Skoda fabia of volkswagen polo ~2004

A

Anoniem

Guest
Ik heb een budget van 2500 euro en ben op zoek naar een tweede handse auto, waarmee ik zolang mogelijk mee kan rijden (of ja, een paar jaar zonder al te veel complicaties en onderhoud).

Ik rijd niet heel veel, maar om de 2 maanden moet ik een afstand van 700km (heen en terug) af leggen. Hiervoor wil ik een benzine auto aanschaffen, want op langere termijn is dat goedkoper ivm belasting/verzekering.

Ik twijfel tussen een volkswagen polo en skoda fabia met deze gegevens:
Bouwjaar: rond 2004
Max km’s: 150.000
Brandstof: Benzine
Aantal deuren: 4/5
Transmissie: handgeschakeld
Vermogen: vanaf 65pk
Extra optie: cruise control.

Ik zie op autoscout en marktplaats dat de skoda fabia (voor dezelfde prijs) lagere km standen hebben. Het verschilt dan rond de 50k. En de skoda fabias zien er ook schoner uit van de binnen kant dan de polo’s. Of de skoda heeft een hogere bouwjaar met dezelfde prijs als een polo met lagere bouwjaar.

Ik heb eerder een polo gereden en vond het wel een goede auto. Maar nu ik die skoda fabia heb gezien lijkt mijn voorkeur daar naar uit te gaan om die te kopen.

Ik heb geen hoge eisen als het gaat om een auto, ik vind het belangrijk dat de auto niet snel problemen krijgt. Ik weet dat het aan de staat van de auto ligt en daar ben ik van bewust. Maar als de skoda fabia daaraan voldoet (zoals eigenlijk de polo’s ook doen) dan wil ik die graag halen.

Mijn vraag is dan of het waard is om de skoda fabia te halen ten opzichte van de polo’s?

zonder je te overladen met mogelijke alternatieven :) qua techniek en betrouwbaarheid doet een Fabia niet onder voor een Polo. Ik had ooit een Fabia Combi uit 2001, zeer prettig rijdende auto, eenvoudig maar degelijk, interieur wel erg goedkoop qua materiaalgebruik, dus er brak weleens wat af. Maar mijn auto heeft het bij een andere eigenaar uitgehouden tot 2018 en had toe 465.000km gelopen...!

Ik zou de auto kiezen die jou vanwege je eigen voorkeur en wensen de beste keuze lijkt, als de Fabia frisser is dan zou ik die nemen.

Ik zal op bouwjaar zoeken ipv km stand. Hyundai is typisch een merk dat je nieuwer rijdt voor het zelfde geld. De laatste hyundai accent is een vergeten occasion

Bij de keuze tussen een Skoda Fabia of VW Polo zou ik altijd de Skoda Fabia kiezen.

De redenen: de Fabia is minder populair en dus goedkoper, je koopt dus meer auto voor je geld. De Skoda Fabia is minder populair bij jeugdige bestuurders die een auto in korte tijd kunnen afrijden. Technisch delen ze veel techniek, de Skoda is netjes netjes gebouwd. Het materiaal gebruik vind ik zelf niet zo.

Je hebt gewoon meer kans dat je een goede auto koopt bij een Skoda Fabia.
Let op met de 1.4 16V motor, die hebben relatief vaak last van kantelende zuigers, en een hoog olieverbruik. Klinkt de motor "dieselachtig" laat hem dan staan. De oude 1.4 (mpi) met 68 pk tm 2003 is degelijker, maar is alleen niet erg krachtig en zuinig. Met een Skoda Fabia 1.4 met 68 pk heb ik zeer regelmatig gereden.

Je kijkt in een lage prijsklasse belangrijk is de staat van onderhoud, en hoe er mee om is gegaan. Beide auto's waren zeker niet de beste auto's in hun segment.

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Keuze voor mij is nu duidelijk.

Terug
Bovenaan