Slim laden bij een publieke laadpaal

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Uit het Nationaal Laadonderzoek blijkt onder andere dat mensen met een elektrische auto slimmer zijn gaan laden bij hun werk en een publieke laadpaal. Een quote:
Bij 'slim laden' plugt de automobilist in bij aankomst, maar het laden begint – bijvoorbeeld via een app – op een gunstiger moment of met een andere snelheid. Dit hangt af van wanneer de stroom goedkoper is, er meer duurzame stroom beschikbaar is of wanneer het minder druk is op het stroomnet. Thuis wordt al vaak slim geladen (83 procent). Van de elektrische rijders geeft 17 procent aan wel eens slim te laden op het werk, tegenover 10 procent vorig jaar. Bij de openbare laadpaal is dit gestegen tot 23 procent. Dat was vorig jaar nog 14 procent.
Wellicht heb ik iets gemist maar bij publieke laadpalen ken ik maar een variant die je zelf kunt instellen, namelijk inpluggen/valideren en laden. Ik heb nooit andere variabelen gehad. Heeft iemand van jullie ervaring met slim laden bij een publieke laadpaal? En welke?

Ik zat pas wat te snuffelen in de 'Connected Car' of hoe het het API van... Peugeot dacht ik. Daar kon je laden wel aan en uit zetten, niet regelen qua stroomsterkte.

Je kan dus potentieel gaan laden na uur X of stoppen tijdens uur Y. Ik heb geen idee of er andere tarieven op andere momenten van de dag/week worden berekend en of dit helpt bij kleefboetes. Bovendien moet je inderdaad ook nog identificeren.

Je kan toch bij veel auto's een tijdsklok op het laden zetten? Als die actief is kan je aansluiten, valideren en alles en dat is het dan. Sommige auto's (zoals bv mijn Nio) onthouden dat voor de locatie en zullen op die plekken dan de tijdsklok aanhouden en op andere plekken niet.

Overigens heb ik ook al gezien dat die tijdsklok gekoppeld kan worden aan het stroomtarief via een API met een app (wederom ken ik dit van Nio, zelf nooit gebruikt).

Je krijgt dan wel snel een label zoals laadpaal klever want je houdt in principe potentieel uren lang een laadpaal bezet om maar een paar euro te besparen.

Je krijgt dan wel snel een label zoals laadpaal klever want je houdt in principe potentieel uren lang een laadpaal bezet om maar een paar euro te besparen.
Met normaal gedrag zet je bijvoorbeeld om 20-21u je auto weg. Iedereen snapt dat dat je hem niet om 2u 's nachts weghaalt. Dan kan je wat spelen door het laden tussen 2-6u te doen.

Ik heb zelf nog geen EV, zou er best wel één willen en ben ook niet bang voor dit soort zaken (rij toch erg weinig). Maar ik kan me wel voorstellen dat je als in een straatje woont met een paar centenneukers die bovendien ook erg veel rijden, dat die toch even briefjes en appjes eraan gaan wagen. "kun je hem echt niet om middernacht nog even wegzetten" "Je stond er 20u ook al, je was niet eens aan het laden.. nu om 8u sta je er nog zonder te laden.."

Nouja, maakt niet uit, de kleefboetes zullen wel langzaam aanzwengelen tot het niveau van "pyjama parkeren". 2u je bed uit, rondje lopen, geen vrije plek, wekker weer zetten zodat je auto om 7u weg is bij die paal. 3x ijskrabben in je pyjama (voorverwarmen kan niet, want dan ketenen XR leden zich vast aan je auto)
:ROFLMAO:

Terug
Bovenaan