smart Concept #5 (Concept car)

J

JeuDeBoules

Guest
o3duww1mkbchm1_1200.jpg

6horiyib06w4pb_800.jpg

kwkfyj9iokjz22_800.jpg

pejp3fylbtm04t_800.jpg




Auto China is het podium waarop Smart later deze week de Concept #5 tilt. De Smart Concept #5 is een studiemodel met typische conceptuele prullaria, maar is óók een vrij concrete vooruitblik op een splinternieuw model. Die Smart #5 komt zelfs nog dit jaar.
De Smart #1 en #3 krijgen dit jaar nog gezelschap van een nieuw model: de Smart #5. De Smart #5 lijkt - in ieder geval voorlopig - het grootste lid van de Smart-familie te worden. Smart zelf omschrijft 'm als een 'premium middelgrote SUV'. De productieversie houdt Smart nog onder de pet, maar met deze Concept #5 geeft het er wel een behoorlijke indicatie van.
Smart omschrijft de Concept #5 - en dus indirect de #5 - als een premium middelgrote SUV. Hij is duidelijk groter dan de #1 en heeft in tegenstelling tot de daarboven gepositioneerde #3 géén relatief sterk aflopende daklijn. De Smart Concept #5 heeft vierwielaandrijving, staat op offroadbanden én... heeft 800V-hardware aan boord. Dat betekent dat je er heel rap mee moet kunnen laden. Volgens Smart is het 100 kWh grote accupakket - dat een actieradius biedt van ruim 550 kilometer - in slechts 15 minuten van 10 tot 80 procent van zijn kunnen vol te pompen met stroom.
De Smart Concept #5 is nog rijkelijk bedeeld met conceptuele extraatjes. Zo zien we een lichtbalk op het dak, een opklapbaar opstapje aan de achterzijde zodat je bij de spullen op het dak kunt én zelfs een geïntegreerde lier. Verwacht zulke aankleding niet op de productieversie. Het interieur van de Smart Concept #5 is volgebouwd met beeldschermen. We tellen zeker drie stuks. Volgens Smart draait de boel op AMD V2000-chips en dat klinkt in de breinen van het autojournaille wellicht interessanter dan het in werkelijkheid is.
Smart spreekt onder meer van een visueel zwevende bijrijdersstiel met 'nieuwe airbagoplossingen'. Wat we daar ons precies bij voor moeten stellen blijft nog even onduidelijk. Ook zou de Concept #5 in hoge mate gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI). In de tweede helft van dit jaar presenteert Smart de definitieve versie van de #5.


Heel leuke auto, heeft wat weg van de R4 maar dan zelfs nog wat cleaner en minimalistischer. Leuk gedaan. Ben benieuwd naar live-foto's.
 
Ik vind er maar vrij weinig aan. Ben vooral benieuwd of de andersom opende achterdeuren de volgende fase halen.
 
Nee, het is nou eenmaal een conceptcar, en dus is het makkelijker het interieur te laten zien met suicide-doors. Productiemodel krijgt gewoon reguliere deuren.
 
Intussen wat meer beelden gecamoufleerd in verschillende situaties waarbij de indruk ontstaat dat de auto ook buiten de normale wegen z'n mannetje staat:

ukw19vn3op93y2_1200.jpg


kjypt8g4pybatv_1200.jpg


y6r77ktj2xc65k_1200.jpg


lmbgx3onz6w6xx_1200.jpg


ufqiy69vzjemil_1200.jpg


j0kzq5mhvdda9a_1200.jpg


k0o6s51cok8wl9_1200.jpg


zlvrtaygcocylk_1200.jpg


En wil je nog meer (soortgelijke beelden) zien, kijk dan even in het artikel.
 
Intussen wat meer beelden gecamoufleerd in verschillende situaties waarbij de indruk ontstaat dat de auto ook buiten de normale wegen z'n mannetje staat:

Ja, dat lijkt voor heel veel kopers toch belangrijk, of in ieder geval interessant te zijn (Stoer!), terwijl in de praktijk heel weinig mensen die mogelijkheden nodig hebben. Meestal worden de 4x4 modellen toch vooral gekocht omdat het goede aanhanger-/caravantrekkers zijn.
Ik vond, een kleine honderd jaar geleden :), dat idee van Matra al zo leuk toen zij met de Rancho kwamen; uiterlijk zag hij eruit alsof je er zo mee door de bush kon rijden, onderhuids was het gewoon een Simca 1100 oid.
 
toen zij met de Rancho kwamen
Dat was indertijd mijn droomauto (off-topic, I know). Ook off-topic: ik las ooit een quote van Jeremy Clarkson over eigenaren van de Mercedes-Benz M-klasse: "Ze vinden dat ze offroad rijden als ze met twee wielen op de stoeprand staan".
OT: Mijn voorkeur voor smart ligt toch wel bij de kleinere compacte modellen.
 
Een echt familiegezicht ontbreekt bij Smart, waardoor dit net zo goed de zoveelste elektrische SUV van een willekeurig merk kan zijn.
Ben ook benieuwd of die losse achterlichtjes in Europa zo zijn toegestaan.
 
Er is trouwens al een topic van bij Nieuwe auto's:
 
Terug
Bovenaan