Smart als klusauto?

A

Anoniem

Guest
Ik ben al een tijdje op zoek naar een (erg) kleine auto waar ik zelf ook wat aan kan klussen.
Heb beperkte ruimte in de garage (wordt ook gebruikt voor fietsen en tuinspullen e.d.) dus kan af en toe wel even een paar dagen rommel maken, maar wil niet echt permanent een oldtimer uit elkaar gaan stallen daar.
De Smart City-Coupe/ForTwo vond ik altijd superleuke autootjes. Recent kwam ik erachter dat er veel ruim onder de 1000 euro worden aangeboden.:D

Zijn dit auto's waar je zelf ook werkelijk iets aan kunt doen? Of moet hier alles met Mercedes software uitlezen en valt er weinig te doen?
Een Smart (of auto's in het algemeen) onder de 1000 euro, wat kun je daar aan werk aan verwachten?
Kachelt dat gewoon nog jaren door of heb je daar wel technisch werk aan zodat ik niet na een maand klaar ben?

P.S.
Ben nog een lijstje aan het maken met alternatieven rond de 3 meter. Nissan Micra (K11) en Fiat 500 (2007) zijn met 3,5+ meter al grote auto's ! :p
Fiat 126, Mini Cooper, Goggomobil lijkt me dat ik daar eerst maanden aan moet metaalwerken (heb geen lasapparaat/laservaring) voordat ik uberhaupt aan de autotechniek kan beginnen. Heb hiernaast nog een gezinswagen die braaf naar de dealer gaat.

Leren lassen aan een Fiat 126 is ook een optie toch? :)
Een smart staat niet bekend om de degelijkheid van het blok, dat verklaart helaas ook vaak de vraagprijzen.

Fiat Seicento.

Een Smart zou ik niet doen. Geen leuke auto's om aan te werken, (motor achterin, werken door een brievenbus) en al best veel elektronica.

Problemen met elektronica opsporen en verhelpen(kortsluiting, defecte sensoren, etcetera) vind ik juist ook wel leuk. Ik heb alle tijd om storing te zoeken (in tegenstelling tot de dealer).

Maar kan dat allemaal wel met standaard ODB2 tools of moet je dan bijzondere software hebben?

Een Nissan K11 zit eenvoudig in elkaar . Het leren sleutelen kan geen kwaad, op de sloop liggen er genoeg om aan onderdelen te komen en je kan ze opvoeren naar 127pk (de 1.3)... en ook daarvan zijn de kosten beperkt. Zoek er wel eentje waarvan de kokerbalken (nog) goed zijn.

De tijd is het probleem niet, je komt met een smart heel slecht overal bij, met name als je in het motorcompartiment moet zijn

Maar kan dat allemaal wel met standaard ODB2 tools of moet je dan bijzondere software hebben?

vaak kun je me een standaard OBD tester een aardig eind komen voor standaard dingen. Maar uitlezen is geen storingzoeken, slechts een klein onderdeel daarvan en geeft mogelijk een indicatie waar het probleem vandaan kan komen.

Bijvoorbeeld. stel het motorlampje brand. Je gaat hem uitlezen en de OBD tester meest waardes buiten bereik van de 2e lamdasonde. Je komt daar al lastig bij zonder brug en 9 van de 10 keer zit het probleem ergens anders waardoor die sensor waardes buiten bereik gaat meten. Die sensor is dan helemaal niet stuk terwijl je daar wel de foutcodes op uitleest. Je moet wel die vertaalslag kunnen maken van uitlezen en diagnose.

Maar dat geld voor alle auto's natuurlijk, alleen bij een smart is het gewoon lastig sleutelen door ruimtegebrek, zeker zonder brug.

Denk dat er beter alternatieven zijn zoals hierboven al enkele genoemd.

De Smart zou ik ook niet doen. Veel te krap gebouwd en elke ton een nieuw blokje nodig. Ik zou zoals ook gemeld is naar wat anders zoeken en een 126 is dan wel een hele leuke optie. Aan een "moderne" auto sleutelen is überhaupt vaak al veel lastiger qua elektronica en merk specifiek gereedschap.

Ik begrijp het probleem van werkruimte in de Smart. Wel jammer.
Een Mini is ook nog wel een optie, die zijn tot ver in de jaren 90 gemaakt dus wellicht geen totale gatenkaas?
Is wel wat duurder dan 1000 euro uiteraard, ik ben heel flexibel behalve in de afmetingen van de auto ;)

Ris 1876899 zei:
Een Mini is ook nog wel een optie, die zijn tot ver in de jaren 90 gemaakt dus wellicht geen totale gatenkaas?

Valt tegen hoor, de jongere classic Mini's zijn qua roestgevoeligheid niet bepaald beter dan de oudere exemplaren.

Fiat Cinquecento Sporting, nét ff anders dan het standaard model.

Het Smart forum is nog wel redelijk actief, dacht ik. Ik zou daar ff kijken voor wat meer info. Het heeft geen al te beste reputatie.. maar compleet onmogelijk is het ook niet.
Het word straks zomer, dan hoef je niet altijd binnen te sleutelen, toch?

Je kan ook storing zoeken met een grafische voltmeter, een oscilloscoop. ;)
Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=Wk3vqoBe5UA

Durashift zei:
Het word straks zomer, dan hoef je niet altijd binnen te sleutelen, toch?
Nee, inderdaad. Ik heb 3 meter buitenruimte tot aan de poort en kan dus af en toe 3 meter in aanliggende garage vrijmaken. Dus meeste kan buiten, garagedeur moet s'avonds wel weer dicht.
Hiernaast ligt direct een voetpad en drukke straat waar ik niet onder de auto kan gaan liggen. Het loopt ook nog eens sterk af dus kan niet eens makkelijk auto's naar binnen duwen. Verhuizen is zeker een optie maar gaat nog even duren :)

Durashift zei:
Fiat Cinquecento Sporting, nét ff anders dan het standaard model.

Of een Schumacher editie!

m1eyudebnhby.jpg

Fait 126 is wel een leuk ding!

Klein, simpele techniek en je hebt er ook genoeg aan te klussen

maar pak wel een exemplaar die in de basis goed is (roest). En echt goedkoop zijn die dingen nu ook weer niet. deze is wel leuk, maar al wel 2800 euro

voor 1000 euro vind je geen klusauto maar een exemplaar wat totaal gerenoveerd moet worden

Terug
Bovenaan