Sissende airco

Hugo777

Net ingestapt
Als ik mijn airco start, hoor ik in het begin een sissende geluid uit de airco komen , en dan is het weer weg, na een tijd hoor ik het weer voor een paar seconden.

Dit hoor ik alleen als ik naast de auto sta, bij het rijden is het niet hoorbaar.

Is dit normaal?

Ja hoor. Als de airco lek is dan is het logisch dat het gas er met een sissend geluid uitkomt.

Nadeel is dat de airco wel steeds minder goed gaat werken.

Als een airco een sissend geluid geeft wanneer die lek is werkt die nog geen dag, een airco lekkage hoor je eigenlijk nooit is mijn ervaring. Alleen tijdens afpersen zou je het kunnen horen als er een grote lekkage aanwezig is.

Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit hoor je vaak sissende geluiden van de airco, dit hoor je ook vaak achter het dashboard vandaan.

Ik zou je airco even nalaten kijken, een keer leeg halen en laten vullen is nooit verkeerd aangezien het airco systeem iedere jaar koudemiddel verliest.

Handmatige airco of climate control?

Plek van het lek maakt ook uit als het na de drukregelaar zit dan lekt het alleen als de airco werkt. Dan kun je de werking dus nog een tijdje rekken.

Hugo777 zei:
Als ik mijn airco start, hoor ik in het begin een sissende geluid uit de airco komen , en dan is het weer weg, na een tijd hoor ik het weer voor een paar seconden.

Dit hoor ik alleen als ik naast de auto sta, bij het rijden is het niet hoorbaar.

Is dit normaal?

Dit is "normaal." Het is het verdampen van het vloeibaar geworden koudemiddel dat je hoort. Het expansieventiel laat doorgaans met intervallen het vloeibare koudemiddel in de verdamper stromen.

Het kan wel duiden op een lage koudemiddelstand, maar dat hoeft niet. Je mag een airco best horen werken, binnen grenzen.

Als je een airco hoort sissen agv. lekkage is hij met een uur al leeg en doet hij het niet meer.

Ben vandaag langs de garage geweest, en dat klopt wat je zegt. Schijnt normaal te zijn :)

Mijn andere auto had dat niet, vandaar mijn twijfel.

Je hoort altijd wel iets wat sissend borrelend geluid vanachter het dashboard, is normaal. Ooit had ik het een keer heel opvallend, maar toen deed hij het heel slecht en de volgende dag helemaal niet meer en bleek die lek te zijn.

Terug
Bovenaan