secundaire luchttoevoer

A

Anoniem

Guest
Beste forum lezer/mederwerkers!

nu heb ik nog een vraag, het betreft over mijn audi a3 8p 2004

heb er nu ongeveer 2500km mee gereden, en bij de koude start gaat geel motor lampje branden, na uitlezen betreft dit P0411 https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16795.html

heb hem nu 3x verwijderd, maar de 'leuke' is eigenlijk nu wel af. De auto gaat waarschijnlijk gewoon door de APK omdat deze voor 12-12-2015 is gebouwd( hierna mag er geen motor lampje met bepaalde P codes in geheugen staan)

tot hoever ik op het internet kan lezen is het niet schadelijk voor de motor door te rijden deze foutcode. het voegt de eerste 30 seconden verse lucht toe aan de katalysator voor een schonere uitstoot.

nu heb ik advies nodig.

stationair loopt de motor goed, in het algemeen rijdt hij ook goed. alleen is het wel vervelend om de code steeds te verwijderen. ik kan 1,2,3 ook geen scheurtjes in de slangen zien. zal ik de code in zijn geheel wegschrijven? of toch nog veel beter gaan zoeken en gewoon repareren?

met vriendelijke groet Thijs

De secundaire luchtpomp is een pomp in de vorm van een zwarte trommel, zit op de voorzijde van het blok geschroefd, linksvoor vermoedelijk. Deze staat kort na de start flink te blazen. Start deze wel op? Hier zit hij op een 2.0 AQY:

10034206a.jpg

De trommel tegenover de dynamo, aan de andere kant van de peilstok.

net een koude start gemaakt, de pomp is lastig/helemaal niet te horen. de dynamo maakt ook een best geluid(misschien dat dit harder is zelf) de foutmelding komt zoals ik aangaf om de kleine 1000 km pas. slangen eromheen lijken allen in goede staat.

ook heb ik gehoord dat wanneer ik domweg de pomp zou vervangen, deze (waarschijnlijk door water?) weer snel stuk kan lopen

Thijs 5808411 zei:
net een koude start gemaakt, de pomp is lastig/helemaal niet te horen. de dynamo maakt ook een best geluid(misschien dat dit harder is zelf) de foutmelding komt zoals ik aangaf om de kleine 1000 km pas. slangen eromheen lijken allen in goede staat.

Die pomp hoor je echt wel goed als hij aanslaat, als een kleine stofzuiger. De foutcode lijkt dus in elk geval wel te kloppen, nu alleen achterhalen waarom de pomp niet aan gaat. Kan de pomp zelf zijn, maar ook de aansturing. Eerst de spanning op de connector checken.

Bedankt voor de reactie, ik ga volgende week even grondig alle slangen bekijken, en natuurlijk ook de pomp checken op werking, gelukkig is er genoeg werk ruimte in de motor zodat ik er goed bij kan.

Als ik problemen tegen kom zal ik op een onder een ouder bericht van je reageren, met de hoop nog een reactie te kunnen ontfrutselen!

Terug
Bovenaan