Seat?

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag, heren/dames
Onze Fiat Panda begint de geest te geven dus we zijn opzoek naar een "nieuwe" auto.
We willen wat groter en zoeken voor 7000 ~ 8000 euro een goede auto.
Als eerste kwamen we bij een Hyundai I20 terecht maar na wat zoeken en een artikel op topgear.nl staan deze autos redelijk vaak stil langs de weg.
Hierna kwam ik op de Seat Ibiza/Leon terecht van 2012 of nieuwer met max 140k op de teller.
Uiteraard heb ik hier een aantal vragen over en hopelijk kunnen jullie hierbij helpen.
Eerste disclaimer ik weet 0 van auto's maar kan wel beetje googlen :)
In de buurt waar ik woon zijn geen occasion te koop maar wil wel graag een proef rit maken, nu hebben mijn overburen een Seat Mii zijn er dingen die overeenkomen met de Ibiza/Leon die ik daarin kan testen zoals stoelen oid?
Heb een aantal punten op internet gevonden om op te checken:
Distributieketing vervangen.
Middensteun achter in niet half afgebroken.
Afwater gaatjes niet dicht, maar waar zitten deze?
Rubbers portieren.
Geen raar geluid bij stuur volledig draaien en langzaam rijden.
Elek. ramen goed checken
Nog andere aandachtspunten ?

Nu zoek ik een benzine variant maar welke motor erin 1.2 , 1.4 TSI of 1.4 zonder TSI
Heb wel gegoogled op TSI problemen, maar de meeste problemen en discussies waren van voor 2012
Als ik een test model kan vinden zit er veel verschil tussen de motoren en de wegligging als ik een SC of ST kan proberen ?
Alvast bedankt.

Een Mii is op geen enkele wijze vergelijkbaar met een Ibiza/Leon (behalve dan het merklogo).

Mijn gevoel zegt dat een Hyundai I20 veel betrouwbaarder gaat zijn dan een Seat Ibiza/Leon.

Je kan naar mijn idee een Ibiza en een Leon niet eens met elkaar vergelijken. Sterker nog: de ene Ibiza is de andere niet, dat verschilt ook weer per modeljaar en vervolgens mogelijk ook nog per uitvoering. Mocht het op de centen vast zitten dan spreekt het denk ik voor zich dat je voor een Ibiza gaat en niet voor een Leon. De Leon is gewoon groter en zal bij een vergelijkbaar uitrustingsniveau en bouwjaar/km-stand duurder zijn.

Ibiza en Leon uit 2012 zitten beide in de zelfde tussen de 7000 ~ 8000

Je hebt meer keuze als je kijkt naar de ibiza's voor die prijs tot 8000 euro. Ik vind de leons vanaf 2013 echter een heel stuk strakker eruitzien qua interieur! Dit valt niet in het budget maar dan weetje wel wat ik bedoel:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat/m1404999191-seat-leon-1-2-tsi-reference.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Toch zou ik voor ene ibiza gaan, dan heb je veel meer keus. Als je de stationvorm kiest heb je ook nog eens wat ruimte. https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat/m1397683946-seat-ibiza-st-1-0-ecotsi-style-connect-50-procent-deal-4-225.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr Dit model komt zelfs uit 2016.

Ik heb zelf een Leon 1M gehad (voor-voorloper) en daar in 15 jaar tijd nagenoeg geen enkel probleem mee gehad. Qua onderhoud alleen een waterpomp en bobine (zelf vervangen) en dat was het in al die jaren. Dus waar die verhalen vandaan komen... vorig jaar gekeken voor een Leon van die bouwjaren en ik kan niet anders dan concluderen dat het erg nette auto's zijn die prima rijden.

Ibizi vind ik zelf vrij goedkoop aandoen vanbinnen (harde plastics). i20 hebben wij nog eens voor gekeken, maar is vrij 'ouderwets' qua interieur en instrumentarium. Als het binnen de mogelijkheden valt: een nette Leon van na 2012 en dan heb je volgens mij een prima auto die betrouwbaar is en er goed uitziet. Interieur is netjes en stoelen zitten prima. Zeker vergeleken met een i20 lijkt me dit een vrij logische keuze...

De Hyundai I20 en broer Kia Rio staan als betrouwbaarder bekend dan de Seat Ibiza en Leon. Ik zou aanraden om eerst in de buurt bij een grote occasion dealer te gaan kijken naar welke auto je echt zoekt, de Mii, Ibiza en Leon zijn immers volledig verschillende auto's. (Bij de Leon kun je het beste het 5f model kiezen vanaf 2012, hier ligt de nieuwe 1.4 TSI in met distributieriem.)

Concurenten van de Hyundai I20, Kia Rio en Seat Ibiza zijn bijvoorbeeld de Renault Clio (3 en 4), Fiat Punto (Evo), Peugeot 208, Toyota Yaris, Mazda 2, Ford Fiesta, Citroen C3 (2), Opel Corsa, Skoda Fabia, VW Polo.

Mijn advies is om dus eerst goed te vergelijken, ga dus gewoon eerst eens goed rond kijken. Autoblog en de ANWB geven goede adviezen bij de occasiontesten en aankoopadviezen waar je op moet letten, en wat de sterke punten zijn.

Kiptandori zei:
Ibiza en Leon uit 2012 zitten beide in de zelfde tussen de 7000 ~ 8000
Je kan elk model vinden voor zo ongeveer elke prijs. Reken maar dat de Ibiza's die je dan ziet luxer/competer zijn en/of jonger zijn en/of minder kilometers gereden hebben dan de Leons.

Als eerste kwamen we bij een Hyundai I20 terecht maar na wat zoeken en een artikel op topgear.nl staan deze autos redelijk vaak stil langs de weg.

topgear is nou niet het toonbeeld van representative cijfers en objectiviteit. Een i20 is volgens mij heel degelijk. Overigens niet helemaal met een Leon te vergelijken, daar moet je een hyundai i30 tegenover zetten (C segment). Of een Seat Ibiza tegenover de i20 (B segment)

Ik vind overigens het interieur van hedendaagse Seats echt diepbedroevend. Materiaal, design, nee ik krijg altijd het gevoel dat VW het bewust niet te mooi heeft willen doen lijken om niet te veel in het vaarwater van de golf te komen. In een Mii is het best oke, die moet immers goedkoop en simpel zijn maar in een C segment auto zijn er op dat gebied wel betere keuzes.

AsconaGT zei:
..
Ik vind overigens het interieur van hedendaagse Seats echt diepbedroevend. Materiaal, design, nee ik krijg altijd het gevoel dat VW het bewust niet te mooi heeft willen doen lijken om niet te veel in het vaarwater van de golf te komen. In een Mii is het best oke, die moet immers goedkoop en simpel zijn maar in een C segment auto zijn er op dat gebied wel betere keuzes.

Klopt:

Audi : premium en sportief
Seat : budget en sportief
Skoda : budget en comfort
VW : premium en comfort

En omdat Seat (sportief) een iets jongere doelgroep heeft zijn ze nog iets goedkoper geproduceert dan Skoda.

ik he zelf nooit een verhaal gehoort van de i20 die langs de weg staat.

seat is wel een andere verhaal.

zou zelf de u
i20 nemen. mooie wagen(model van 2014-heden)
heb zelfs een voor een i20coupe gekeken voor lease(^_^) maar zet daar je collegas en klanten op de achterbank.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Ik denk dat je met een VAG-mobiel (Seat) een veel groete kans hebt op problemen dan met een i20 :)

Betrouwbaarheid en reparatiekosten:
Hyundai i20: https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/107
Seat Ibiza: https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/245

Terug
Bovenaan