SLB: Toyota Auris TS Hybrid Lease

A

Anoniem

Guest
Uit de (recente) historie van het AW forum zullen enkele stamgasten mij nog wel kennen. Echter toch een korte introductie:

Intro
Na ruim 8 jaar in de autoverkoop, een tijd terug de overstap gemaakt naar de IT. Wel even wennen, niet elke paar maanden een andere auto. Echter, de auto die voor mij klaar stond bleek niets mis mee.

Omdat ik altijd van de CC's was, en graag een wat afwijkende auto had (zo heb ik een Cherokee 2.8 CRD a/t gereden, Dodge Caliber, Chrysler Sebring, Dodge Nitro, maar ook de nieuwe Mazda 3 & 6 en de Alfa Giulietta & MiTo) heb ik de Auris eigenlijk nooit in de gaten gehouden. Maar voor het eerst oog in oog was mijn mening al snel dat dit de minst (no offence) lelijke Toyota van het moment is. Een Prius vind ik gewoonweg niet zo mooi, Yaris idem en de Avensis gaat zeker wel, maar de Auris (zeker de wagon) is gewoon best een strak gelijnde, moderne auto.

Uitvoering
Het betreft de Hybrid Lease uitvoering (2014), de auto is uitgevoerd met enkele opties als donker glas & panoramadak, tevens ook wit metallic lak. Volgens mij was de rest allemaal standaard:
- Achteruitrijcamera
- Navigatie, bluetooth, usb, cd/radio
- Cruise control
- Middenarmsteun
- Automaat
- Automatische airconditioning

What do you need more?

Hoe bevalt ie?
Inmiddels al wat kilometers gereden. Ik moet bekennen: De Auris is gewoonweg een fijne reisauto! No-nonsense, comfortabel, stil en relaxed. De wegligging is zeker goed, maar de vering is wel op comfort afgestemd (wat ik lekker vind). De CVT moet je even aan wennen, maar i.c.m. het koppel van de elektromotor en een rustige rechtervoet is de auto erg toerenluw & relaxed te rijden. Met wat files her en der lach je je rot. Bij de pomp trouwens ook. Mijn gemiddelde is een goeie 1:22 over de afgelopen 4.000km, waar ik sommige ritten, met uitgekiend elektrisch rijden in de bebouwde kom, zelfs scores van 1:28 en zelfs een x 1:41,66 heb gehaald (2.4L/100km). Zo wordt het zakelijk een voordelige auto, inclusief de 14% bijtelling.

+ Comfort
+ Zuinig
+ Goede stoelen
+ Prima bluetooth, gesprekskwaliteit is goed & de mogelijkheid tot audiostreaming (dat verschilt wel eens per merk)
+ Ruimte
+ Wegligging
+ Goed zicht

Minpunten zijn er naar mijn mening ook:

- Bij sommige snelheden (vooral rond 70km/u) draait de motor te weinig toeren, wat ver weg een soort van resonantie door de auto geeft. Het is niet SUPER storend, maar perfect is het niet. De Lexus CT200h heeft het ook ben ik onlangs in de praktijk achter gekomen
- Sommige knoppen/interieurdetails zijn nogal gedateerd
- Wanneer je het gaspedaal diep intrapt hoor je de motor stevig (nadeel van de CVT)
- Niet al te veel hoofdruimte achterin door het panoramadak.

Onderhoud/gebruikskosten
Elke 15.000km een beurtje. Op een krakende deur (onder garantie verholpen) na geen klachten. Net de 45.000km beurt gehad bij Toyota Gebr. van Gent in Ede (prachtige showroom, aardige mensen & gratis leenauto) waarbij de voorbanden voor het eerst zijn vervangen.

Hier wat foto's:

10440764_10206528809921453_5485335665898763581_n.jpg

21122_10206528810121458_10616689138290834_n.jpg

10922780_10206528810561469_3097955774295954446_n.jpg

Ik heb hem zelf ook. Ik vind het qua reisauto geen topper. Zeker lange stukken door Duitsland/Frankrijk vind ik de combi cvt en laag vermogen een crime. Bij hernemingen knalt de motor direct in de maximum toeren zonder dat je echt snel bent. In de stad vind ik het een fijne auto. Op de snelweg niet echt. De motor draait snel hoge toeren, maakt een onprettig geluid. Daarnaast is de auto niet heel goed geïsoleerd. Door een plas rijden maakt echt kabaal.

Je minpunten herken ik ook. Bij lage snelheden maakt de motor zo weinig toeren dat het soort van bibbert. Ander nadeel is dat er geen luchtuitstroom openingen achter zijn. Wegligging is goed en veercomfort ook. Achterhaald is oom dat de vergrendeling voor de achterruiten niet gescheiden is. Vergrendeld is vergrendeld. En daar zie je dat kostenbesparing uit de lengte of de breedte moet komen.

Ik rij meestal erg rustig.. dus het vermogen op de snelweg mis ik niet zo. Ik rij eigenlijk altijd in de ecostand, en dan moet je bij invoegen inderdaad soms wel even gas geven ja. Van de zomer gaat de vakantie naar Zweden, dus dan zal ik de autobahn met deze auto ook eens ervaren!

Wat betreft de isolatie, an sich is de auto erg stil. Maar met regen etc. hoor je meer inderdaad dan in, om maar wat te noemen, een Giulietta of Mazda 3. Maarja, waar vind je voor dit geld & bijtelling het comfort, de ruimte en een automaat? Op turbobenzinemotoren heb ik het niet zo, en bij diesel is het met 20% bijtelling toch vooral schakelen.

Deze auto zal nog wel ff meegaan, dus daar hoef ik me voorlopig geen zorgen over te maken gelukkig.

P. Klieder zei:
Ik heb hem zelf ook. Ik vind het qua reisauto geen topper. Zeker lange stukken door Duitsland/Frankrijk vind ik de combi cvt en laag vermogen een crime. Bij hernemingen knalt de motor direct in de maximum toeren zonder dat je echt snel bent. In de stad vind ik het een fijne auto. Op de snelweg niet echt. De motor draait snel hoge toeren, maakt een onprettig geluid. Daarnaast is de auto niet heel goed geïsoleerd. Door een plas rijden maakt echt kabaal.

Dan wisselen we even twee weken van auto, dan weet je hem weer te waarderen.

Boppie zei:
P. Klieder zei:

Dan wisselen we even twee weken van auto, dan weet je hem weer te waarderen.

Haha, wat rij jij dan? :p

Een 2000 Megane break;).

Met de ruim overbemeten 1.4 16V. Er zijn momenten dat ik de motor gewoon in in toom kan houden.

The SLB zei:
Minpunten zijn er naar mijn mening ook:

- Bij sommige snelheden (vooral rond 70km/u) draait de motor te weinig toeren, wat ver weg een soort van resonantie door de auto geeft. Het is niet SUPER storend, maar perfect is het niet. De Lexus CT200h heeft het ook ben ik onlangs in de praktijk achter gekomen
- Sommige knoppen/interieurdetails zijn nogal gedateerd
- Wanneer je het gaspedaal diep intrapt hoor je de motor stevig (nadeel van de CVT)
- Niet al te veel hoofdruimte achterin door het panoramadak.

Gelukkig zijn er maar weinig kilometers lange wegen waar je maximaal 70 mag. :)
Vorige week heb ik in de showroom ook even in de Auris gezeten en kwamen bepaalde knoppen mij erg bekend voor (spiegelbediening, raambediening e.d.). Ze zitten namelijk ook in mijn Corolla van 2003. Maar kennelijk hebben die knoppen hun duurzaamheid bewezen. Het gaf mij als Corollarijder in ieder geval een vertrouwd gevoel. De auto waarin ik plaatsnam had een donker interieur, dus ook een donkere hemel. Dat ging wel ten koste van de ruimtebeleving. Mijn Corolla heeft een lichtgekleurde hemel en dat bevalt mij goed.

1:22 is erg netjes. Daar ben ik wel jaloers op.

the Fox zei:
1:22 is erg netjes. Daar ben ik wel jaloers op

Anders ik wel! Als ik 1:10 haal, met welke auto dan ook, ben ik al heel gelukkig! :eek:

Verder veel veilige kilometers gewenst! Dit is niet helemaal mijn auto (zeker niet in deze uitvoering), maar ik snap wel je keuze. Het interieur vind ik wel een sterk kant van de Auris, qua design. Niet te druk, wel modern. Maar niet dat plastiekerige van bijvoorbeeld een Clio of het sfeerloze van een Skoda.

Met de Auris is het makkelijk zuinig rijden. Gewoon wat beheersen en je aan de snelheid houden. Gisteren Bilthoven - Hilversum (wat is het, 15km?) toch weer 1:24,6... (de boordcomputer houdt het verbruik ook apart per rit bij), terwijl daar ook een stuk A27 bij zat, inclusief de oprit!

British Racing Green zei:
Tiens, was jij niet levenslang verbannen van dit forum?
Welkom terug!!!

Was ik toen niet 17 ofzo? :T. In die tijd was het iets te veel feest hier haha. Dat is bijna 10 jaar geleden ;).

Ha SLB, welkom terug idd :)

Mooie Auris, zeker na de facelift zoals 'ie op de autoRAI stond vind ik 'm erg geslaagd.

Casanova zei:
10 jaar geleden, al weer. Ik wordt ook oud. Maar ik ben die tijd op dit forum niet vergeten. :)

Dat was soms iets teveel van het goeie (voor AW) o_O

@Bhuddyman: Thanx! Ik heb de brochure van de nieuwe al gezien inderdaad, ziet er allemaal net weer ff wat gelikter uit. Iets hoogwaardiger interieur. Volgens mij staat ie al bij de dealer, binnenkort maar 's een keertje binnenlopen om te bekijken & in te zitten.

Kleine update!

Volgende week een afspraak bij de dealer. In het onderstel, bij het rijden over drempels zit een akelige kraak (koud/warm weer, vochtig of droog maakt niet uit) en in het dashboard bij hobbeltjes, drempels etc. ook. Deze heb ik al gelokaliseerd, en zit in/achter het paneel van de navigatie.. iets er rechtsboven. Wanneer je het indrukt hoor je datzelfde kraakje.

Daarnaast schijnen de koplampen wel erg naar beneden, 's avonds op de A27 met geen voor/tegenliggers moet ik regelmatig mijn grootlicht gebruiken. Mochten de koplampen toch goed zijn, dan moet ik denk ik maar naar de opticiën, maar ze houden wel erg dichtbij op met schijnen - voor mijn gevoel moeten ze toch verder verlichten. Voordat we naar Zweden gaan v/d zomer is het wel fijn als de kraakjes er uit zijn & de verlichting weer op orde is :).

De Auris staat nu bij Ferry Quik reclame (bij Maarssen), ik laat 'm bestickeren in de huisstijl van het bedrijf. Vanaf juni hebben we waarschijnlijk nog een DS3 Cabrio en een C1 er bij (beide wit) en ook deze auto's worden ondergedompeld in de huisstijl!

We hebben gekozen voor geen 'halve' maatregelen, of alleen maar (lelijke) letters - maar een flink pakket aan wrapping & stickers. Op de preview zag het er erg gaaf uit.. ik ben benieuwd hoe dat straks (hij is vanmiddag klaar) er uit gaat zien. Ik zal uiteraard wat foto's posten!

De eigenaar heet echt Ferry, maar er staat nergens op de website dat z'n achternaam Quik is. Anders mag hij zeker aangemeld worden bij 3FM voor schaamnaam van het jaar ja :D

Hier in de buurt rijdt er een wagen rond van Van der Mark Shit Group.

Hun website www.shitgroup.nl

Ha jij bent het, ouwe relschopper :p Welkom terug op het nest!

Nette auto! Zoals je het zelf al zegt: minst lelijke lease-Toyota van het moment (y)
En dat reclame-bureau: o_O

Heb ooit meegereden met een Auris en die had ook van die laag afgestelde lampen, lijkt zo ingesteld te zijn?

Prima no-nonsens auto, heb er zelf zakelijk ook één (Hatchback). Bevalt uitstekend, lekker stil, lekker compleet, netjes afgewerkt, vlot modelletje en lekker zuinig en natuurlijk de lage bijtelling. Ook een mooie compensatie voor mijn andere 2 auto's, beide 3-liter 6-cilinders :D.

Het kraakje in het dashboard herken ik overigens, hoor je nu en dan (wellicht temperatuur afhankelijk?). Benieuwd of ze dat bij jou oplossen, dan zal ik het ook eens aankaarten bij de dealer.

Dank allen. RWD, ik zal je op de hoogte houden mbt het kraakje, dinsdag weet ik meer!

Hier de foto's van het werk van Ferry Quick (het reclamebureau met (flauwe) humor) :p.

11267105_10206861623881594_6007112909779015918_n.jpg

10428418_10206861624361606_7732969864121960061_n.jpg

11014921_10206861624641613_3725559484918805447_n.jpg

Gemiddelde verbruik update: Inmiddels staat m'n overall gemiddelde op 1:23,1.. :)

Als potentiele werknemer zou ik direct afhaken als ik zou horen dat zo'n reclamezuil mijn nieuwe leaser zou worden.

Tsja...wie betaalt de rekening iedere maand. Ik vind het niet meer dan logisch dat een auto van de zaak ook reclame voert voor de zaak.

Ik zou zeker voor de Toyota Auris gaan, zeker de recent gefacelifte versie ziet er fraai uit. Ik heb vele Peugeots gehad (leasewagens). De Peugeots (alle diesels) waren snel, redelijk stil en behoorlijk zuinig daarnaast uitstekende stoelen en compleet uitgerust. Echter daar hielden voor mij de positieve punten dan ook op, ik heb zowel ,met de 307, 308 en ook de 407 veel problemen gehad, teveel om op te noemen.

De Auris rij ik zakelijk regelmatig, ik vind de wagen juist zeer stil (wat een onzin dat CVT geloei verhaal), comfortabel, erg zuinig (voor een benzine wagen dan) met een wat saai interieur (overigens wel degelijk in elkaar gezet, maar erg 'Japans' qua stilering, daar hou je van of niet (de meesten). Maar wat het prettigst is aan een Toyota is het feit dat de wagen het gewoon doet en je geen gezeur hebt en te maken hebt met allerhande technische mankementen en rammels e.d. . Hoewel je kijkt naar een leasewagen wellicht minder relevant is (je rijdt maar een aantal jaren in een leasewagen), toch wel een belangrijk punt om mee te nemen. Overigens vind ik de SW versie van de 308 minder goed ogen dan de nieuwe Auris TS, maar zoals gezegd erg afhankelijk van de persoonlijke smaak. Bovendien is de Auris erg compleet uitgerust met afhankelijk van de uitvoering (evenals de SW van Peugeot overigens) zo'n fraai panorama dak.

revolution-nl zei:
Als potentiele werknemer zou ik direct afhaken als ik zou horen dat zo'n reclamezuil mijn nieuwe leaser zou worden.

Ze hadden het patroon op de achterdeur wel mogen laten doorlopen naar het voorportier en de achterpartij. Nu staat het achterportier heel erg op zichzelf, alsof de deur er later in is gezet.

Als je hart hebt voor de zaak waar je voor werkt is het minder erg om met reclame rond te rijden dan wanneer je de schurft hebt aan je werkgever.

Nette auto, ik heb niet zoveel met Toyota, maar ongetwijfeld een fijne wagen. Ik vind de reclame ook best netjes gedaan, de achterdeuren vind ik zo ook wel grappig gedaan. Ik vind alleen dat ze aan de achterkant iets te enthousiast zijn geweest, dat is nu wel heel vol.

Veel fijne kilometers gewenst. :)

Opvallend is 't wel iig!
Maar zo'n Auris kan 't nog best prima hebben zo te zien!

revolution-nl zei:

Als verantwoordelijke voor de sales heb ik er eigenlijk alleen maar profijt van dat het bedrijf zichtbaarder is.

Overigens komt de nieuwe auto van de directeur/eigenaar in juni binnen, die is ook wit, en ook die zal dezelfde stickers krijgen. Hoe veel directeurs rijden niet in een grote chique bak, en walgen van stickers? Ik vind dat wel hart voor de zaak hebben!

Caspian zei:
Nette auto, ik heb niet zoveel met Toyota, maar ongetwijfeld een fijne wagen. Ik vind de reclame ook best netjes gedaan, de achterdeuren vind ik zo ook wel grappig gedaan. Ik vind alleen dat ze aan de achterkant iets te enthousiast zijn geweest, dat is nu wel heel vol.

Ik twijfel of ik misschien de kentekenplaathouder moet vervangen, dat geel maakt het wel extra druk nu vooral. Misschien hebben ze er een met witte letters bij de dealert.

The SLB zei:
Caspian zei:

Ik twijfel of ik misschien de kentekenplaathouder moet vervangen, dat geel maakt het wel extra druk nu vooral. Misschien hebben ze er een met witte letters bij de dealert.

De type aanduiding weghalen zou ook helpen denk ik.

Zo. De dealer (Gebr. van Gent in Ede) heeft me geholpen met het wat voorzichtige (lees te weinig) lichtbeeld. Nog niet in het donker gereden maar ze konden 'm nog hoger afstellen. Ben benieuwd!

Daarnaast is de kraak iets boven de navigatie uit het dashboard! Uber blij mee! Het kraakje uit de voortrein komt uit de veerpoot en ging teveel tijd kosten. Ik heb besloten om die over 10.000km (tenzij het erger wordt) bij de 60.000km beurt mee te laten pakken. :)

Dus reeds 50.000 km en nu pas bestickerd...
Hadden ze net zogoed tot de opvolger kunnen wachten ;)

Haha, de vorige salesmanager had het niet zo op stickers denk ik...

Check even mn dagteller, en hoe vol de tank nog zit ghehe. Zou ik de 1000 km halen op minder dan 40 liter totaal?

10986568_10206975374205281_5631195917632987496_n.jpg

Zo, even een kleine schup.

Inmiddels staat de teller op 75.500km. In 9 maanden ruim 30.000km gereden met de Auris waaronder ook een trip naar Zweden, een korte vakantie naar de Eifel, en wintersport in Oostenrijk.

Zoals bovenaan te lezen is was ik best wel enthousiast over de Auris; de liefde is wel een kleeeeeiiiinnn beetje bekoeld inmiddels. De kraakproblemen uit de voortrein zijn nog niet helemaal opgelost, de dealer heeft inmiddels al van alles vervangen o.a. ook de veerschotels. Het probleem is inmiddels bekend en het gaat om de draagarm(en). Deze worden bij de 75.000 beurt (over 1,5 week) vervangen.

Het gehele interieur is trouwens vol van rammels, in/bij het dak, het dashboard, uit de stoel, middenconsole, deuren - het is niet bij te houden. Daar gaan we ook maar niet aan beginnen, want dan kan je echt de hele auto opnieuw in elkaar gaan zetten.

De garantielijst is inmiddels best lang en ik ben in de tussentijd ook best 's bij de dealer langsgeweest. Voor de rest vind ik de stoelen nog steeds erg fijn, evenals het sturen. Autobahn & bergen daar is ie niet voor gemaakt... zeer irritant bij 6% omhoog dat je met 4 personen + wat bagage met veel lawaai gewoon niet zo van je plek komt. Het verbruik bij de wintersport was dan wel weer netjes: Over de heen- en terugreis gemiddeld 1:16,01 (aan de pomp gemeten).

A.s. zaterdag gaan we onze nieuwe aanwinst ophalen, Een late Volvo 850 2.5 Luxury Line sedan. Daar zal ik uiteraard een topic over maken! (Lijkt me vast leuker om te bekijken/volgen dan een Auris o_O )

Wauw een sedan ook nog...ook al vindt ik de station mooier de sedan is een veel sjiekere verschijning. met 2.5

Topauto!

Terug
Bovenaan