Floris 6563730
Net ingestapt
Hallo allemaal,
sinds september ben ik de trotse bezitter van een VW Polo 6n 1.6 automaat uit 1999. De auto is helemaal top en doet het goed, op slechts 1 ding na. Bij een koude start en dan bedoel ik echt koude start, na een nacht buiten staan in januari, vind hij het heel erg moeilijk om te starten. Pas na een aantal seconden of zelfs pogingen en met het gas vol ingedrukt slaat hij al hortend en stotend aan. Vervolgens heeft hij af en toe de eerste 15 seconden vrij weinig vermogen maar daarna rijdt hij als een zonnetje. Hij loopt keurig stationair op ongeveer 850 toeren zonder cilinderoverslag. Met een warme motor of een afgekoelde motor (na 3 uur bijvoorbeeld) start hij zonder problemen hoewel af en toe een klein toefje gas hem wel op gang helpt.
Mijn vraag is: wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Hier even wat extra feiten:
- Bij contact hoor je de brandstofpomp zoemen
- Bij het starten draait de startmotor alleen wil hij niet aanslaan
- In januari 2017 heeft hij zijn laatste kleine beurt gehad
- Bij die kleine beurt zijn ook de bougiekabels en verdeelkap en rotor vervangen
- De bougies zouden nog 15.000 km mee moeten kunnen
- In september 2017 is de thermostaat vervangen
- in januari vorig jaar is ook de accu vervangen
- Gasklephuis is van de week schoongemaakt en ingeleert, de auto rijdt iets soepeler maar ik merk geen verschil met starten
- Luchtfliter is schoongeblazen van de week
- Zodra ik mijn tank half leeg heb gereden gooi ik een flesje injectiereiniger bij de benzine. Ik verwacht dat het iets zal schelen maar dat het geen langdurige oplossing is.
- rond de jaarwisseling ben ik door een enorme plas water gereden. Toen heeft de auto een flinke slok water binnen gehad. Met hulp van de ANWB en goed droogrijden heb ik hem weer aan de praat gekregen en rijd hij weer als vanouds.
- Bij uitlezen geeft de auto een sporadische foutmelding in de lambdasonde, wat volgens de monteur verklaard kan worden door valse lucht
Ik heb op diverse fora gelezen over problemen met de temperatuursensor of de nokkenaspositiesensor? wat is daar van waar en is er een mogelijkheid om te testen of 1 van die 2 kapot is?
Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
sinds september ben ik de trotse bezitter van een VW Polo 6n 1.6 automaat uit 1999. De auto is helemaal top en doet het goed, op slechts 1 ding na. Bij een koude start en dan bedoel ik echt koude start, na een nacht buiten staan in januari, vind hij het heel erg moeilijk om te starten. Pas na een aantal seconden of zelfs pogingen en met het gas vol ingedrukt slaat hij al hortend en stotend aan. Vervolgens heeft hij af en toe de eerste 15 seconden vrij weinig vermogen maar daarna rijdt hij als een zonnetje. Hij loopt keurig stationair op ongeveer 850 toeren zonder cilinderoverslag. Met een warme motor of een afgekoelde motor (na 3 uur bijvoorbeeld) start hij zonder problemen hoewel af en toe een klein toefje gas hem wel op gang helpt.
Mijn vraag is: wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Hier even wat extra feiten:
- Bij contact hoor je de brandstofpomp zoemen
- Bij het starten draait de startmotor alleen wil hij niet aanslaan
- In januari 2017 heeft hij zijn laatste kleine beurt gehad
- Bij die kleine beurt zijn ook de bougiekabels en verdeelkap en rotor vervangen
- De bougies zouden nog 15.000 km mee moeten kunnen
- In september 2017 is de thermostaat vervangen
- in januari vorig jaar is ook de accu vervangen
- Gasklephuis is van de week schoongemaakt en ingeleert, de auto rijdt iets soepeler maar ik merk geen verschil met starten
- Luchtfliter is schoongeblazen van de week
- Zodra ik mijn tank half leeg heb gereden gooi ik een flesje injectiereiniger bij de benzine. Ik verwacht dat het iets zal schelen maar dat het geen langdurige oplossing is.
- rond de jaarwisseling ben ik door een enorme plas water gereden. Toen heeft de auto een flinke slok water binnen gehad. Met hulp van de ANWB en goed droogrijden heb ik hem weer aan de praat gekregen en rijd hij weer als vanouds.
- Bij uitlezen geeft de auto een sporadische foutmelding in de lambdasonde, wat volgens de monteur verklaard kan worden door valse lucht
Ik heb op diverse fora gelezen over problemen met de temperatuursensor of de nokkenaspositiesensor? wat is daar van waar en is er een mogelijkheid om te testen of 1 van die 2 kapot is?
Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!