Skoda Oct. combi/Ford Focus Wagon of toch maar een Franse??

Harry H

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Heb het forum doorgezocht, maar post toch zelf een bericht. Ik ben op zoek naar een nieuwe auto (occasion):
- rij per jaar 35.000 km
- diesel
- stationwagon
- bouwjaar vanaf 2015
- max 100k op de teller
- budget 12.500 max

Nu had ik mijn oog laten vallen op óf een Skoda Octavia combi óf een Ford Focus Wagon. Skoda lekker ruim (heb een gezin), en vindt Ford ook fijn rijden.

Maar met de zoekcriteria die ik hanteer, zijn er in verhouding minder Skoda's en Ford Focus Wagons te koop voor deze prijs, dan Peugeot 308 SW en ook b.v. Renault Megane.

Nu overweeg ik toch ook om naar die laatste 2 modellen te kijken: ze zijn goedkoper, en er zijn meer van te koop, en ik vind ze allebei ook wel mooi.

Mijn vraag is: zijn deze Franse modellen ook geschikt, of zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten (als in betrouwbaarheid, sommige modellen juist niet, etc. ) t.o.v. de Skoda of Ford?

Alvast bedankt!

de 308 is de goedkoopste optie om euro 6 te rijden. Deze motor heeft ook de meeste koppel vergeleken met de andere opties (als je voor een spaardiesel/ voormalige 14% bijtelling diesel ) gaat. Volgens mij is de 308 ook goedkoper in de wegenbelasting door zijn gewicht, maar dat laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ga bij de 308 wel voor de blue hdi en niet voor de e-hdi. e-hdi is ook prima maar dan heb je euro 5 ipv euro 6 en heb je minder koppel.

Weet niet of er ook nog ruimte is voor alternatief

Maar je hebt ook nog de kia ceed station wagen diesel, Als je geeft om de fabrieksgarantie , moet je wel 1 kopen die nog niet zoveel kilometers heeft gereden, want anders vervalt die. Sowieso checken of die nog fabrieksgarantie heeft.

De skoda uit Japan is dat misschien nog een optie. Dan bedoel ik de honda civic. Is net als de skoda een ruimte wonder. Alleen moet het design je wel aanspreken.

civic station

hier een occasion video van de civic

ocasion video civic

honda-civic-1-6-diesel-120pk-comfort-business-edition-navi-trekhaak.jpg

Harry H zei:
Hallo allemaal,

Heb het forum doorgezocht, maar post toch zelf een bericht. Ik ben op zoek naar een nieuwe auto (occasion):
- rij per jaar 35.000 km
- diesel
- stationwagon
- bouwjaar vanaf 2015
- max 100k op de teller
- budget 12.500 max

Nu had ik mijn oog laten vallen op óf een Skoda Octavia combi óf een Ford Focus Wagon. Skoda lekker ruim (heb een gezin), en vindt Ford ook fijn rijden.

Maar met de zoekcriteria die ik hanteer, zijn er in verhouding minder Skoda's en Ford Focus Wagons te koop voor deze prijs, dan Peugeot 308 SW en ook b.v. Renault Megane.

Nu overweeg ik toch ook om naar die laatste 2 modellen te kijken: ze zijn goedkoper, en er zijn meer van te koop, en ik vind ze allebei ook wel mooi.

Mijn vraag is: zijn deze Franse modellen ook geschikt, of zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten (als in betrouwbaarheid, sommige modellen juist niet, etc. ) t.o.v. de Skoda of Ford?

Alvast bedankt!
Gezien de wensen zijn zowel de Peugeot 308 2 en Renauit Mégane prima geschikt. Bij de Peugeot 308 kan de afwerking met name in 2014 en 2015 verschillen per auto, dit kwam door het enorme succes. De Peugeot 308 is moderner dan de Mégane 3, de Megane scoorde iets hoger op betrouwbaarheid. Beide auto's bieden veel auto voor het geld.

Beide merken hebben erg fijne en goede diesels gemaakt.

Bedankt voor de suggesties en de tips. De Honda ziet er ook mooi uit, ik kom die niet heel veel tegen. Ik zoek inderdaad een handgeschakelde, of althans, het maakt mij niet veel uit. Ik heb niet iets tegen een automaat o.i.d. Wat mij van de Peugeot ook aanspreekt is de grote kofferbak ruimte. Ik moet er maar eens in gaan zitten of dat ook ten koste gaat van de achterbank ruimte denk ik.

Tegenwoordig zijn Franse auto's toch niet minder betrouwbaar dan b.v. een Skoda? Dat lijkt mij meer iets van 'lang geleden'?

Peugeot en (vag) skoda hebben wel jaren een dip gehad qua betrouwbaarheid. Renault is die tijd beter doorgekomen. De dip bij Peugeot en bij de Volkswagen groep ging vooral om de benzine motoren en de automaten. Bij Skoda heb je kans dat je in een voormalige sjoemeldiesel rijdt en deze zijn er niet altijd beter uitgekomen sinds de software update is toegepast.

Als je toch tegen een automaat aanloopt dan is het handig dat je het hier even weer in de groep gooit.

De Skoda Octavia is een hele ruime en plezierige auto, zowel de Mégane als de Peugeot 308 2 scoorden beter op betrouwbaarheid volgens diverse recente onderzoeken. Bij het laatste onderzoek van de Consumentenbond scoorde de de diesels van VAG opvallend slecht op betrouwbaarheid.

Harry H zei:
Bedankt voor de suggesties en de tips. De Honda ziet er ook mooi uit, ik kom die niet heel veel tegen.

Mocht je serieus over een Honda Civic Tourer denken, dan denk ik dat dit twee prima aanbieding zijn. Beiden een jaartje ouder dan je wenst, maar:
- De eerste: Van 1e (particuliere) eigenaar met slechts 48594 km. (NAP) op de teller. Erg weinig voor een diesel... misschien zelfs té weinig
https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/48473032 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/48473032/carfax/icr

0-ad98acfa-ef33-47d8-9490-1341b9104dda.jpg

- De tweede: Ook van 1e (particuliere) eigenaar met 87.440 km. (NAP), al wat normaler voor een diesel...
https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/47873695

Deze tweede komt met 24 maanden Honda Quality Plus garantie https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/honda-garandeert-kwaliteit-met-occasion-label/ , het is mogelijk om de garantie te verlengen door een Honda All Risk autoverzekering af te sluiten tot 36 maanden!

0-bd765ff1-2fa6-45b3-bf0b-6fb396d08b79.jpg

0-98ddf9be-8ba7-494b-95cc-ee657b03bcfe.jpg

0-0b6640f7-da0b-4a88-99d5-7058316b2e1f.jpg

en natuurlijk de fameuze "magic seats":
a040.gif
0-340f7eaa-edb9-4d8c-bcc3-23097e5f21b9.jpg

En... is 't wat zo'n Civic Tourer diesel?
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=honda/model=civic/rij-impressie/5dbf4404-dd2c-43a7-8b9f-e01211ebdd5a
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/rij-impressie-honda-civic-tourer-2013/
[size=x-small].[/size]​

Harry H zei:
Tegenwoordig zijn Franse auto's toch niet minder betrouwbaar dan b.v. een Skoda? Dat lijkt mij meer iets van 'lang geleden'?
Volgens mij moet je voorzichtig zijn met de 308 e-hdi uit de "14% jaren". Toen zijn er -vooral van de stationwagon- enorme aantallen van dat ding afgezet in Nederland, en is er nogal onder druk geproduceerd om maar aan de vraag te voldoen. Ik heb diverse collega's die een auto uit deze serie hebben of hadden en allemaal hadden ze de meeste bizarre storingen. Veel elektronische ellende maar ook problemen met de draagarmen, de adblue tank, bij 1 auto moest er bij 90.000 voor de tweede keer een nieuwe koppeling in... Ik zou zoals elders gesuggereerd een nieuwer bouwjaar van deze auto uitzoeken (BlueHdi ipv eHdi), daar heb je volgens mij een prima auto aan. Vanaf de facelift zijn ze natuurlijk nog wat beter!

Beste Harry

Gewoon zowel de Megane als 308 proberen
Heb zelf een 308 uit december 2015 en idd nog een 14% auto.

Heb meerdere collega’s die een Octavia, Focus, Megane of 308 hebben en zijn allemaal dik tevreden met hun auto

De een vind het stuur te klein van de 308 en de ander vind de Megane niet fijn zitten.
De ander vind de 3 cylinder van de Focus niets en de Octavia moet je van houden maar is veruit de ruimste van de vier

Met de mijne heb ik nog niets ernstigs gehad (kilometerstand nu op 168.000)
De verhalen over het tankje met adblue was idd een productiefout en zijn allemaal reeds vervangen (terugroep actie) tevens de scharnieren van de achterklep
Ik kan uit mij zelf met een gezin met 2 kinderen (10 en 4) deze zeker aanraden!!!

Waarom ik niet voor de Megane had gekozen waren puur de stoelen deze vond ik zelf zwaar piep
Maar de Megane uit deze bouwjaren heeft weer een fijnere navigatie

Ga gewoon rijden want zowel de Octavia, Focus, Megane en 308 zijn alle vier gewoon goed.

De ene heeft dit en de ander ....
ga in ieder geval voor een Megane in Böse uitvoering en de 308 Bleu Lease Executive uitvoering

Succes met de keuze

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga er een paar proberen. Denk eerst een 308 en een Skoda, de Honda zie ik niet echt bij mij in de buurt, en de Ford en Megane zijn dan mijn 2e keuze. Als ik iets vind laat ik het wel even weten!

Bobbeltje zei:
(...)ga in ieder geval voor een Megane in Böse uitvoering en de 308 Bleu Lease Executive uitvoering (...)
Over stoelen gesproken: De Mégane werd ook geleverd als GT-Line, die had sportstoelen terwijl de genoemde Bose standaardstoelen had. Zit duidelijk anders. Het zou natuurlijk kunnen dat de sportstoelen juist heel goed bevallen, maar dan moet je dus op zoek naar een GT-Line. Daarop was de Bose stereo optioneel ook verkrijgbaar en waarschijnlijk bij de meeste tweedehands we aanwezig.

Nog een vraagje: ik kom diesels tegen uit 2015 met 80k op de teller, maar ook wel uit 2017 met 80k op de teller. Die jongere auto met meer op de teller is niet per se 'minder' denk ik? Had altijd begrepen dat je met een diesel wel flink lange stukken moet rijden, omdat dat beter is voor de onderdelen...?

Een diesel kun je beter jong kopen met meer KMs inderdaad.
Dan is de kans groter dat de vorige eigenaar er veel lange stukken mee heeft gereden, wat weer beter is voor de EGR klep en roetfilter (en sowieso inwendige motorvervuiling is dan minder).

In het geval van de Megane zou ik sowieso voor de 2017 gaan, dat is namelijk al het nieuwe model.

Terug
Bovenaan