Seat Mii Electric batterijprobleem

de mettes

Net ingestapt
Ik vraag mij na het lezen van erg verontrustende berichten over ernstig en acuut brandrisico van de 3 kleine EV's van de Volkswagen groep. (E-UP, City-Go en Seat Mii-E). Er zouden namelijk reeds een aantal spontaan in de fik gevlogen zijn wegens reeds bij de fabrieksmontage beschadigde batterijen. Weet er iemand hier iets meer over, want er is hierover maar zeer weinig te vinden in de gespecialiseerde autopers. Ik vermoed zelfs dat het onder druk van VW zoveel mogelijk doodgezwegen wordt.
 
Heb het gelezen op de site van AD, maar het kwam oorspronkelijk van een voor mij onbekende Duitse site. Ik heb hierna het oorspronkelijke bericht van AD bijgevoegd.

"VW E-UP, SEAT MII ELECTRIC UND SKODA CITIGO E IV
Rückruf von 213 Elektro-Zwergen
Die Elektroautos VW E-Up, Seat Mii electric und Skoda Citigo e iV sind von einer Rückrufaktion betroffen. Schuld sind defekte Batteriezellen. Aufgrund von beschädigten Batteriezellen kann es zu einem Kurzschluss und in der Folge zu erhöhter Brandgefahr kommen.

Das Jahr 2021 beginnt für 213 Besitzer der drei kleinen Elektroautos VW E-Up, Seat Mii electric und Skoda Citigo e iV mit einer weltweiten Rückrufaktion. In Deutschland müssen sich 112 Besitzer auf einen Rückruf-Brief im Postkasten einstellen. Beim Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) ist zu lesen, dass es "aufgrund von beschädigten Batteriezellen zu einem Kurzschluss und in der Folge zu einer erhöhten Brandgefahr kommen kann." Die Lösung des Problems: Austausch der Hochvoltbatterie in der Werkstatt.
Bei Seat ist der Rückruf für den Mii electric unter dem Herstellercode 93J4 und unter der KBA-Referenznummer 010397 zu finden. Betroffen sind hier 27 Fahrzeuge weltweit und sechs in Deutschland. Vom Skoda Citigo e iV geht es um weltweit 64 und deutschlandweit 25 Fahrzeuge. Skoda führt den Rückruf unter dem Code 93J5, das KBA unter der Nummer 010422. Volkswagen stellt mit 122 weltweit betroffenen e-Ups den größten Part. In Deutschland bekommen 81 Fahrzeughalter Rückruf-Post. Hier lautet der Hersteller-Code 93i9 und die KBA-Referenznummer 010324."
 
Het gaat dus om 213 stuks waarvan beschadigde batterij cellen verbouwd zijn. Klinkt haast alsof er bij het uitladen van 1 vrachtwagen iets is fout gegaan waardoor ze zijn beschadigd. Dat is alleen pas ontdekt nadat er een auto in de brand is gevlogen. Maar de terugroepactie is gewoon aangemeld en iedereen die het betreft heeft of krijgt een oproep om de accu te laten vervangen. Val je buiten die 213 stuks is er niets aan de hand.
Niets bijzonders dus. Hooguit wat slordig dat het probleem pas ontdekt is nadat de auto's waren uitgeleverd. In auto productie kan er in kleine aantallen altijd wel wat fout gaan. Ik heb een terugroepactie meegemaakt van 300 stuks omdat de assemblagelijn medewerker van die dag niet wist dat hij een bepaalde pakking moest monteren in de uitlaat. Dat was ook pas ontdekt nadat de eerste auto rookontwikkeling had. Slordig maar dit kan gebeuren.
 
Foutje bij het uitladen van een vrachtwagen is m.i. wishful thinking. reken even mee: Gewicht batterij raam ik uit het gewichtsverschil tussen een gewone UP en een E-UP = 355 kg. Dit 213 keer geeft een netto gewicht van 75615 kg. Moet wel een heel grote vrachtwagen geweest zijn! Dergelijk akkefietje negeren bij de montage is wel héél slordig en zegt veel over de toegepaste kwaliteitscontrole.
 
Engineer2 zei:
Ik heb een terugroepactie meegemaakt van 300 stuks omdat de assemblagelijn medewerker van die dag niet wist dat hij een bepaalde pakking moest monteren in de uitlaat. Dat was ook pas ontdekt nadat de eerste auto rookontwikkeling had. Slordig maar dit kan gebeuren.
Dat krijg je met al die uitzendkrachten die in deze branche werken, althans bij Nedcar dan....
 
Zunigrijje zei:
Engineer2 zei:
Ik heb een terugroepactie meegemaakt van 300 stuks omdat de assemblagelijn medewerker van die dag niet wist dat hij een bepaalde pakking moest monteren in de uitlaat. Dat was ook pas ontdekt nadat de eerste auto rookontwikkeling had. Slordig maar dit kan gebeuren.
Dat krijg je met al die uitzendkrachten die in deze branche werken, althans bij Nedcar dan....

Sorry, maar wat is dat voor onzin? Oprecht, hoe kom je daar bijo_O?
 
#Zuinigrije: Jouw opmerking slaat als een tang op een varken.
Het gaat hier over de accu's van een elektrische Mii en jij weet er een negatieve draai aan te geven over medewerkers van Nedcar.
Wat heeft dat nu met mekaar te maken?
 
Zuinigrije drinkt azijn bij ontbijt, lunch en diner. Beter om hem gewoon te negeren.

Ook op het Skoda forum heb ik weinig gelezen over het issue. Voor een beperkte set is er wel een terugroepactie.
 
VW wil wel graag zaken in de doofpot stoppen. maar zaken zoals brandgevaar word gewoon gelijk (na intern onderzoek, (root cause analysis)) met RDW gecommuniceerd en die schrijft vervolgens alle mensen aan (om zo ook alle betrokken autorijders te bereiken, ook de exemplaren buiten het officiële dealernetwerk)

heb je geen bericht gehad, dan is het dus ook niet van jou auto van toepassing. Gebeurd wel vaker dat slechts een deel van de productie een probleem heeft, al dan niet door toeleveranciers veroorzaakt waar men later achter komt.
 
AsconaGT zei:
heb je geen bericht gehad, dan is het dus ook niet van jou auto van toepassing. Gebeurd wel vaker dat slechts een deel van de productie een probleem heeft, al dan niet door toeleveranciers veroorzaakt waar men later achter komt.
Precies dat is het inderdaad.
 
Terug
Bovenaan