slaglood vervangen voor plaklood

Ford Kapot

Net ingestapt
Hoi allemaal.

Ik heb een setje lichtmetalen volvo 17 inch velgen voor winterbanden. Nu is er echter slaglood gebruikt op de velgrand wat simpelweg geen gezicht is. Nu heb ik zelf een paar strips met plaklood liggen.

In hoeverre loopt de balans uit wanneer ik het slaglood vervang en plaklood van de zelfde waarde plak aan de binnenkant van de velgrand. Of is hier wellicht een rekensommetje te maken wat het momentum van het slaglood is en of ik dit kan doen met plaklood?

volgens mij is de afstand namelijk 1,5 a 2cm korter vanaf het hart van de velg tot aan de binnenste barel van de velg tov de velgrand.

Om de banden allemaal opnieuw te laten balanceren vind ik zonde voor een optisch iets. Ik vroeg het me af, leuk klusje in tijden van Quarantäne.

Probeer het uit en houd ons op de hoogte.

Overigens, optisch iets...de balans van een wiel verloopt altijd naarmate deze verslijt en de velg iets anders rond word over de kilometers. Het is niet voor niks dat de garage het lood eraf haalt alvorens opnieuw te balanceren. Het is altijd ietsje anders.

Rekensom geen idee, het zal vast bestaan maar ik zou in tijden van crisis eerder de wielen heeeeeel goed schoonmaken.

Je schrijft dat je een paar velgen hebt liggen voor winterbanden.
Kan ik daaruit opmaken dat het velgen zonder band zijn of zijn het complete wielen?
Als het alleen velgen zijn is het niet verstandig wat jij wilt, je zou moeten balanceren als compleet wiel, dus velg met band.

gewoon slaglood aan de rand vervangen voor plaklood aan de binnenkant kan niet.

Op het balanceerapparaat heb je daarvoor een afwijkende instelling waardoor het balanceren alleen aan de binnenzijde van de velg gedaan wordt.
Je zit immers met posieteverschil waardoor het effect van de balancering afwijkt (natuurkundig zit je richting de arm van de middelpuntvliedende kracht die anders wordt)

Wil je van die slagloodjes af. Zal je toch echt met een balanceerapparaat dat moeten doen en idd geheel opnieuw beginnen met balanceren...

Allereerst wil ik even zeggen dat als de monteur, of bandenboer slaglood plaatst op een LMV deze een paar stokslagen verdiend.
En kom niet mee dat de klant dat wil, ten eerste is dat flauwekul en ten tweede staat wel jouw naam onder de kentekenplaat.

In het geval van jouw kun je het beste naar een bandenboer of garage gaan en dit gaan uitleggen, ze zetten dit met plezier om.
Dit mag zeker niet meer dan 50 euro gaan kosten, dit is een bedrag die je makkelijk hebt kunnen afdingen toen je LMV kocht mét slaglood, en dan van een volvo velg ook nog.

Nou Stif, de meting en plaatsing van het gewicht aan de buitenkant is aanmerkelijk nauwkeuriger dan "een beetje richten" met een strookje plaklood..... En daarnaast blijft het veelal beter zitten en minder kans op verlies (oa door hogedrukspuit etc). Maar als alles om "het oog" gaat heb je gelijk. Blij dat ik als klant mag kiezen.

Aanvulling: Berekeningetje bij mijn Renault, 225/45/18 bandenmaat:
Zitten wat aannames in, heb niet helemaal de dikte van de velg opgemeten etc maar:
Bij 100 km/u gaat het wiel +/- 13.5x per seconde rond. Bij 5 gram "verkeerd geplakt" is dat 7.5N (ongeveer 750gram) "onbalans", bij 200 km/u is dat 30N oftewel 3 kilo dat er aan loopt te trekken, 27x per seconde in een andere richting.....

Ford Kapot zei:
Hoi allemaal.

Ik heb een setje lichtmetalen volvo 17 inch velgen voor winterbanden. Nu is er echter slaglood gebruikt op de velgrand wat simpelweg geen gezicht is. Nu heb ik zelf een paar strips met plaklood liggen.

In hoeverre loopt de balans uit wanneer ik het slaglood vervang en plaklood van de zelfde waarde plak aan de binnenkant van de velgrand. Of is hier wellicht een rekensommetje te maken wat het momentum van het slaglood is en of ik dit kan doen met plaklood?

volgens mij is de afstand namelijk 1,5 a 2cm korter vanaf het hart van de velg tot aan de binnenste barel van de velg tov de velgrand.

Om de banden allemaal opnieuw te laten balanceren vind ik zonde voor een optisch iets. Ik vroeg het me af, leuk klusje in tijden van Quarantäne.

Ik zou het laten voor wat het is. Meestal zijn de plekken waar het slaglood heeft gezeten beschadigd en daarmee ontstaat daar ook als eerste corrosie op de velgen.
Ga je het slaglood nu verwijderen, dan blijf je die vieze plekken zien, waar dat slaglood heeft gezeten.
Wil je het dan weer echt netjes hebben, dan moet je de velgen ook weer (laten) opknappen.

Terug
Bovenaan