferruimte.

CLA 2019 zei:
Epica zei:
Wel een heel aparte overgang, kijken naar een Mini Countryman die word het niet en dus ga je nu kijken naar een Twingo.

Nou ja een Twingo is wel een hele andere vergelijking. Dat hij erop gebasseerd is wil nog niet zeggen dat het een Twingo is.
Het is als een tweede auto bedoelt, die zal hooguit op jaarbasis 8.000km rijden en de rest rijden we met de lease auto.
En ht is zeker geen traf om in een Smart te rijden.
Heb daar een dag in gereden toen mijn vorige Mercedes voor een beurt in de garage stond en mijn vrouw was er weg van.
Qua km stand en bouwjaar is het zo goed als nieuw.
Twingo/ForFour, maakt het uit het blijft een aparte overgang van een Suv naar een kleine matige atuo, maar als je vrouw er blij mee is.

Eigenlijk snap ik heel goed dat ze voor de Smart ForFour gaan. De auto staat bekend als heel betrouwbaar, is een erg leuke, handelbare en luxe auto voor deze klasse, en heeft een goede, moderne EDC automaat van het Duitse merk Gertrag.

De auto is in mijn ogen een hele aantrekkelijke occasion, die veel goede waar voor het geld biedt.

ak2 zei:
Eigenlijk snap ik heel goed dat ze voor de Smart ForFour gaan. De auto staat bekend als heel betrouwbaar, is een erg leuke, handelbare en luxe auto voor deze klasse, en heeft een goede, moderne EDC automaat van het Duitse merk Gertrag.

De auto is in mijn ogen een hele aantrekkelijke occasion, die veel goede waar voor het geld biedt.
Dat ligt dan meer aan jou dan aan de auto, iemand die eerst voor een Mini Countryman gaat en die word het niet en dan voor een Smart, niet bepaald heel geloofwaardig.
Net alsof je eerst voor een Ferrari gaat en die word het toch maar niet en dan een Panda koopt.
Niks mis met een Smart maar een zijn betere keuzes op de markt.

Voor het gebruik van de auto lijkt mij de Smart Forfour gewoon een hele goede keus, de TS en zijn vrouw hebben er ook al hele goede ervaringen mee.

De Mini Countryman is best een prijzige auto, en staat ook niet bekend als heel betrouwbaar. Je moet flink geld er aan uit geven, of je winkelt onderin de markt,
wat meestal ook niet handig is.

Ik snap dus heel goed dat er naar goede maar goedkopere alternatieven wordt gekeken.

@Epica, ik heb tot nu toe altijd geluk met auto's gehad, maar ik wil geen risico nemen met auto's. Zit niet te wachten op een kostenpost voor een auto. Mijn vrouw denkt er ook zo over. En daarbij zijn de afstanden die mijn vrouw rijdt relatief kort, denk aan maximaal 20 km per dag. Als ze verder moet rijden dan ruilen we altijd van auto. Mijn enkele reis naar werk is maar 30 km, dan vinden wij een Smart ideaal. Heb sinds een week de nieuwe MB CLA en daar zit geen km restrictie aan.

Voor de rest lees ik positieve ervaringen over de Smart en de MB dealer was daar ook lovend over.
Over een paar dagen weten we meer. Voor de prijs van de Smart vind ik geen Countryman met die opties en vooral niet in die bouwjaar en km stand.
Dus we gaan het aankomende zaterdag zien als de Smart er nog staat en we worden het eens over de prijs.
Daarna zetten we onze andere auto in verkoop, inruilwaarde is beduidend minder dan zelf verkopen.

Terug
Bovenaan