Skoda Octavia Combi Diesel of Benzine?

A

Anoniem

Guest
Dag allen,

Graag jullie mening/advies over het volgende:

Vanwege een dubbele gezinsuitbreiding ben ik op zoek naar een grote stationwagen.
- Budget rond de €15.000,-
- Ik rijd ongeveer 20-25K per jaar en wil de auto minstens 4 jaar gebruiken
- Wil in ieder geval genoeg (passagiers)ruimte voor de 2 kinderstoeltjes :)

Ik heb de toyota auris touring sports 1.8 hybrid lease (2014) reeds bekeken en bereden. Prima auto alleen de beenruimte achterin (en dus voor 2 kinderzitjes (die ook achteruit gezet moeten worden) vind ik zeer beperkt. Ik ben dus weer terug bij de Skoda. Twijfel tussen een TSI 1.2 of een 1.6 TDI (bouwjaar 2013-2015).
- De TSI is in aanschaf een stuk duurder: rond de € 15.000,- met max. 100K op de teller.
- Een 1.6 TDI is qua aanschaf een stuk goedkoper: rond de € 10.000,- en 150K op de teller.

Ik neig zelf meer naar de 1.6 TDI met 150K op de teller omdat de aanschaf een stuk goedkoper is en ik diesel lekkerder vindt rijden en ook prettiger vind bij de pomp :) Qua jaarlijkse kosten (via www.autoweek.nl/kostenberekening) is het verschil tussen benzine en diesel ook minimaal. Het enige waar ik "bang" voor ben, is de hoge KM stand en dus mogelijk het onderhoud dat gaat volgen. Auto is wel altijd netjes onderhouden (komt uit de lease). Welke risico's zitten hier aan vast bij de Skoda Octavia Combi (behalve uiteraard de distributieriem)? Of is een diesel met een hoge KM stand sowieso niet heel verstandig?

Graag jullie advies. Dank alvast.

Gr. Thomas

Voor die €5000 verschil kan je nog wel een keer een mankementje hebben aan de diesel.

Je kan dit ook meenemen in de berekening: na een paar jaar zakt de TDI nog verder in waarde, vanaf dat moment kan je WA+ gaan verzekeren.

De tegenhanger is waarschijnlijk wel dat de TSI na 4 jaar nog wel wat waard is. Dus qua afschrijving kom je daar misschien beter uit.

De 1.2 TSI is en blijft natuurlijk wel een klein motortje voor zo'n wagen.

Je kan het ook zo bekijken: neig je meer naar (verre) autovakanties (met caravan) of veel kilometers dan ga je voor de diesel. Kan je misschien ook eens een keer met het vliegtuig op vakantie en ga je met het drukke en jonge gezin toch wat minder rijden: Neem dan de TSI.

Het prijs verschil is echt enorm, ik zou ook de € 5000 in mijn zak houden, en ook voor de 1.6 TDI gaan. Alles wat je niet betaald schrijf je ook niet af, en de 1.6 TDI vind ik beter passen bij een grote station. En de kans op een een extra reparatie wordt vergoed door het enorme prijsverschil.

Normaal gesproken raadt ik de mensen af een diesel te gaan rijden met dit aantal kilometers per jaar.
Vooral omdat de afschrijving nogal onduidelijk is met de huidige weerstand tegen de diesel.
Maar gezien het prijsverschil tussen deze diesel en de benzine zou ik nu toch voor de diesel kiezen, de grootste portie afschrijving is immers al achter de rug.
Daarbij komt nog dat je zelf de diesel ook nog lekkerder vindt rijden, wat ik volmondig kan beamen.
Heb mijn hele leven diesel gereden en nu sinds ruim 2 jaar een benzine, inderdaad rijdt een diesel veel relaxter.
Probeer te achterhalen of de betreffende auto al een EGR-reparatie heeft gehad, zo niet, dan is het risico wel groot dat je dat nog te wachten staat.
Kan tot ca. 1100,= euro kosten.

Die 1.6 TDI vind ik een fijn blok, en ook lekker zuinig. Het aanbod is erg groot en dat prijsverschil zou mij inderdaad ook wel overhalen voor de diesel te gaan.

Thomas 4758694 zei:
- Wil in ieder geval genoeg (passagiers)ruimte voor de 2 kinderstoeltjes :)

Ik heb de toyota auris touring sports 1.8 hybrid lease (2014) reeds bekeken en bereden. Prima auto alleen de beenruimte achterin (en dus voor 2 kinderzitjes (die ook achteruit gezet moeten worden) vind ik zeer beperkt. Ik ben dus weer terug bij de Skoda.

Net als Scania V8 al zei raad ook ik mensen een diesel af, zeker bij dit jaarkilometrage. Heb je ook aan andere Toyota hybride opties gedacht? Wil je écht veel ruimte is naar mijn idee de Prius+ een goede optie, hoewel ik me afvraag of een "gewone" Prius niet voldoende ruim zal zijn.

Voorbeelden:
Prius+ https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/a179315f-1023-410a-bf2f-e1d3c9f45309/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

1280x960.jpg

1280x960.jpg

Derde zitrij plat en je hebt een enorme bagageruimte.

Prius https://www.viabovag.nl/auto/toyota-prius-18-business-solar-pack-rv5xr7o

media.0003-1024w.jpg

media.0008-1024w.jpg

media.0009-1024w.jpg

Ga eens weg met die Priussen, TS vraag specifiek naar de Octavia zonder alternatieven te vragen. Die fase heeft ie al gehad.

Barri, hartelijk dank voor je "vriendelijke"
a134.gif
reactie! De reden dat ik die Priussen noem is deze zin:

Thomas 4758694 zei:
Ik heb de toyota auris touring sports 1.8 hybrid lease (2014) reeds bekeken en bereden. Prima auto alleen de beenruimte achterin (en dus voor 2 kinderzitjes (die ook achteruit gezet moeten worden) vind ik zeer beperkt.

Ik denk dat onze vriend Zadelsnuiver er geen bezwaar tegen heeft dat ik een aantal zinnen uit de review van zijn Prius even aanhaal:
"De kinderstoelen passen prima op de achterbank en hebben alle ruimte. Ik denk dat er wel 3 (smalle) kinderstoelen op de achterbank zouden passen."
Bron: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/toyota-prius-18-hsd-aspiration-2009-8/ Ook de rest is lezenswaardig (misschien niet voor Barri en BMW 530d M ;)).

Die beenruimte is dus bij die Priussen beter. Ook op de foto's goed te zien. Vriendelijke
a074.gif
groeten!

Ik zou ook de diesel nemen.
Er wordt hierboven geschreven dat de benzine mogelijk minder hard zou afschrijven, maar na 4 jaar staat daar dan ook al 2 ton op de teller (obv jouw voorbeeld). Zou me niets verbazen dat de restwaarden van beide wagens dan niet zo heel veel uit elkaar liggen.

De Skoda die Speedtouch voorstelt vind ik ook super, maar dat komt ook omdat ik van grote wagens houd.

@Barri (y) ben het met je eens. Bij ieder advies komen die Priussen weer langs, terwijl de topicstarters veelal al een duidelijke (andere) voorkeur óf wens hebben (geuit).

Toch heeft Jazzik een goed punt bij deze kwestie. Ondanks dat het hem niet gevraagd werd. Ik ben zelf wel met hem eens in deze casus.

Volgens mij heb je je keuze al gemaakt :). Kies wat je lekker vindt rijden en een paar jaar mee toe kunt en wilt. De diesel schrijft harder af, maar als je lang in de auto wilt rijden: who cares. Bij aanschaf hebjeal een stuk winst. Calculeer idd voor de komende jaren wel EGR klep vervanging in en evt. massa vliegwiel en koppeling. Mogelijk ook vin op het dak. Weet niet of model 2014 er ook last van kan hebben, maar model 2012 kan daar last van vocht krijgen waardoor je navigatie op de hol gaat. Zelf overigens eenvoudig voor een paar tientjes te verhelpen. Let ook op de waterpompen; kunnen soms lekken. Condensor van de airco zit op een plaats waardoor makkelijk een steentje lid voor s have kan zorgen.

Dank voor jullie reacties. Ik reageer hier even in het algemeen op jullie antwoorden.

1. De EGR klep is inderdaad een risico maar die kan je ook laten wegschrijven/uitschakelen, mocht je hem niet willen vervangen. Moet deze in de loop van de tijd altijd worden vervangen bij een diesel of is dat een kwestie van pech?
2. Maak het zo'n verschil qua kracht of er een 1.2 TSI of 1.6 TDI moter in ligt? Beiden hebben toch ongeveer evenveel PK....
3. De waterpomp is reeds vervangen bij 142.218 km :) net zoals de R.schijf+blok.V
4. @Schorpioen jij geeft aan dat het massa vliegwiel (en de koppeling) mogelijk vervangen moet gaan worden in de toekomst. Wat is het massa vliegwiel?
5. @jazzik, een prius is echt een no go (vind ik veel te burgerlijk)! Die vind ik zo leuk. De toyota auris vind ik nog wel mooi. Maarja ruimte is wat beperkt. Dat heb je met die Skoda niet. Vind sowieso Duitse auto's qua interieur het mooist. Een Superb kan ook nog, alleen qua gewicht (en dus belasting en verbruik) spreekt dat mij weer minder aan.

Dit zijn btw de auto's, waar het om gaat/ging:
Toyota Auris: https://www.carnext.com/nl-nl/autos/toyota/auris/4tq2n-atzt-pgax/
Skoda Octavia 1.6 TDI: https://www.carnext.com/nl-nl/autos/skoda/octavia/4srm5-1gc8-1d2r/
Skoda 1.2 TSI: https://www.autosmeeing.nl/skoda-octavia-combi-12-tsi-greentech-elegance-businessline-navigatie-xenon-elke-zondag-open-auto-smeeing-soest-occasion/occ13868129

Ik vind een diesel over het algemeen ook lekker gemoedelijk. Maar heb je al wel eens in dit type gereden?
Het is namelijk een TDI i.c.m. 5 bak, en dan heb je of een versnellingsbak met hele lange versnellingen: Dat kan wat futloos aanvoelen.
Of als die bak geen lange versnellingen heeft dan draait ie voor je gevoel weer erg veel toeren bij 120. Zou ik goed testen voordat je iets koopt.

De 1.2 TSI vind ik ook een lekker blok, niet mega snel maar wel soepel en stil. Het aantal pk's is misschien wel gelijk maar het koppel scheelt wel veel.

JMF zei:
Ik vind een diesel over het algemeen ook lekker gemoedelijk. Maar heb je al wel eens in dit type gereden?
Het is namelijk een TDI i.c.m. 5 bak, en dan heb je of een versnellingsbak met hele lange versnellingen: Dat kan wat futloos aanvoelen.
Of als die bak geen lange versnellingen heeft dan draait ie voor je gevoel weer erg veel toeren bij 120. Zou ik goed testen voordat je iets koopt.

Goeie tip.
Een DSG is ook altijd fijn.
Liefst als je shopt in de pre facelift de 2.0 TDI DSG.

JMF zei:

De 1.2 TSI vind ik ook een lekker blok, niet mega snel maar wel soepel en stil. Het aantal pk's is misschien wel gelijk maar het koppel scheelt wel veel.

Toevallig heb ik momenteel zelf een 1.6TDI als leasebak, en ik moet zeggen dat het mij alleszins meevalt. Vooral in z'n 2 en 3 sleurt hij er behoorlijk aan, en in de 5e versnelling kom je pas bij 160 boven de 3.000rpm uit. De 120-130 blijft hij keurig onder de 2.500 doen. Ik mis de 6 in ieder geval niet. Daarnaast weet ik hem zelfs met mijn loden rechtervoet nog rustig op 5.2l/100km aan de pomp te houden, mooi zuinig blok dus ook.

Wel moet ik toegeven dat ze de geluidsisolatie beter hadden kunnen doen, zeker op hogere snelwegsnelheden heb je behoorlijk wat wind- en bandengeluid.

Terug
Bovenaan