Seat leon 1m 1.6 16v vs 1.8 20vt benzineverbruik

A

Anoniem

Guest
Ligt het verschil qua verbruik voor stadsverkeer hoog tussen deze 2 autos? Ik heb een 1.6 aangeschaft en die verbruikt redelijk veel (kan misschien ook aan mijn rijstijl liggen :) ), maar verbruikt een 1.8 20vt nou veel meer?

Eerlijk gezegd ken ik geen 1.6 motor die zuinig is in de stad! En dat geldt ook voor een 1.8!
En wat betreft de rijstijl: die heb je zelf in de hand, zoals je zelf al liet doorschemeren!:p
Je vertelt verder niet wat het verbruik van die 1.6 dan is.

Elke auto verbruikt veel in de stad. Accelereren schakelen, stationair draaien, airco aan de gang houden. Zelfs een EV verbruikt veel in de stad.

Iedere motor gebruikt ongeveer evenveel per geleverde pk.... BMW en Honda zijn wat efficienter, dat wel. Maar een motor met 100 pk verbruikt min of meer evenveel bij constant 100km/u als een motor met 75 pk bij 100 km/u. Het lastige is dat door andere versnellingsbakverhoudingen een sterke motor vaak wat harder moet werken om te accelereren en hierdoor wat meer verbruikt dan een zwakkere motor. Daarnaast is volgas accelereren, alle pk's aanspreken die erin zitten, nooit zuinig.

Ik heb een Seat Ibiza gehad met de 1.8 20VT.

Lange ritten 1:16, gecombineerd ongeveer 1:13.
Vond hem erg zuinig voor een turboblok, verlang daar nog wel eens naar terug met de 1:8 rijdende Subaru.

Pietzoveel zei:
Iedere motor gebruikt ongeveer evenveel per geleverde pk.... BMW en Honda zijn wat efficienter, dat wel. .

Lol

Intussen is het 2018 en niet 1978…

BMW 1.5i 136 pK met 220 NM is dat efficiënt? :rolleyes:
Honda 1.5 doet het beter met 180 pk maar ook slechts 240/220 Nm koppel.... (220 Nm door hun eigen keuze voor een CVT....)
VW of Alfa 1.4 i geven 150/170 pk en 250 NM

BMW 2.0 i 184 pk en 290 NM
VW of Alfa geven met een 2.0 i +/- 200/280 pk en 300 /400 NM…..

Quavadis: Het verbruik per pk is niet veel beter geworden.... Dat kleinere motoren meer pk's (worden omgerekend vanuit het gemeten koppel bij een bepaald toerental) leveren is wel duidelijk. Het grappige is dat om 100 km/u te rijden je ongeveer 30 pk nodig hebt. Of je die nu bij bijvoorbeeld een panda Twinair haalt of uit de 1.2 4 cilinder maakt qua verbruik niet veel uit. Door het gesjoemel met verbruikscijfers en hier in het land met bijbehorende BPM roepen ze dat de twinair zuiniger is, maar blijkt uit een Duitse test dat de 1.2 iets verder komt met 1 liter benzine. Je moet alleen je rechtervoet goed kunnen beheersen! (Volgas heb je bij de twinair iets van 80/85 pk beschikbaar en bij de 1.2 69pk)

quovadis zei:
....
BMW 2.0 i 184 pk en 290 NM
VW of Alfa geven met een 2.0 i +/- 200/280 pk en 300 /400 NM…..

Pietzoveel bedoelt onder dezelfde last.

BMW heeft de 2L turbo ook als 248pk in de ...28i modellen..

Na directe injectie wordt efficiëntie vooral gehaald uit minder cilinders en cilinderinhoud. Dit geeft minder wrijving en verspilling bij deellast. De turbo lost dan het gebrekkige vermogen op.
Veel versnellingen, cilinderuitschakeling, hybride, allemaal truken om de motor zoveel mogelijk efficient te laten lopen. 100km/u continu is zonder al die truken heel prima redelijk efficient te doen met een pk of 40, maar dan kom je met tegenwind of caravan weer in de problemen..

Het verbruik van een auto is inderdaad sterk afhankelijk van het vermogen en vooral de zelfbeheersing van de bestuurder om dit niet te gebruiken
Vooral bij een turbo benzine is dit moeilijk :rolleyes:

Maar om bv een BMW 418 i (1.5i met 3 cylinders en 136 pk met schamele 220 NM...) nu een dynamische efficiëntie auto /motor te noemen gaat voor mij iets te ver…:confused:

quovadis zei:
..
Maar om bv een BMW 418 i (1.5i met 3 cylinders en 136 pk met schamele 220 NM...) nu een dynamische efficiëntie auto /motor te noemen gaat voor mij iets te ver…:confused:

Het zal je verbazen! Ik rij al decennia met 200+pk, dagelijks, en toch sta ik te kijken als ik een leen 316i meekrijg met 115pk oid.. natuurlijk, je bent geen king of the road bij snelheden boven de 120 maar lekker vlot rijden doet het echt wel.

V0RQ zei:
Elke auto verbruikt veel in de stad. Accelereren schakelen, stationair draaien, airco aan de gang houden. Zelfs een EV verbruikt veel in de stad.
Valt mee hoor, ik heb eind april een toyota yaris hybrid gekocht als tijdelijke auto (wordt boodschappen wagen van mijn vrouw). We rijden er structureel 1 op 28 mee, waaronder véél stadsverkeer. De EV mode bewaren voor de stad is goud.

Terug
Bovenaan