slecht verbruik daihatsu cuore 2011

Beste,
Ik ben nu 2 dagen in bezit van een daihatsu cuore 2011 automaat. Mijn vraag gaat over het verbruik die via de boardcomputer van 5,5/100 binnen 2 dagen naar 8.0/100 is gegaan. Dat is dus tussen 1 op 12 en 1 op 13, dat lijkt me voor deze auto toch veel te weinig?

Bijzonderheden: vergeten licht uit te doen, gevolg accu leeg, wegenwacht heeft hem weer leven in geblazen.

Wie weet hier het antwoord op of ergens in de buurt van het probleem?

Beste,
Ik ben nu 2 dagen in bezit van een daihatsu cuore 2011 automaat. Mijn vraag gaat over het verbruik die via de boardcomputer van 5,5/100 binnen 2 dagen naar 8.0/100 is gegaan. Dat is dus tussen 1 op 12 en 1 op 13, dat lijkt me voor deze auto toch veel te weinig?

Bijzonderheden: vergeten licht uit te doen, gevolg accu leeg, wegenwacht heeft hem weer leven in geblazen.

De meting die je hebt gedaan slaat helemaal nergens op.
Je hebt de auto pas twee dagen en je weet dus niet hoe betrouwbaar de boordcomputer is en ik weet ook niet hoeveel kilometer je gereden hebt onder welke omstandigheden.
Meestal zijn deze slechts ter indicatie, de betrouwbaarheid kan per merk erg verschillen.
Er is maar een goede methode en dat is de tank helemaal vol gooien, kilometerstand noteren en bij de volgende tankbeurt weer helemaal volgooien, liefst bij dezelfde pomp, weer kilometerstand noteren en dan het verbruik uitrekenen.
Dan heb je een betrouwbare indicatie van het verbruik en nog beter is het om dit een paar tankbeurten achter elkaar te herhalen.
Succes er mee.

Als het allemaal stukjes van 5km zijn in de stad, dan zou het kunnen. Maar zoals gezegd beter eerst een tank leeg rijden en daaruit het verbruik berekenen.

ongeblazen motortje met een ouderwetse automaat? Als je dan gaat trappen om nog enigszins vooruit te komen is dat nog niet zo slecht.

Gezien het gegeven dat de boordcomputer in eerste instantie een verbruik van 5.5 l/100km aangaf, neem ik aan dat het kennelijk toch mogelijk is om dat verbruik werkelijk te halen. Het is daarom niet uit te sluiten dat jou rijstijl en/of de lege accu een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Om het verbruik goed te kunnen beoordelen zul je, zoals andere al aangeven, eerst de tank vol moeten tanken dan minimaal 3/4 leeg rijden en dan weer vol tanken. Liefst bij het zelfde tankstation en het zelfde pompnummer. Vervolgens deel je de liters door het aantal kilometers en dat getal vermenigvuldig je met 100. Dus liter / km X 100 = l/100km. Om goed inzicht te krijgen van jou verbruik is het beter dit een paar tankbeurten zo te doen. Hiermee voorkom je dat tijdelijke invloeden zoals een lege accu of heel koud weer het verbruik teveel beïnvloeden.

Jeroen 1640637

Net ingestapt
Beste,

Als dit verbruik te weinig voor je is dan moet je gewoon nog veel meer gas geven, wordt hij gegarandeerd nog onzuiniger van.

Waar heb je gereden... binnendoor of juist snelweg? Met welke snelheid? Hoeveel km heb je totaal nu gereden ermee?

Geen ervaring met een automaat 1KR-FE maar wel met dezelfde motor als handbak in 2 Yaris en een 2009 Cuore.

Als je met het huidige winderige weer probeert 120+ te gaan rijden zuipt ie als een malle. Moet dan relatief veel vermogen gaan vragen op een snelheid die hij eigenlijk niet wilt. Windstoten van 40-50kmh betekent dan dat je geen 120 rijd maar fysiek gezien eerder 150 a 160kmh. Of als je 100 rijd rond de 130 a 140. En ja dan krijg je een verbruik op de BC van 8l/100km.

in de cuore zit een viertraps automaat, die heeft invloed op het verbruik, wil je zuinig en automaat rijden, dan kun je beter voor een cvt automaat gaan of een automaat met dubbele koppeling. Een semi automaat s ook zuinig , maar die zijn niet altijd even betrouwbaar en het schakelt ook niet altijd verfijnd.

Een auto uit het a-segment met een cvt automaat is een Mitsubishi spacestar

Een auto uit het a-segment met een automaat met een dubbele koppeling is de Renault twingo en zijn tweeling broer de Smart forfour

Een andere auto die qua gewicht in de buurt komt van de cuore is de Suzuki Baleno die heeft met de basis motor ook een cvt automaat. De luxere motor heeft een 6 traps automaat.

Het komt er op neer dat de meeste auto's uit het a-segment of een 4 traps automaat die het verbruik beïnvloeden of een semi automaat die storingsgevoelig zijn en het rijdcomfort negatief beïnvloeden.

1. [/i]Het opstarten van één topic is voldoende. Als je merkt dat je dit in het verkeerde subforum hebt gedaan, gebruik de meldingsknop en leg in de toelichting uit dat je het topic verplaatst wilt hebben. Eén van de moderators zal dat vervolgens doen.

Ivanov
AutoWeek Moderator[/i]

2. (on-topic) In twee dagen tijd kun je geen realistische verbruikscijfers krijgen. Houdt het simpel. Tank de auto vol, noteer de kilometerstand. Ga rijden tot de tank (bijna) leeg is en tank vervolgens weer. Noteer de nieuwe kilometerstand. Deel het aantal liters door het verschil tussen de twee kilometerstanden en je hebt het werkelijke verbruik. De boordcomputer is een aardige indicatie, maar ook niet meer dan dat.

Vrij simpel te verklaren, je boordcomputer heeft een reset gehad door de lege accu, geef het even De Tijd om je boordcomputer met een goed betrouwbaar gemiddelde te komen.

Terug
Bovenaan