skoda superb verlichting keuze

A

Anoniem

Guest
Ik sta op het punt een nieuwe skoda superb te bestellen om mijn huidige superb na 155000 km's op te volgen.
Mijn huidige superb is uitgerust met xenon meesturende koplampen.
De nieuwe superb is te bestellen met led (standaard) of matrix led (optie). Het rare is dat de standaard led verlichting een halogeen (wtf. het is 2020) richtingaanwijzer heeft terwijl mijn huidige superb de dagrij led tevens als richtingaanwijzer gebruikt. Maar vooruit, minder mooi maar cosmetisch. Ook kent de standaard led halogeen (2020??) als groot licht, maar in de praktijk wordt groot licht nauwelijks gebruikt.
Mijn vraag is, is de matrix led verlichting de extra 2380 euro waard? Op de prijslijst staat de matrix led genoteerd als 1590 euro, maar helaas wordt bij aanvinken van de matrix led ook het functiepakket automatisch aangevinkt a 790 euro. De een kan om onduidelijke reden (de verkoper vond het ook belachelijk) niet zonder de ander.
Afijn, leasetechnisch zal het allemaal wel gaan, maar met de standaard led kost het me al 34 euro aan extra bijtelling per maand (22% ipv 21% en de skoda werd duurder), de led matrix komt me op 60 euro extra belastingafdracht per maand te staan.
Ik twijfel dus wat te nemen. Hoe verhoud de standaard led zich t.o.v. mijn huidige xenon? Is de matrix led echt zoveel beter?

Ik zou lekker standaard led nemen. Véél te dure optie, leuk voor uren B weggetjes In het donker per week.

De 2380 moet gewoon betaald worden tijdens de leasetermijn (door je baas) en zelf zit je ook nog met die bijtelling.

Hoe verhoud de standaard led zich t.o.v. mijn huidige xenon?

Dat is een wereld van verschil. Had in een van m’n vorige auto’s Xenon. In mijn huidige Skoda zit LED , dat is serieus veel licht.
Wel is het zo dat ik de normale hoogte niet ver genoeg vind schijnen, ik heb ze een tikkie hoger gezet zonder dat ze gaan verblinden.

Meerprijs matrix is fors. Zeker als je het niet nodig hebt,
Mijn LED heeft ook grootlicht LED. Ik rij echter vaak op slecht verlichte dijkweggetjes en heb soms medelijden met de tegenliggers die even de volle laag krijgen. Matrix zou wat dat betreft de uitkomst zijn.

Ook kent de standaard led halogeen (2020??) als groot licht, maar in de praktijk wordt groot licht nauwelijks gebruikt.

Das best bijzonder. Ik heb de mindere god Octavia, daar zit alles op LED. Ook het knipperlicht.
Alleen de mistlampen onderin de bumper zijn halogeen, wat eigenlijk in mist ook beter is. LED weerkaatst in de mist zodat je jezelf zit te verblinden.

Ja maar, halogeen (WTF het is 2020). Betalen dus of een andere auto zoeken die wel binnen budget is.

Dat de richtingaanwijzer niet geintegreerd zit in de dagrijverlichting is wel apart. Ik dacht dat eigenlijk alle VAG wagens dat tegenwoordig wel hadden?

Maargoed, je geeft zelf al aan dat je dat niet zo'n probleem vind (want cosmetisch) en grootlicht gebruik je niet/nauwelijks. Dusja waarom zou je daar dan 2300 euro op stuk willen slaan? Volgens mij heb je je keuze allang gemaakt. :) En ik zou dezelfde keuze maken.

Als je zegt grootlicht nauwelijks te gebruiken, zul je het verschil met matrix ook niet snel merken.

Nu had ik dat eerder ook. Gebruikte zelf eigenlijk nooit grootlicht.
Nu echter hoef ik daar helemaal niet over na te denken. De auto regelt dat zelf. En de tegen-/voorligger wordt door de matrix led in de “schaduw” gehouden.
En al is led al een bak licht, grootlicht led is echt heel duidelijk.

O ja, en je hebt die knullige bochtverlichting met de mistlampen (bij mij ook nog steeds halogeen o_O) niet meer (nodig), want ook dat zit dan in de led-koplamp.

Maar of ik daar zoveel geld voor over zou hebben......denk het niet.

ENTE zei:
Hoe verhoud de standaard led zich t.o.v. mijn huidige xenon?

Dat is een wereld van verschil. Had in een van m’n vorige auto’s Xenon. In mijn huidige Skoda zit LED , dat is serieus veel licht.
Wel is het zo dat ik de normale hoogte niet ver genoeg vind schijnen, ik heb ze een tikkie hoger gezet zonder dat ze gaan verblinden.

Meerprijs matrix is fors. Zeker als je het niet nodig hebt,
Mijn LED heeft ook grootlicht LED. Ik rij echter vaak op slecht verlichte dijkweggetjes en heb soms medelijden met de tegenliggers die even de volle laag krijgen. Matrix zou wat dat betreft de uitkomst zijn.

Ook kent de standaard led halogeen (2020??) als groot licht, maar in de praktijk wordt groot licht nauwelijks gebruikt.

Das best bijzonder. Ik heb de mindere god Octavia, daar zit alles op LED. Ook het knipperlicht.
Alleen de mistlampen onderin de bumper zijn halogeen, wat eigenlijk in mist ook beter is. LED weerkaatst in de mist zodat je jezelf zit te verblinden.
Dat van het weerkaatsen is echt onzin, heb oudjaarsavond met zeer dichte mist naar huis gereden en heb Full Ledlampen en kon juist veel beter zien door de LED lampen.

Onzin. Nou dan weet ik dat ook weer:T

Heb 2 auto’s zonder full led en 1 met full led.
Het liefst reed ik in dichte mist met een oude Franse met geel licht

Het prijsverschil vind ik wel erg groot, en in de praktijk gebruik je het grootlicht in het drukke Nederland ook vrijwel nooit. Auto's hebben tegenwoordig vaak standaard al hele goede verlichting, ik zou zelf geen dure matrix verlichting kiezen.

Ik zou voor die 2380 euro of een andere leuke optie kiezen of gewoon het geld in je zak houden. (de extra bijtelling)

Bedankt allemaal voor je reactie.
Ik heb besloten de led matrix van mijn optielijst te schrappen.
Het wordt een business Line wagon met het comfort pakket en de standaard led in donkerbruin metallic lak en DSG.
Van mijn werkgever mag het tevens een benzine worden, dus dat scheelt ook weer.
Ga van de 1.6 TDI 120pk 250Nm naar de 1.5 TSI 150pk 250Nm
Beide evenveel koppel, dus ik ben benieuwd wat je van het extra vermogen merkt.

Richard 4884557 zei:
Het wordt een business Line wagon met het comfort pakket en de standaard led in donkerbruin metallic lak en DSG.

Leuk dat je een terugkoppeling geeft. Veel plezier alvast met de auto!

Richard 4884557 zei:

Bedankt voor de terug koppeling en veel plezier ermee.

Ok denk dat je langer in versnellingen kan doortrekken waardoor het behoorlijk sneller is dan de diesel.

Terug
Bovenaan