Skoda octavia occasion, welke?

A

Anoniem

Guest
Eerder vroeg ik jullie hulp in tips voor een 2ehands auto.
Inmiddels ben ik eruit dat het een Skoda Octavia gaat worden.
Echter heb ik een aantal keuzes waarin ik graag advies wil

Octavia 1.2 105pk uit 2015 met 170.000 KM
Octavia 1.4 140pk uit 2013 (nieuw type) 125.000 KM
Octavia 1.0 115pk uit 2016 (3 cilinder) 190.000 KM

Uiteraard ligt het aan veel meer dingen maar stel dat ze in dezelfde staat zijn, wat zou jullie voorkeur zijn?

vertmaori zei:
De 1.0! Omdat de 1.4 uit de slechte serie is en de 1.2 ook nog steeds niet foutenvrij is.

Die 1.4 is dezelfde serie als de 1.2 toch of zie ik iets over het hoofd? En is de 1.0 met 3 cilinder niet 'zwakker' en bijv bijna af met deze km stand?
Ik rij trouwens vooral korte afstanden.

Ik heb altijd gehoord dat het nooit goed is om met turbo motoren korte afstandjes te rijden. En met de inmiddels slechte reputatie van VAG, zou ik zelf verder kijken naar een betere concurrent.

Korte afstanden is voor geen enkele brandstofauto goed, maar voor diesels is het echt af te raden. Voor een turbomotor maakt het niet heel veel uit tov een atmosferische motor op benzine.

Ik geloof dat om een benzine gaat, en het verhaal was toch altijd wel dat een turbo moest afkoelen, voor een wat langere levensuur. Nog los van dat VAG geen betrouwbaarheidskoning was/is met hun distributiekettingen cq. olieverbruik.

Ja maar een turbo afkoelen doe je juist na een lange rit door de auto nog even een minuutje stationair te laten draaien.

De 1.0 TSI heeft de beste reputatie, ook al vind ik 190.000 km met een hele kleine downsize motor in een grote, zware auto wel relatief veel. Gelukkig heeft de auto dit wel in hele korte tijd gereden, dus veel warme kilometers. Als er netjes mee om is gegaan dan kan de motor nog in hele goede conditie zijn. De motor kan echter ook al flink gesleten zijn. Kijk goed wat er al vervangen is, en naar de historie.

Van deze 3 zou ik de jongste auto kiezen in dit geval de 1.0 TSI uit 2016. Wat we natuurlijk niet kunnen zien in dit topic hoe er mee om is gegaan door de vorige eigenaar/ eigenaren. Kijk ook of de koppeling al vervangen is/ wat de staat is, rond deze kilometerstanden gaat ook vaak bij de ze auto's de aircocompressor stuk.

Ik zou zelf denk ik verder zoeken, en geen van deze 3 doen, en ook naar andere merken kijken.
Het land staat vol met occasions.

vertmaori zei:
De 1.0! Omdat de 1.4 uit de slechte serie is en de 1.2 ook nog steeds niet foutenvrij is.

Wat is het problem met een 2015ér 1.2 tsi dan? Volgens mij is dat namelijk juist wel een probleemvrij blok.

Uiteindelijk toch nog een andere gekocht.
Heb een 1.2 elegance businessline gekocht met 106.000 op de teller van het jaar 2014. Mag hem woensdag halen :).

Veel plezierige kilometers gewenst met de Octavia, bedankt voor de update.

Terug
Bovenaan