Smart Forfour, Renault Twingo of Lancia Ypsilon

AartS

Startmotor
Goedemiddag,

Wij zijn op zoek naar een stadsautootje voor de boodschappen en 1x in de week naar een avondschool, waar we in totaal 200km moeten rijden.
De Smart Forfour, Renault Twingo of Lancia Ypsilon zijn de modellen die ons aanspreken. Lancia Ypsilon kennen we, onze dochter rijdt hierin (vorig model), de andere twee kennen we niet.
Ons budget is ca 7000 euro.
Waar moeten we op letten bij deze modellen?

Alvast vriendelijk bedankt.

De Smart Forfour en de Renault Twingo waren op een gegeven moment hetzelfde model. De EV is daarvan eigenlijk de fijnste variant, maar die kan niet snelladen. Dus het hangt van je gebruik af.

Alle drie de auto’s staan bekend als betrouwbare auto’s. Het zijn alle drie leuke auto’s om te kopen.

De laatste Smart ForFour en Renault Twingo 3 komen uit de zelfde fabriek, en delen bijzonder veel techniek. De Smart werdt eerder geleverd met ESP. ESP zorgt voor meer veiligheid. Ze zijn in de stad heel wendbaar door de bijzonder kleine draaicirkel. De Twingo 3 facelift kwam in 2019 en hebben een stabieler weggedrag dan de pre facelift.

De Twingo 3 en Smart ForFour hebben de motor achterin, en achterwielaandrijving hierdoor is de auto gevoeliger voor wind. De Twingo 2 heeft gewoon de motor voorin en voorwielaandrijving, is stabieler op de snelweg, en dan de betere keus.

De Lancia is vind ik een mooie, exclusieve en relatief luxe auto, je ziet ze ook niet vaak.

Mijn tip kijk ook naar de elektrische Renault Twingo, rijdt erg soepel, comfortabel en makkelijk.
Is stabiel op de snelweg, door de betere gewichtsverdeling, nadeel is dat de auto niet snel kan laden, en minder range heeft. 200 km is dan best veel of je moet daar de auto ook aan een laadpaal kunnen zetten.

De TwinAir in de Lancia is wel gevoeliger voor goed en regelmatig onderhoud, en wil nog wel eens wat olie verbruiken. De 1.0 (en 0.9 liter) liter in de Smart en Renault zijn goede en betrouwbare motoren.

Succes.

Laatst bewerkt:
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Een elektrische auto gaat niet lukken, vanwege geen laadpaal kunnen plaatsen bij ons huis.
We gaan eens rustig zoeken en proefrijden.

En wat betreft de auto voor onze dochter, dat is zeker gelukt. Alleen na een jaar weer verkocht, omdat een gezinsauto nodig was ;-)

Als ik selecteer op het trio auto's en prijs tussen 6.500 en 7.500 euro, dan zie ik vooral Renault Twingo's. Er is één Lancia Ypsilon in de selectie. De Twingo's zijn wel de jongere exemplaren en de ruimste keuze. Met deze vraag kom je dus snel daarbij terecht. En elektrisch valt tegen, daarvan zie ik er maar één tussen zitten - een Smart forfour EQ.Wil je daarnaar kijken, reken dan op een budget dat grosso modo tussen de 8.000 en 9.000 euro begint (een enkele is goedkoper), elektrische Renault Twingo's vind je dan (nog) niet.

Ik zou voor een Lancia gaan zeker in de duurdere uitvoeringen een auto met luxe uitstraling.
Ypsilon
Ik niet. Tenminste niet als je een Lancia over een paar jaar weer in wil ruilen.
Wij hebben zelf het model hierna gehad, die z'n basis deelt met een panda, en je raakt ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Prima auto met een luxe uitstraling maar onbekend maakt onbemind.

Ik niet. Tenminste niet als je een Lancia over een paar jaar weer in wil ruilen.
Wij hebben zelf het model hierna gehad, die z'n basis deelt met een panda, en je raakt ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Prima auto met een luxe uitstraling maar onbekend maakt onbemind.
Dat heb je met een Smart ForFour en een Twingo ook.

Je moet gewoon gaan voor de auto die je het leukste vind, niet waar je zogenaamd het beste mee af bent. De Twingo is altijd een 3 deurs.

Twingo 3 is altjd een 5 deurs.

Wij hebben hier een twingo 3, maar dan wel als EV . voor ons gebruik perfect. super snel, stil, stabiel en luxe. Maar als je er af en toe langere ritten mee wil maken zou ik die niet snel kiezen.

Van de twingo 3 vind ik het wel leuk dat je ook een turbo blokje kunt krijgen, (de 90PK versie), van de smart forfour is die er waarschijnlijk ook. Word er geen racemonster van, maar wel net wat meer pit wat de meeste kleintjes missen wat met name op de snelweg erg prettig is. En indien het lukt een facelift van modeljaar 2020 (bouwjaren medio 2019). zitten wat verbeteringen op al word dat wel krap voor dit budget

Laatst bewerkt:
Twingo 3 is altjd een 5 deurs.

Wij hebben hier een twingo 3, maar dan wel als EV . voor ons gebruik perfect. super snel, stil, stabiel en luxe. Maar als je er af en toe langere ritten mee wil maken zou ik die niet snel kiezen.

Van de twingo 3 vind ik het wel leuk dat je ook een turbo blokje kunt krijgen, (de 90PK versie), van de smart forfour is die er waarschijnlijk ook. Word er geen racemonster van, maar wel net wat meer pit wat de meeste kleintjes missen wat met name op de snelweg erg prettig is. En indien het lukt een facelift van modeljaar 2020 (bouwjaren medio 2019). zitten wat verbeteringen op al word dat wel krap voor dit budget
De Twingo 2 niet en die werd voorgesteld.

De Twingo 2 niet en die werd voorgesteld.

De topicstarter heeft het als ik het goed lees over een twingo 3 als voorkeur, al dan niet het zustermodel de smart forfour. Wat ook past bij het budget van 7000 euro, Met dat budget zou ik geen twingo 2 voor kiezen (al is die op sommige vlakken wel degelijk beter)

De Twingo is altijd een 3 deurs.
De onze heeft toch echt 4 deuren. Daarbij, iedereen kent een Twingo. Heeft weinig risico op enorm slechte inruilwaardes omdat mensen het model niet (willen) kennen.

Ik kan inmiddels wel onderschrijven dat de Twingo III zijwindgevoelig is maar echt een drama is het nu ook weer niet.

De topicstarter heeft het als ik het goed lees over een twingo 3 als voorkeur, al dan niet het zustermodel de smart forfour. Wat ook past bij het budget van 7000 euro, Met dat budget zou ik geen twingo 2 voor kiezen (al is die op sommige vlakken wel degelijk beter)

Vond 7k nogal onderkant voor een Twingo III en je kan een hele goeie II kopen voor dat geld. Twingo II voelt ook best rap als je niet de 1.1 hebt. Zijn ook met 1.2 TCE geleverd die je liever niet wilt.

Terug
Bovenaan