Slagmoersleutel

Mechanix

Kilometervreter
Het lijkt me wel leuk om een slagmoersleutel te hebben, bijvoorbeeld voor het lossen van wielbouten of het losdraaien van de krukasmoer van mijn scooter.

Nu zag ik een koopje voorbij komen:
https://www.toolmania.nl/nl/tm-professionele-20-volt-30ah-accuslagmo-106631501.html?channable=e11257.MjE2MjA4MDk5&gclid=Cj0KCQjw6ar4BRDnARIsAITGzlDJAIG8bB0xBwK_8aHZhw-Nx0gzuWwhBHcrHYsPz_eqUCz3LTr6WR8aAqWkEALw_wcB

Zou deze slagmoersleutel met 250 nm sterk genoeg zijn?

Ik stel mijzelf dan meestal de vraag: hoe vaak denk je dit stuk gereedschap te gebruiken? Want zelf ben ik ook al een hele week op zoek naar een momentsleutel rondom de € 20 :T Maar telkens twijfel ik dan, of ik dat wel echt nodig heb.

Of roteren ook wel echt nodig is, of dat je gewoon een nieuw setje voorbanden koopt: mochten de achterbanden nog voldoende profiel hebben. Maar de voorbanden al aan vervanging toe zijn.

Zelf vraag mij af of dit een beetje een goede (web)winkel is: € 25 voor een momentsleutel is ook niet verkeerd, welke eerst € 40 gekost zou hebben. Alleen ze lijken geen goedkope krik te verkopen. Ze zitten in Sittard, dus dan is het lekker makkelijk om even af te halen.

Mechanix zei:
Het lijkt me wel leuk om een slagmoersleutel te hebben, bijvoorbeeld voor het lossen van wielbouten of het losdraaien van de krukasmoer van mijn scooter.

https://www.toolmania.nl/nl/tm-professionele-20-volt-30ah-accuslagmo-106631501.html?channable=e11257.MjE2MjA4MDk5&gclid=Cj0KCQjw6ar4BRDnARIsAITGzlDJAIG8bB0xBwK_8aHZhw-Nx0gzuWwhBHcrHYsPz_eqUCz3LTr6WR8aAqWkEALw_wcB

250 Nm is niet al te veel maar voor 90% van de boutjes/moertjes is het genoeg.
Wielmoertjes: 100Nm, tenzij een lompe monteur ze vast gezet heeft. Krukasmoer, misschien 200 Nm, zie WPHB.

Een makita kost €470 met ongeveer hetzelfde koppel. Met 2 jaar garantie en je mag retourneren kan je eens kijken wat hij doet met een paar zware bouten.

Zunigrijje zei:
Ik stel mijzelf dan meestal de vraag: hoe vaak denk je dit stuk gereedschap te gebruiken? Want zelf ben ik ook al een hele week op zoek naar een momentsleutel rondom de € 20 :T Maar telkens twijfel ik dan, of ik dat wel echt nodig heb.

Ik denk ook niet dat ik hem vaak ga gebruiken. Vooral dus voor scooteronderhoud (om de vario en koppeling los te maken) en wellicht wielbouten. Het is vooral een leuk stuk 'speelgoed'. Zelfde geldt voor een momentsleutel. Tot nu toe doe ik alles op 'gevoel'.

Gullwing zei:

Project Farm!(y) Geweldig YouTube-kanaal. Voldoet nog aardig dat goedkope ding.

Ik heb ook een slagmoersleutel van een budgetmerk in bezit voor incidenteel gebruik.
Voldoet voor mij prima. Specs weet ik zo niet uit het hoofd.

Ik heb er wel één op snoer.

Met zo'n accu is het toch van belang dat ding gevuld te houden.. maar bij incidenteel ontladen.. blijft dat lastig, denk ik.

Ik heb het ook bij mijn schroef/boormachine. Black&Decker, voldoet prima, heb het al járen lang in bezit, intussen wel een nieuwe accu in bezit. Maar goed, ook die is nu vaker 'leeg' als ik dat apparaat wil gebruiken.
Kan ook met mijn voorbereiding van een klus(je) te maken hebben, natuurlijk :p

Bij incidenteel licht sleutelwerk zal dat ding wel voldoen, maar persoonlijk zou ik er dan liever één gaan zoeken met een snoer.
Die accu's zijn toch altijd leeg op het moment dat je dat ding nodig bent, en die lompe accu zit ook vaak in de weg bij sleutelen op wat lastigere plekken.... een snoermachientje is net even wat compacter.

Ik heb een simpele Bosch 14,2V LithiumIon accu, maar die blijft na jaren (5-8?) gewoon maanden lang vol. Beter gezegd, ik heb dat ding nooit volledig leeg uitgepakt maar wel zat keer half leeg weggezet .

Nee 250 heb je niks aan. De mijne doet 500 en die heeft al wel moeite met dingen soms.

Was bij de Aldi laatst ;)

Muddy Bandit zei:
Bij incidenteel licht sleutelwerk zal dat ding wel voldoen, maar persoonlijk zou ik er dan liever één gaan zoeken met een snoer.
Die accu's zijn toch altijd leeg op het moment dat je dat ding nodig bent, en die lompe accu zit ook vaak in de weg bij sleutelen op wat lastigere plekken.... een snoermachientje is net even wat compacter.

Met snoer koop je gewoon bij de Lidl:

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Autodraaislagschroefmachine/p100251597

Moet alleen effe kijken of ik stroom heb in het motorenhok (had ik maar een garage... :cry:).

Ik heb hier zo'n 18V accuding van Dewalt liggen, maar die gebruik ik slechts sporadisch.... af en toe wel gemakkelijk (met name bij veldwerken) maar komt toch nog regelmatig wat kracht (en accucapaciteit) te kort.
M'n Steiner (op perslucht) werkt gewoon veel prettiger en is veel sterker, die knalt met z'n twinhammer en 1250Nm losdraaikoppel ongeveer alles los... en als het dan nog niet los komt dan trekt die de bout wel kapot. :)

Muddy Bandit zei:
Ik heb hier zo'n 18V accuding van Dewalt liggen, maar die gebruik ik slechts sporadisch.... af en toe wel gemakkelijk (met name bij veldwerken) maar komt toch nog regelmatig wat kracht (en accucapaciteit) te kort.
M'n Steiner (op perslucht) werkt gewoon veel prettiger en is veel sterker, die knalt met z'n twinhammer en 1250Nm losdraaikoppel ongeveer alles los... en als het dan nog niet los komt dan trekt die de bout wel kapot. :)

1250 Nm, dat wil wel. Het gaat stuk of het gaat los....

Een goede, altijd bruikbare slagmoersleutel is een duur apparaat. Ik heb hier een op perslucht liggen, de pneumatische sleutel zelf is dan betaalbaar maar je bent wel opgescheept met de noodzaak van een compressor.
Omdat de slagmoersleutel nogal wat lucht nodig heeft, gebruik ik een relatief lichte compressor met een 40 liter opslagtank (oude gastank). Dat heeft wel als gevolg dat ik "eerst lucht moet draaien" waardoor de tweede extreem vastzittende bout even moet wachten. Maar voor een hobbyist is dat te overzien.

Er zijn sleutels met een accu die bijna 2000 Nm koppel leveren (400 ~ 500 euro prijsrange). Dat zijn de professionele sleutels waarmee je vrijwel alles van een auto los krijgt (of stuk). Jij geeft echter aan dat je hem voor je scooter wil gebruiken.

Als je pneumatisch gaat zoeken, is er tweedehands ook het nodige te koop - zoek ook op veilingsites bij de tools die er gebruikt uit zien. De andere keuze is op 220 (of 12 volt van de autoaccu) maar deze zijn zeldzaam.
Echter, zo'n 220 (12) volt ding kan voor het bijhorende prijskaartje verrassend goed werken - ik heb een spotgoedkope op 12 volt die je echt "een aanloop hoort nemen".

Krukasmoer van een scooter mag vast op max 55 nm of zo.... :) Met perslucht gaat het al snel veel te vast. En helaas geen ruimte voor een compressor.

Mechanix zei:
Krukasmoer van een scooter mag vast op max 55 nm of zo.... :) Met perslucht gaat het al snel veel te vast. En helaas geen ruimte voor een compressor.

Dan heb je aan deze een heel bruikbaar machientje.

Vooral bij bouten en moeren die op assen geschroefd zitten is een slagmoersleutel onmisbaar. Je mist de noodzaak van het grondig blokkeren van bijvoorbeeld een krukas.

Mijn BMW-tje heeft een moer op de aandrijfas zitten en daar achter zit een keerring. Zit vast met 200 Nm maar je kan losmaken met een traditionele doppenset gewoonweg vergeten. Dat is niet te blokkeren zonder schade.

Mechanix zei:

Ik kan niet oordelen hoe vaak jij je scooter uit elkaar schroeft, dus dat even onder voorbehoud. Maar voor de zomer/winterwissel heb ik ook zo'n soort machine overwogen. Ik heb daarbij sowieso voor mezelf al het besluit genomen om dan een bekabeld exemplaar te kiezen, accugereedschap leent zich doorgaans niet zo goed voor incidenteel gebruik. Na een beetje zoeken en forummen toen maar het besluit genomen om er überhaupt geen aan te schaffen en eens te beginnen met de aanschaf van een eenvoudige momentsleutel. Na een paar wissels kan ik rustig stellen dat dat prima werkt en dat ik geen elektrisch gereedschap mis. Als je veel van die bouten in- en uitdraait (en/of het is in betaalde tijd) dan snap ik de overweging. Maar bij wielen wisselen heb je zoveel meer handelingen die tijd kosten dat alleen het bouten draaien dat er eigenlijk geen tijds- of gemakswinst is met zo'n slagmoersleutel.

Mechanix zei:
Dan krijg je alleen het probleem dat hij waarschijnlijk wel gewoon met lucht vastgezet is. Want 99% van de scooterzaken doet niet anders. Dus als je hem zelf vastgezet hebt krijg je hem wel los, is het vastgezet door een scooterzaak, krijg je het er hoogstwaarschijnlijk gewoon niet vanaf met 250Nm.

Ik zou mijn geld niet verspillen aan een 250NM ding. Dan zou ik wat meer uitgeven voor iets fatsoenlijks. 250Nm is echt weinig. En ik zou er denk ik ook een nemen die met een stopcontact werkt.

Ik heb een blauwe Bosch gekocht, GDX 18C-200C. Dat is een erg fijn ding, niet heel goedkoop overigens.
Mooie voor mij is dat je naast doppen er direct zonder adapter bitjes in kunt steken voor het stevigere schroefwerk.
Ik heb dat ding gekocht vanwege verminderde kracht in mijn hand vanwege een zenuwbeschadiging en dan is het heerlijk dat je niet zelf veel kracht hoeft te zetten.

Nissan GTR R34 zei:
Mechanix zei:
Dan krijg je alleen het probleem dat hij waarschijnlijk wel gewoon met lucht vastgezet is. Want 99% van de scooterzaken doet niet anders. Dus als je hem zelf vastgezet hebt krijg je hem wel los, is het vastgezet door een scooterzaak, krijg je het er hoogstwaarschijnlijk gewoon niet vanaf met 250Nm.

Ik zou mijn geld niet verspillen aan een 250NM ding. Dan zou ik wat meer uitgeven voor iets fatsoenlijks. 250Nm is echt weinig. En ik zou er denk ik ook een nemen die met een stopcontact werkt.

Duidelijk! Dan zou je bij zoiets uitkomen: https://www.westfalia.eu/nl/shops/gereedschap/elektrisch-gereedschap/schroefmachines/elektrische-schroefmachines/1538513-guede-elektrische-slagmoersleutel-ess-350-400-w-incl-accessoires-en-koffer.htm?gclid=CjwKCAjwr7X4BRA4EiwAUXjbt1CV1DVGVLdrw6QrtBKQhTYzTufJqFyrTBSVDqeS8jEq9Ou5vnjAdxoCfzwQAvD_BwE

golfdiesel zei:
Ik heb een blauwe Bosch gekocht, GDX 18C-200C. Dat is een erg fijn ding, niet heel goedkoop overigens.
Mooie voor mij is dat je naast doppen er direct zonder adapter bitjes in kunt steken voor het stevigere schroefwerk.
Ik heb dat ding gekocht vanwege verminderde kracht in mijn hand vanwege een zenuwbeschadiging en dan is het heerlijk dat je niet zelf veel kracht hoeft te zetten.
Prachtig apparaat, maar een beetje te duur voor mij. Ik zou zo'n ding misschien twee keer per jaar gebruiken.

Mechanix zei:
Prachtig apparaat, maar een beetje te duur voor mij. Ik zou zo'n ding misschien twee keer per jaar gebruiken.
Kun je dan niet beter gewoon investeren in een momentsleutel? Ik zag toevallig pas nog een aflevering van Wheeler Dealers, daar werd ook het e.e.a. ge(de)monteerd. En wanneer je dan verwacht dat dat even met een standaard dopsleutel/slagmoersleutel gebeurde, kwam er toch even een momentsleutel om de hoek kijken. Die uiteraard even nauwkeurig werd afgesteld op de specs van de fabrikant. Een slagmoersleutel lijkt leuk, maar je hebt volgens mij weinig tot geen controle op de power. Leuk voor het 'grove' werk maar niet geschikt voor de verfijning.

het is dan ook beiden, apparaat voor het makkelijker los-/vastzetten en de momentsleutel voor het juist afstellen (en 100km later nog even natrekken).

Het probleem met een momentsleutel of losse sleutel, bij scooters moet je de krukas en koppeling tegenhouden. (krukas word meestal met een bougieplug gedaan, koppeling met een extra sleutel) Met een slagmoersleutel hoeft dat gedoe allemaal niet. Is echt veel en veel gemakkelijker. Daarom zal Mechanix er waarschijnlijk ook een willen. ;)

Die Güde lijkt me prima.

Nissan GTR R34 zei:
Het probleem met een momentsleutel of losse sleutel, met die scootertjes moet je de krukas en koppeling tegenhouden. (krukas word meestal met een bougieplug gedaan, koppeling met een extra sleutel) Met een slagmoersleutel hoeft dat gedoe allemaal niet. Is echt veel en veel gemakkelijker. Daarom zal Mechanix er waarschijnlijk ook een willen. ;)

Die Güde lijkt me prima.

Dat dus. Als je de krukas tegenhoudt zonder het speciale gereedschap (als dat speciale gereedschap te koop is....), is er een reële kans dat je dingen beschadigt.

Probeer deze moer achter de splines maar eens los te maken met klassieke ringsleuteltjes of doppenset. (voorschrift 200 Nm)
1462984853_bbc85af17b_k.jpg

Ik geef je op een briefje dat je beschadigingen maakt.

Terug
Bovenaan