Slechte koude start VW Polo 6n 1.6 automaat 1999

Floris 6563730

Net ingestapt
Hallo allemaal,

sinds september ben ik de trotse bezitter van een VW Polo 6n 1.6 automaat uit 1999. De auto is helemaal top en doet het goed, op slechts 1 ding na. Bij een koude start en dan bedoel ik echt koude start, na een nacht buiten staan in januari, vind hij het heel erg moeilijk om te starten. Pas na een aantal seconden of zelfs pogingen en met het gas vol ingedrukt slaat hij al hortend en stotend aan. Vervolgens heeft hij af en toe de eerste 15 seconden vrij weinig vermogen maar daarna rijdt hij als een zonnetje. Hij loopt keurig stationair op ongeveer 850 toeren zonder cilinderoverslag. Met een warme motor of een afgekoelde motor (na 3 uur bijvoorbeeld) start hij zonder problemen hoewel af en toe een klein toefje gas hem wel op gang helpt.
Mijn vraag is: wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Hier even wat extra feiten:
- Bij contact hoor je de brandstofpomp zoemen
- Bij het starten draait de startmotor alleen wil hij niet aanslaan
- In januari 2017 heeft hij zijn laatste kleine beurt gehad
- Bij die kleine beurt zijn ook de bougiekabels en verdeelkap en rotor vervangen
- De bougies zouden nog 15.000 km mee moeten kunnen
- In september 2017 is de thermostaat vervangen
- in januari vorig jaar is ook de accu vervangen
- Gasklephuis is van de week schoongemaakt en ingeleert, de auto rijdt iets soepeler maar ik merk geen verschil met starten
- Luchtfliter is schoongeblazen van de week
- Zodra ik mijn tank half leeg heb gereden gooi ik een flesje injectiereiniger bij de benzine. Ik verwacht dat het iets zal schelen maar dat het geen langdurige oplossing is.
- rond de jaarwisseling ben ik door een enorme plas water gereden. Toen heeft de auto een flinke slok water binnen gehad. Met hulp van de ANWB en goed droogrijden heb ik hem weer aan de praat gekregen en rijd hij weer als vanouds.
- Bij uitlezen geeft de auto een sporadische foutmelding in de lambdasonde, wat volgens de monteur verklaard kan worden door valse lucht

Ik heb op diverse fora gelezen over problemen met de temperatuursensor of de nokkenaspositiesensor? wat is daar van waar en is er een mogelijkheid om te testen of 1 van die 2 kapot is?
Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Klinkt als een temperatuursensor. Bij een koude start moet er extra brandstof ingespoten worden (choken in feite). Als het kouder is dan dat de auto denkt dat het is, blijft het mengsel te arm. Daar slaat hij niet op aan. Onder alle andere omstandigheden moet dat mengsel ook arm zijn, dan loopt hij goed. Kapotte nokkenaspositiesensor merk je ook tijdens het rijden, tot afslaan aan toe.

Mijn eerste gedachte met die symptomen: temperatuursensor. Koudestartregeling werkt niet omdat ie met een kapotte sensor 'denkt' dat de motor warm is en spuit niet meer benzine in dan nodig voor een warme motor, terwijl ie met een koude motor juist meer benzine wil: met flink gas geven (inspuiten) komt ie dan hoestend en proestend wel tot leven en zal naar mate de motor opwarmt steeds beter gaan lopen. Tempsensor zit in 't thermostaathuis: zijkant cilinderkop (boven de versnellingsbak).

Ter info: aparte nokkenaspositiesensor heeft ie niet, de hallgever in de ontsteking wordt hiervoor tevens gebruikt, als die stuk is, zou ie tijdens 't rijden afslaan t/m helemaal niet draaien (afhankelijk hoe stuk de hallgever is)

*Edit: s velthuis was me voor (tijdens 't typen werd ik afgeleid), maar bevestigd hetzelfde verhaaltje (y)

Sjon77 zei:
Mijn eerste gedachte met die symptomen: temperatuursensor. Koudestartregeling werkt niet omdat ie met een kapotte sensor 'denkt' dat de motor warm is en spuit niet meer benzine in dan nodig voor een warme motor, terwijl ie met een koude motor juist meer benzine wil: met flink gas geven (inspuiten) komt ie dan hoestend en proestend wel tot leven en zal naar mate de motor opwarmt steeds beter gaan lopen. Tempsensor zit in 't thermostaathuis: zijkant cilinderkop (boven de versnellingsbak).
Dank voor de snelle reactie van beiden!

Kan je, door middel van het uitlezen van de auto bijvoorbeeld, erachter komen of de temperatuursensor inderdaad een te hoge temperatuur aangeeft dan dat het daadwerkelijk is? Hij meet neem ik aan de koelvloeistoftemperatuur?

En is het verstandig om voor het eventueel vervangen een origineel VAG-product te kopen? Of zijn er ook universele sensoren die het werkt even goed doen. Ik weet namelijk dat een originele sensor toch nog 50 euro kost.

Moet er na vervanging nog wat ingeleerd worden of is de auto meteen good to go?

Geen idee of met uitlezen de temperatuur te zien is. 1 ding weet ik wel: uitlezen stond in 't 6N-tijdperk nog in de kinderschoenen.

Zelf zou ik gewoon aftermarket kopen: voor 20 euro heb je er eentje van prima kwaliteit, bijv. Febi oid.
En VW zal h'm waarschijnlijk niet zelf maken, kopen ze in, krijg je er eentje van een ander merk, maar met een VW-logo, waar je dan 50 euro voor betaald.

Inleren hoeft volgens mij niet, misschien hooguit even resetten: 'snelle beun-methode' is beide accupolen los van accu en tegen mekaar houden.

Dankjewel voor de reactie!

Maakt het nog uit welke kleur hij heeft? nu zit er eentje in met een gele rand.
ProductImage.ashx

of bijvoorbeeld:

39142_1.jpg

Daar kan verschil in zitten, welk verschil durf ik niet zo zeggen.
Op kenteken uitzoeken, motorcode controleren en even spieken welke er nu in zit.
1.6 8v 55Kw 75pk? Dan vermoed ik motorcode AEE en als ik dan hier bij nr.7 kijk, zijn ze zowel met blauw als met geel geleverd.

Sjon77 zei:
Daar kan verschil in zitten, welk verschil durf ik niet zo zeggen.
Op kenteken uitzoeken, motorcode controleren en even spieken welke er nu in zit.
1.6 8v 55Kw 75pk? Dan vermoed ik motorcode AEE en als ik dan hier bij nr.7 kijk, zijn ze zowel met blauw als met geel geleverd.

Dankjewel voor je hulp! Ik ga er eentje bestellen en dan zaterdag maar eens sleutelen!

Als er nu een gele in zit, moet er dus ook weer een gele in.
Let op dat aftermarket sensoren wel eens te lage temperatuur op je dashboard aan kunnen geven. Goed merk is daarom wel aan te raden.

Net zoals Sjon en Svelthuis zou ik trouwens ook direct de temperatuursensor verdenken.

Nokkenaspositiesensor heeft 8v AEE in elk geval niet.
Als dat systeem niet werkt (dat is bij deze motoren met een Hallsensor geregeld in de ontsteking) Werken er een hoop systemen niet waardoor de motor geheel niet zal starten.

Mocht het vervangen van de temperatuursensor geen verbetering bieden kan het probleem nog komen door een defecte MAP sensor. Deze bevind zich schuin onder het gasklephuis op de inlaat. Maar gaat zelden kapot.

Beedankt voor de nieuwe info!.

Heb er nu 1 gekocht van Febi Bilstein die goed moet zijn voor mijn motor en motorcode.
Zaterdag vervangen en dan hoop ik op een goed resultaat!

Pobresh zei:
Als er nu een gele in zit, moet er dus ook weer een gele in.
Let op dat aftermarket sensoren wel eens te lage temperatuur op je dashboard aan kunnen geven. Goed merk is daarom wel aan te raden.

Net zoals Sjon en Svelthuis zou ik trouwens ook direct de temperatuursensor verdenken.

Mocht het vervangen van de temperatuursensor geen verbetering bieden kan het probleem nog komen door een defecte MAP sensor. Deze bevind zich schuin onder het gasklephuis op de inlaat. Maar gaat zelden kapot.

Ik heb afgelopen zaterdag de temperatuursensor vervangen. Helaas niet met het gewenste resultaat. Hoewel hij na het vervangen meteen aansloeg, en vanochtend (9 graden buiten) ook, had hij gisteravond weer kuren.

De benzinepomp hoor ik zoemen bij contact, de startmotor draait, en af en toe geeft hij 1 ontsteking, of plofje, maar dat is niet genoeg om hem aan te laten slaan. Pas na soms wel 15 seconden doorstarten met het gaspedaal volledig ingedrukt slaat hij kuchend aan.

Vooral de onregelmatigheid waarmee hij soms wel soepel zonder hulp start en soms niet vind ik raar. Wat zou het kunnen zijn als het niet de temperatuursensor is? of heeft de ecu tijd nodig om de nieuwe sensor te 'accepteren'?

Heeft misschien de sporadische storing van de lambdasonde er iets mee te maken? Dat was bij uitlezen, naast de airbagstoring, de enige storing die hij aangaf. Kan dat misschien omdat hij valse lucht aanzuigt?

Of idd een kapotte mapsensor? en zo ja, is dat een storing of hoe kan ik het testen?

Vanmiddag gooi ik er nog injectiereiniger in, hopen dat dat iets scheelt!

Gaspedaal volledig indrukken is ook niet echt handig, dan verzuip je de boel. Hij moet uit zichzelf aanslaan.

Foutmelding met lambdasonde kan inderdaad ook problemen geven. Belangrijkste sensoren voor de mengselvorming zijn namelijk temperatuursensor en lambdasonde.
Valse lucht hoort niet. Ook dat zorgt voor problemen met de mengselvorming (lekke uitlaat(pakking) voor de lambdasonde of een lekke inlaat(pakking) geeft bijvoorbeeld problemen. Valse lucht is altijd terug te vinden en moet eerst opgelost worden.

Met betrekking tot het "accepteren" van de nieuwe sensor: Even de beun methode van Sjon geprobeerd? Dat is de enige mogelijkheid om de ecu waardes te resetten. Foutmeldingen zijn dan vaak ook gewist.

Mapsensor is in dit soort gevallen het laatste waar ik naar kijk. Omdat er zoals ik eerder meldde, zelden problemen mee zijn.

Pobresh zei:
Gaspedaal volledig indrukken is ook niet echt handig, dan verzuip je de boel. Hij moet uit zichzelf aanslaan.

Als ik dat niet doe dan slaat de motor, als hij hapert, uberhaupt niet aan. het is alsof je hem een zetje moet geven.

Kan het iets zijn met de inspuiting? omdat hij af en toe wel een hoestje doet?

Pobresh zei:
Met betrekking tot het "accepteren" van de nieuwe sensor: Even de beun methode van Sjon geprobeerd? Dat is de enige mogelijkheid om de ecu waardes te resetten. Foutmeldingen zijn dan vaak ook gewist.

Dit kan ik ook nog even proberen. Is het dan niet zo dat je de auto weer opnieuw moet inleren? bijvoorbeeld het gasklephuis?
En is massa-pool voor 30 minuutjes loskoppelen voldoende? Of moeten beide polen los en dan tegen elkaar gehouden worden? En kan het gewoon met een warme motor?

Pobresh zei:
Valse lucht hoort niet. Ook dat zorgt voor problemen met de mengselvorming (lekke uitlaat(pakking) voor de lambdasonde of een lekke inlaat(pakking) geeft bijvoorbeeld problemen. Valse lucht is altijd terug te vinden en moet eerst opgelost worden.

Ik weet niet of hij valse lucht heeft hoor? maar ik hoorde dat een sporadische storing in de lambdasonde kan ontstaan door valse lucht, daarom vroeg ik het. Is er een mogelijkheid om te testen of hij valse lucht aanzuigt? Ik weet wel dat het slangetje van de carterontluchting nogal kauwgomachtig aanvoelt en dus bijna aan zijn einde is... maar weet niet of dat iets met elkaar te maken heeft.

s velthuis zei:
Als je de sleutel op contact zet, gaat de vlinderklep in het gasklephuis dan wel vanzelf een slag open?

Ik hoop dat ik vanmiddag even tijd kan maken om dat te bekijken. Alleen het luchtfilter van de motor afschroeven is voldoende om dat te zien lijkt me?

Floris de Romph zei:
Als ik dat niet doe dan slaat de motor, als hij hapert, uberhaupt niet aan. het is alsof je hem een zetje moet geven.

Kan het iets zijn met de inspuiting? omdat hij af en toe wel een hoestje doet?
Ja

Dit kan ik ook nog even proberen. Is het dan niet zo dat je de auto weer opnieuw moet inleren? bijvoorbeeld het gasklephuis?
En is massa-pool voor 30 minuutjes loskoppelen voldoende? Of moeten beide polen los en dan tegen elkaar gehouden worden? En kan het gewoon met een warme motor?
Beide polen los en dan tegen elkaar houden. Never nooit met een aangekoppelde accu doen. het liefst zelfs niet met de accu in de buurt ivm kans op een vonk. De condensatoren in de ECU moeten ontladen worden.
Inleren hoeft verder niet. Dit is nog geen gameboy met wielen zoals tegenwoordig. (en die streven inmiddels allang de gameboys van vroeger compleet voorbij wat betreft de rekenkracht)

Ik weet niet of hij valse lucht heeft hoor? maar ik hoorde dat een sporadische storing in de lambdasonde kan ontstaan door valse lucht, daarom vroeg ik het. Is er een mogelijkheid om te testen of hij valse lucht aanzuigt? Ik weet wel dat het slangetje van de carterontluchting nogal kauwgomachtig aanvoelt en dus bijna aan zijn einde is... maar weet niet of dat iets met elkaar te maken heeft.

Gewoon controleren. Want valse lucht brengt je mengelvorming overhoop.
Carterontluchting kan dat bij deze motoren niet voor valse lucht zorgen. Een lekke slang van de rembekrachtiging bijvoorbeeld weer wel. Remmenreiger rondom de inlaat spuiten en als je rondom de slang van de rembekrachtiging spuit moet je die even een beetje heen en wer bewegen ter controle. Motor mag niet reageren op de remmenreiniger, tenzij je in de gasklep spuit. Ook langs de gasklep mag niks lekken.

Voor de uitlaat is het deels luisteren en kijken of er ergens roetsporen zitten van lekkage. Zolang het lek na de lambda zit is het nog niet zo problematisch (tenzij de lamda zelf of het er echt vlak achter lekt) Voor de lambda echter wel. Meen dat er 2 pakkingen tussen zitten voor de lambda, Beide kunnen lekken. Soms moet je daarvoor wat gasgeven om de lekkage te traceren. Een stukje papier wat deels in reepjes is gescheurt kan er trouwens ook bij helpen.

Even een vraag gezien het flinke plas water verhaal wat je in je startpost hebt staan:
Wanneer zijn voor het laatste de verdelerkap, rotor en boegies vervangen. En eventueel boegiekabels?

Afgezien van dat: hoe lang is het geleden dat het benzinefilter is vervangen? Als die al tig jaar oud is zal die ook niet meer voldoende benzine door kunnen laten.

Gasklep hoeft niet altijd te bewegen bij het op contact zetten. Dit verschilt per motor en hoe de gasklep is ingeleerd of het zichtbaar is. Maargoed idd luchtfilterbak eraf en dan moet je dat gewoon kunnen zien. Let op dat je alleen de lange schroeven daarvoor hoeft los te draaien en de carterontluchting er onderaan af te trekken.

Heel erg bedankt voor al je tips! Ik ga er zeker mee aan de slag!

Wat betreft de rotor, verdelerkap en bougiekabels, die zijn bij de kleine beurt in januari vervangen. De bougies 30.000 km geleden. Volgens de dealer zouden ze nog minsten 15.000 km door moeten kunnen. Maar ik kan sws even checken of die vies zijn of niet.

Benzinefilter zou ik niet weten. Ik ga uit van de laatste beurt in januari 2017? Zal het voor de zekerheid even navragen... heb helaas geen onderhoudsboekjes maar omdat de auto altijd dealeronderhouden is het wel terug te zoeken.

Ondanks dat de accu pas een jaar oud is zou ik er toch eens een nieuwe inzetten, want de klacht lijkt erg op een defecte accu.

Drunkdriver zei:
Ondanks dat de accu pas een jaar oud is zou ik er toch eens een nieuwe inzetten, want de klacht lijkt erg op een defecte accu.

Ik verwacht niet dat het de accu is aangezien die behoorlijk sterk lijkt. Hij kan serieus lang doorstarten voordat hij begint te haperen. Ook wordt hij gewoon bijgeladen. Maar even testen kan altijd.

Verder heb ik er een aantal dagen geen last van gehad. Echter, vooral bij koud en ook vochtig weer geeft hij problemen.
Ik las op een forum iets over een bobine met haarscheurtjes waar vocht op zat wat ervoor zorgde dat de auto slecht startte. Kan dat ook het probleem zijn? bij droog weer lijk ik er niet tot nauwelijks last van te hebben.

Ook had ik vanochtend het probleem dat na het starten ik meteen wegreed en de eerste 20 secondes hij kreupel zonder vermogen vooruit kwam. Volgens mij sloeg hij af en toe een cilinder over. Ik had ook bijna geen vermogen. Na die 20 seconden werd het beter en uiteindelijk ben ik zonder problemen naar werk gereden. Heeft dat met elkaar te maken?

Even proberen is de korste klap, ik heb zelf ook een Polo automaat uit 1999 en herken de symptonen. Bij mij was het dus wel de accu.

Even een korte update...

vanavond wilde ik even de bougiekabels en dergelijke controleren. Het was vandaag een regenachtige, vochtige dag, maar tot mijn grote verbazing sloeg de auto meteen aan. Hij liep mooi stationair, niks aan de hand. Na een inspectie van alle kabels met een plantenspuit zag ik niks geks, geen overspringende vonken. Ik zette de auto uit, schroefde het plastic deksel weer op de motor en ruimde alles op. Vervolgens wilde ik de auto even naar mijn huis rijden, 30 meter verderop om uit te zuigen.
Het aanslaan ging de 2e keer al een stuk lastiger, beetje hoesten beetje kuchen maar toen ging hij. vervolgens heb ik de auto uitgezogen en wilde ik hem weer naar zijn plek terug rijden, toen het fout ging.

Nu wilde hij helemaal niet starten! pas na 20 seconden doorstarten, met op een gegeven moment een klein beetje gas bij sloeg hij uiteindelijk moeizaam aan. Ik heb hem weer 30 meter verreden en nu staat hij weer keurig op zn plek.

Vanavond moet ik er nog mee weg en ik vrees dat ik dan weer hetzelfde probleem heb.

Ik snap er nu helemaal niks meer van...
Iemand die nog een goeie tip heeft?

Drunkdriver zei:
Even proberen is de korste klap, ik heb zelf ook een Polo automaat uit 1999 en herken de symptonen. Bij mij was het dus wel de accu.

Dit moet ik nog proberen. Op de accu staat: THT 04-2017
Kan dat een probleem zijn?

Floris de Romph zei:
(..) Na een inspectie van alle kabels met een plantenspuit zag ik niks geks, geen overspringende vonken. Ik zette de auto uit, schroefde het plastic deksel weer op de motor en ruimde alles op. Vervolgens wilde ik de auto even naar mijn huis rijden, 30 meter verderop om uit te zuigen.
Het aanslaan ging de 2e keer al een stuk lastiger, beetje hoesten beetje kuchen maar toen ging hij. vervolgens heb ik de auto uitgezogen en wilde ik hem weer naar zijn plek terug rijden, toen het fout ging.

Nu wilde hij helemaal niet starten! pas na 20 seconden doorstarten, met op een gegeven moment een klein beetje gas bij sloeg hij uiteindelijk moeizaam aan.

Het leest alsof de plastic kap wellicht een bougiekabel oid knelt en daardoor toch iets van de geleiding stoort?

Wat als je nu morgen eerst de kap eraf haalt en dan start en hetzelfde ritje herhaalt?
Wellicht een haarscheur in een kabel onder een bepaalde buiging.. terwijl dit 'frank en vrij' geen probleem voor de plantenspuit vormt..??

Floris de Romph zei:

Mwah.. volgens mij zo'n datum omdat dat 'er nou eenmaal op moet staan van de EU'. Zolang de accu goed bijgeladen wordt en startkracht heeft.. zou het goed moeten zijn, denk ik.

Volgens mij, zou ik er toch eens een setje bougies aan wagen.
Ik heb het gevoel dat die bougies van die korte ritjes zodanig onder de indruk zijn dat ze het niet meer goed doen. (lees: ze zijn vet, of de elektrodenafstand klopt van geen kant).

Feit dat je het gas vol in moet trappen bij het starten (is overrun modus), blijkt dat hij te rijk gaat.
Bij volgas spuit hij namelijk niet meer in. Misschien zit er een lekkende injector in oid. Bij het vervangen van de bougies zie je misschien wel wat afwijkends.

TomTom zei:
Volgens mij, zou ik er toch eens een setje bougies aan wagen.
Ik heb het gevoel dat die bougies van die korte ritjes zodanig onder de indruk zijn dat ze het niet meer goed doen. (lees: ze zijn vet, of de elektrodenafstand klopt van geen kant).

Dankje voor de reactie, ik ga binnenkort maar eens tijd vrijmaken om een en ander te controleren.

Vanochtend had de auto trouwens weer iets bijzonders. Het was ijzig koud, ik moest krabben. Starten daarna ging redelijk soepel, na een seconde of 3,4 sloeg hij al aan. Echter toen ik wegreed en de blower vol op de vooruit zette zakte hij, bij stilstaan, door zijn toeren heen en sloeg hij af. Ik kreeg hem niet meer gestart, het acculampje brandde. Toen ik vervolgens eventjes wachtte en mijn verlichting en airco uitschakelde wilde hij toch weer starten. Daarna ben ik er probleemloos mee naar werk gereden.

Geen idee of dit iets te maken heeft met mijn eerdere problemen, maar ik dacht: 'ik omschrijf het toch maar even'.

Slechte accu of een massaprobleem kan dat soort symptomen veroorzaken. Overigens krijg je dan ook dat de sensoren af en toe spelletjes gaan spelen zegmaar. Laadt je dynamo nog wel bij?

Het lijkt mij dat je als eerste wilt uitsluiten of het aan de accu ligt toch. Dan kun je dat afstrepen en verder zoeken, of ben ik nou te praktisch?

Floris de Romph zei:
Ik snap er nu helemaal niks meer van...
Iemand die nog een goeie tip heeft?

Drunkdriver zei:

Jazeker, zoals ik al schreef heb ik ook zo'n Polo en hetzelfde euvel gehad en bij mij was het de accu. Volgens mij is dat het hele euvel en kan je dat snel uitsluiten.

Hallo iedereen,

ik wilde toch nog even een kleine update geven.
Vorige week heb ik de accu losgekoppeld en een poosje afgekoppeld gelaten. Ik kon de accupolen niet bij elkaar krijgen dus ik heb tijd zn werk laten doen. Tegelijkertijd heb ik onder de motorkap een aantal random dingen gedaan zoals alle kabels nalopen, bougies en stekkers aandrukken en een paar plekjes opgeschuurd.

Ik zou niet weten waar het nou precies aan ligt, maar sindsdien heb ik geen problemen meer gehad! Zowel en koud als in vochtig weer start de auto snel en zonder hulp! Nu nog hopen dat dit zo blijft:p

Dank jullie wel allemaal voor de hulp! Het wordt mega erg gewaardeerd!

Terug
Bovenaan