Slot achterklep Seat Alhambra vervangen

Jilt 1491251

Startmotor
Best forum,

Ik ben op vakantie in Hongarije met een Seat Alhambra bouwjaar 2011.

Bij aankomst (en gelukkig niet eerder) is het slot van de achterklep kapot gegaan. Bij het dichtgooien/dichtduwen van de achterklep is duidelijk dat hij niet dichtklikt. We zijn er mee bij een garage geweest, en die bevestigt dat het onderdeel kapot is en vervangen moet worden. Zij kunnen dit echter niet doen in de tijd dat we in Hongarije verblijven. Daarom ben ik zelf wat gaan proberen en heb inmiddels het slot uit de auto gekregen. Ik wil een vervangend slot kopen en plaatsen, maar: in de garage zeiden ze ook dat als er 1 probleem is, er vaak meerdere zijn. Ik heb geen enkele ervaring met autotechniek, daarom wil ik hier vragen: is er een kans dat puur het slot vervangen de situatie niet oplost omdat er nog iets anders kapot kan zijn, en is er misschien zelfs een kans dat een ander defect het slot kapot heeft gemaakt en bij het plaatsen van een nieuw slot hetzelfde weer gebeurt?

Alvast dank voor jullie reacties!
Jilt

Het slot en/of het mechanisme wat het slot met de greep verbindt. Als je een nieuwe terugplaatst, dan eerst zonder de binnenbekleding, dan kan je er nog goed bij als ie niet open gaat.
Maar ik zou het gewoon proberen, het slot vervangen.

Je kunt in geval van nood nog altijd de aloude methode gebruiken door een stuk touw tussen de vanger en de binnenkant van de klep (als dat mogelijk is) of de ruitenwisser-as te binden. Wel af en toe even controleren tijdens de rit.

Meestal blijft de vanger wel heel (dat is stiekem een best sterk stukje metaal) en als er iets in het slot zelf kapot is, kun je beter het hele slot vervangen dan alleen een onderdeeltje.
Daarnaast zijn de meeste sloten zo dat ze van binnenuit zonder aankoppelen van een handgreep of servo ook gewoon van binnenuit vast te zetten zijn. Dus zolang je een slot hebt, kun je die ook inbouwen en van binnenuit vergrendelen. Terugrijden met de bekleding er af zal niet zo'n groot probleem zijn verwacht ik?

Heb je trouwens hier iets aan om hem uit in in te bouwen?, deze persoon wisselt de servomotor, maar die hoeft er niet op te zitten.

Sorry dat ik niet kan helpen MAAR, ik zou toch bij deze graag een dikke pluim geven aan forummer Pobresh die in bijna alle meer technisch georiënteerde topics zijn kennis, ervaring deelt en/of goede tips wil geeft. Gratis, belangeloos en voor niks.

Aan topicstarter, hopelijk geraakt het opgelost en hebben jullie alsnog een fijne vakantie

Iedereen bedankt voor de snelle reacties, en ik ben het met Niseko eens: ik stel met enige regelmaat vragen op verschillende forums, en word over het algemeen snel en goed geholpen!

Ik hoop maandag een nieuw slot te kunnen bemachtigen en ga het plaatsen en testen. Als het werkt, wil ik de bekleding weer terugplaatsen. De link van Pobresh heb ik bekeken, maar ik ben nu een beetje in de war over het verschil tussen het slot en een servomotor.. De persoon in de link zegt dat je de servomotor moet horen als je aan de greep trekt. Als ik de greep op de achterklep inknijp, hoor ik een ratelend geluid, wat naar ik aanneem komt door het sluiten van een stroomkring en het niet lukken van het sluiten -> slot kapot.

Als het slot niet gelijk oogt als op die foto's heb je een ander model.
Blijkbaar is er in 2011 is er een nieuwe Alhambra uitgekomen met een compleet ander slotmechaniek waar alles in 1 zit
Ik had het bouwjaar wel gelezen, maar heb verkeerd gezocht, mijn fout!

Dan heb je dit filmpje nodig:
Linkje naar youtube als je bovenstaande video niet ziet ivm cookies

Ratelen is waarschijnlijk de motor die ronddraait over een kapot tandwiel intern.

Dat zou overigens wel betekenen dat je met het vervangen van het gehele slot, wel het hele probleem opgelost.

Het oude mechaniek is vrij simpel, daar zit een losse servomotor op zoals op de foto in die link. Daarbij zou je inderdaad de servo kunnen horen als je aan de hendel trekt, omdat je de servo terugdrukt bij het openen.
Bij die nieuwere modellen werkt dat anders.

Excuses voor de verwarring als het idd om dat nieuwere model gaat!

De nieuwe link bevat inderdaad mijn slot, bedankt hiervoor! Ik realiseer me nu dat ik geen foto heb geüpload van het oude slot. Interessant dat je ook het tandwiel alleen kan vervangen, en ik zie dat we ook minder van de afdekplaten hadden kunnen verwijderen dan we gedaan hebben. Morgenochtend willen we richting Roemenië vertrekken, ik vrees dat we noch een nieuw slot, noch het tandwiel voor die tijd nog kunnen bemachtigen.

Nieuw zijn ze goed verkrijgbaar, 2e hands zijn ze inderdaad nogal lastig te vinden. Ik heb nog even gezocht bij vw sharan en touareg welke dezelfde onderdeelnummers gebruiken maar deze blijken toch weer anders te zijn, dus of die passen is maar de vraag.

Ik zou kijken of je het filmpje kan volgen en misschien nakijken of handmatig wel alles nog te vergrendelen is. Ik neem aan dat het voornaamste is dat de klep nog dicht en open kan, zonder dat die vanzelf open gaat.
Zolang het alleen dat tandwieltje is dat het probleem is, kun je het slot handmatig nog vergrendelen.
Je moet dan wel de Dat tandwiel zet alleen het palletje om om de vergrendeling op slot te zetten.
Maar ik weet niet of je daar zo bij kunt als de klep gesloten is.
Anders wordt het toch voor de zekerheid een touw spannen...

Op deze site wordt het aangeboden als compatibel voor de Seat, VW Sharan en Touareg:

Maar mijn probleem is vooral de bezorgtijd.

Ik heb het filmpje bekeken en vind het ontzettend informatief. Ik twijfel nu of ik het slot openmaak om te zien wat er kapot is (ik denk dus het tandwiel omdat ik twee stukjes wit plastic vond in het afdekelement van het slot), of naar Roemenië met een touw, een nieuw slot bestellen en hier in Boedapest laten bezorgen (bij mijn schoonfamilie), en dit op de terugweg plaatsen, zodat ik met een intact slot terug kan rijden naar Nederland.

Klopt, bij aanbieders van nieuw worden die andere modellen ook genoemd.
Daarom ben ik gaan zoeken naar een 2e hands slot van sharan en touareg, maar dan kom ik toch heel anders uitziende modellen tegen. Dat sharan model past blijkbaar op alle 3, maar andersom wellicht niet. Als dat wel zo was kon je wellicht nog een sloperij op de route zoeken die er wellicht eentje heeft.

Je zou inderdaad ook een slot in het buitenland kunnen laten aankomen. Lijkt me geen heel slecht idee. Vaak scheelt het ook nog in de kosten van de onderdelen in die landen.

Terug
Bovenaan