A
Anoniem
Guest
Uit de (recente) historie van het AW forum zullen enkele stamgasten mij nog wel kennen. Echter toch een korte introductie:
Intro
Na ruim 8 jaar in de autoverkoop, een tijd terug de overstap gemaakt naar de IT. Wel even wennen, niet elke paar maanden een andere auto. Echter, de auto die voor mij klaar stond bleek niets mis mee.
Omdat ik altijd van de CC's was, en graag een wat afwijkende auto had (zo heb ik een Cherokee 2.8 CRD a/t gereden, Dodge Caliber, Chrysler Sebring, Dodge Nitro, maar ook de nieuwe Mazda 3 & 6 en de Alfa Giulietta & MiTo) heb ik de Auris eigenlijk nooit in de gaten gehouden. Maar voor het eerst oog in oog was mijn mening al snel dat dit de minst (no offence) lelijke Toyota van het moment is. Een Prius vind ik gewoonweg niet zo mooi, Yaris idem en de Avensis gaat zeker wel, maar de Auris (zeker de wagon) is gewoon best een strak gelijnde, moderne auto.
Uitvoering
Het betreft de Hybrid Lease uitvoering (2014), de auto is uitgevoerd met enkele opties als donker glas & panoramadak, tevens ook wit metallic lak. Volgens mij was de rest allemaal standaard:
- Achteruitrijcamera
- Navigatie, bluetooth, usb, cd/radio
- Cruise control
- Middenarmsteun
- Automaat
- Automatische airconditioning
What do you need more?
Hoe bevalt ie?
Inmiddels al wat kilometers gereden. Ik moet bekennen: De Auris is gewoonweg een fijne reisauto! No-nonsense, comfortabel, stil en relaxed. De wegligging is zeker goed, maar de vering is wel op comfort afgestemd (wat ik lekker vind). De CVT moet je even aan wennen, maar i.c.m. het koppel van de elektromotor en een rustige rechtervoet is de auto erg toerenluw & relaxed te rijden. Met wat files her en der lach je je rot. Bij de pomp trouwens ook. Mijn gemiddelde is een goeie 1:22 over de afgelopen 4.000km, waar ik sommige ritten, met uitgekiend elektrisch rijden in de bebouwde kom, zelfs scores van 1:28 en zelfs een x 1:41,66 heb gehaald (2.4L/100km). Zo wordt het zakelijk een voordelige auto, inclusief de 14% bijtelling.
+ Comfort
+ Zuinig
+ Goede stoelen
+ Prima bluetooth, gesprekskwaliteit is goed & de mogelijkheid tot audiostreaming (dat verschilt wel eens per merk)
+ Ruimte
+ Wegligging
+ Goed zicht
Minpunten zijn er naar mijn mening ook:
- Bij sommige snelheden (vooral rond 70km/u) draait de motor te weinig toeren, wat ver weg een soort van resonantie door de auto geeft. Het is niet SUPER storend, maar perfect is het niet. De Lexus CT200h heeft het ook ben ik onlangs in de praktijk achter gekomen
- Sommige knoppen/interieurdetails zijn nogal gedateerd
- Wanneer je het gaspedaal diep intrapt hoor je de motor stevig (nadeel van de CVT)
- Niet al te veel hoofdruimte achterin door het panoramadak.
Onderhoud/gebruikskosten
Elke 15.000km een beurtje. Op een krakende deur (onder garantie verholpen) na geen klachten. Net de 45.000km beurt gehad bij Toyota Gebr. van Gent in Ede (prachtige showroom, aardige mensen & gratis leenauto) waarbij de voorbanden voor het eerst zijn vervangen.
Hier wat foto's:
Intro
Na ruim 8 jaar in de autoverkoop, een tijd terug de overstap gemaakt naar de IT. Wel even wennen, niet elke paar maanden een andere auto. Echter, de auto die voor mij klaar stond bleek niets mis mee.
Omdat ik altijd van de CC's was, en graag een wat afwijkende auto had (zo heb ik een Cherokee 2.8 CRD a/t gereden, Dodge Caliber, Chrysler Sebring, Dodge Nitro, maar ook de nieuwe Mazda 3 & 6 en de Alfa Giulietta & MiTo) heb ik de Auris eigenlijk nooit in de gaten gehouden. Maar voor het eerst oog in oog was mijn mening al snel dat dit de minst (no offence) lelijke Toyota van het moment is. Een Prius vind ik gewoonweg niet zo mooi, Yaris idem en de Avensis gaat zeker wel, maar de Auris (zeker de wagon) is gewoon best een strak gelijnde, moderne auto.
Uitvoering
Het betreft de Hybrid Lease uitvoering (2014), de auto is uitgevoerd met enkele opties als donker glas & panoramadak, tevens ook wit metallic lak. Volgens mij was de rest allemaal standaard:
- Achteruitrijcamera
- Navigatie, bluetooth, usb, cd/radio
- Cruise control
- Middenarmsteun
- Automaat
- Automatische airconditioning
What do you need more?
Hoe bevalt ie?
Inmiddels al wat kilometers gereden. Ik moet bekennen: De Auris is gewoonweg een fijne reisauto! No-nonsense, comfortabel, stil en relaxed. De wegligging is zeker goed, maar de vering is wel op comfort afgestemd (wat ik lekker vind). De CVT moet je even aan wennen, maar i.c.m. het koppel van de elektromotor en een rustige rechtervoet is de auto erg toerenluw & relaxed te rijden. Met wat files her en der lach je je rot. Bij de pomp trouwens ook. Mijn gemiddelde is een goeie 1:22 over de afgelopen 4.000km, waar ik sommige ritten, met uitgekiend elektrisch rijden in de bebouwde kom, zelfs scores van 1:28 en zelfs een x 1:41,66 heb gehaald (2.4L/100km). Zo wordt het zakelijk een voordelige auto, inclusief de 14% bijtelling.
+ Comfort
+ Zuinig
+ Goede stoelen
+ Prima bluetooth, gesprekskwaliteit is goed & de mogelijkheid tot audiostreaming (dat verschilt wel eens per merk)
+ Ruimte
+ Wegligging
+ Goed zicht
Minpunten zijn er naar mijn mening ook:
- Bij sommige snelheden (vooral rond 70km/u) draait de motor te weinig toeren, wat ver weg een soort van resonantie door de auto geeft. Het is niet SUPER storend, maar perfect is het niet. De Lexus CT200h heeft het ook ben ik onlangs in de praktijk achter gekomen
- Sommige knoppen/interieurdetails zijn nogal gedateerd
- Wanneer je het gaspedaal diep intrapt hoor je de motor stevig (nadeel van de CVT)
- Niet al te veel hoofdruimte achterin door het panoramadak.
Onderhoud/gebruikskosten
Elke 15.000km een beurtje. Op een krakende deur (onder garantie verholpen) na geen klachten. Net de 45.000km beurt gehad bij Toyota Gebr. van Gent in Ede (prachtige showroom, aardige mensen & gratis leenauto) waarbij de voorbanden voor het eerst zijn vervangen.
Hier wat foto's:


