Geuzert
Kilometervreter

Een levenslange liefde voor Porsche
Mijn passie voor Porsche begon al op jonge leeftijd. Ik weet nog hoe ik als 6 jarig kind vol verwondering naar de babyblauwe 911SC van onze buurman keek – die karakteristieke ronde koplampen, het unieke silhouet, de motor achterin… het had iets bijna buitenaards. Terwijl anderen droomden van sporthelden of stripfiguren, droomde ik van Stuttgart.
Die fascinatie is nooit verdwenen. Sterker nog: hoe ouder ik werd, hoe dieper mijn bewondering groeide. Wat mij altijd is blijven aanspreken aan Porsche is de combinatie van verfijning en compromisloze engineering. Elk model, van klassiek tot modern, draagt een duidelijke identiteit met zich mee. Geen schreeuwerige gimmicks, maar ingetogen kracht en tijdloze klasse.
Porsche blijft trouw aan zijn eigen filosofie, en dat voel je – in elk detail, in elke rit. Of je nu kijkt naar een vroege 356, een iconische 964 of een moderne 992: ze spreken allemaal dezelfde taal, een taal die voor liefhebbers onmiddellijk herkenbaar is.
Sinds kort mag ik mezelf trotse eigenaar noemen van mijn eerste eigen Porsche: een 997.2 Carrera 2S Cabriolet. Een droom die werkelijkheid is geworden, en een ervaring die me elke keer weer herinnert aan waarom dit merk me al zolang raakt.
Porsche is voor mij meer dan techniek of design. Het is emotie. Karakter. Erfgoed. Het is die kinderdroom die nooit vervaagde, maar alleen maar helderder werd.
Nu ik hopelijk heb kunnen laten zien hoe diep mijn liefde voor Porsche geworteld is, wil ik graag een onderwerp aansnijden dat binnen de Porsche-wereld soms voor verdeeldheid zorgt: Singer.

Mijn passie voor Porsche Reimagined by Singer
Ik ben me er volledig van bewust: voor veel puristen is het haast heiligschennis om een originele Porsche 911 – en dan met name een klassieke luchtgekoelde – grondig te laten modificeren. Volgens sommigen hoort een icoon onaangetast te blijven, puur en exact zoals het ooit de fabriek verliet. En toch… ben ik tot over mijn oren verliefd op wat Singer Vehicle Design doet.
Singer is geen tuner. Ze herscheppen. Elk project dat hun werkplaats verlaat is geen herinterpretatie in de oppervlakkige zin van het woord, maar een obsessief gedetailleerde viering van wat de 911 kan zijn – als vorm en functie volledig in dienst staan van de visie én dromen van de eigenaar. Hun credo “everything is important” wordt geen moment losgelaten. Elk schroefje, elke stiknaad, elke lijn is doordacht, verfijnd en op maat gemaakt.
Wat mij vooral raakt, is het vakmanschap. De liefde voor het originele ontwerp is voelbaar in elk paneel, maar Singer durft ook verder te gaan, durft de grenzen op te zoeken van perfectie zonder het karakter van de 911 te verloochenen. Het resultaat is geen imitatie, maar een hommage – een dialoog tussen verleden en heden, techniek en kunst, emotie en precisie.
Ik begrijp het standpunt van de puristen – echt. Maar ik zie in Singer geen bedreiging voor het erfgoed van Porsche, maar juist een buitengewone ode eraan. Voor mij vertegenwoordigt een Singer iets magisch: een machine waarin techniek, esthetiek en persoonlijke droom samenkomen in een unieke vorm van expressie.
Het is geen auto. Het is een ervaring. Een droom op wielen, tastbaar gemaakt. En ik vind dat ronduit schitterend.

Een eerbetoon in beeld en gesprek
Het bovenstaande gezegd hebbende – mijn diepe bewondering voor Porsche reimagined by Singer – lijkt het me niet meer dan logisch om daar een speciaal topic aan te wijden.
Niet alleen omdat ik simpelweg uren kan kijken naar de perfectie in elk detail van deze auto's, maar vooral omdat ik voel dat er, ondanks de verdeeldheid die er soms over bestaat, ook een groep liefhebbers moet zijn die deze benadering net zo fascinerend vindt als ik.
Mijn idee is om in dit topic fotomateriaal te verzamelen van zoveel mogelijk Singer-projecten – van hun bekende creaties tot (juist ook) de zeldzame exemplaren die je misschien maar één keer ergens voorbij hebt zien komen en zoveel mogelijk verborgen blijven van alle media. Elk project verdient het om van dichtbij bewonderd te worden: de kleurstellingen, de interieurs, de technische keuzes, de persoonlijke accenten van de eigenaar – het zijn stuk voor stuk verhalen op wielen.
Maar ik hoop dat het meer wordt dan alleen een archief. Ik zie dit ook als een ontmoetingsplek. Voor mensen die geraakt worden door dit soort vakmanschap. Voor gesprekken over favoriete builds, details die je inspireren, of gewoon om die passie samen te delen zonder uitleg te hoeven geven.
Of je nu droomt van een Singer, er alles over wilt weten, of gewoon je waardering voor het concept wilt uitspreken: je bent meer dan welkom.
Laten we hier samen een plek van maken waar schoonheid, techniek en autoliefde samenkomen.

Laatst bewerkt: