Seat Ibiza ST Ecomotive, 2011; huilend geluid bij achterwielen/as

Guest
Ik heb sinds twee weken een Seat Ibiza ST Ecomotive uit 2011. Sinds gisteren hoor ik duidelijk een irritante huilende geluid. Vooral als de motor stationair draait is het geluid goed te horen. De bron lijkt ergens bij de achterwielen/achteras vandaan te komen. Als de motor uit staat hoor je niks en bij hogere snelheden wordt het geluid door de motor overstemd. Als ik aan het stuur draai dan hoor je het geluid meepiepen. Waar kan dit aan liggen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Ook als ik stil sta en niet aan het stuur draai is het geluid goed te horen.

Kan het mogelijk ook een (kleine) gat in de uitlaat zijn? Of maakt dat een ander of geen geluid? Vorige week tijdens Apk-keuring (toen had ik nog geen last van het geluid) nog onder de auto gekeken en de onderkant (en uitlaat) zag er goed uit.

Mahdaoui zei:
Ook als ik stil sta en niet aan het stuur draai is het geluid goed te horen.

Kan het mogelijk ook een (kleine) gat in de uitlaat zijn? Of maakt dat een ander of geen geluid? Vorige week tijdens Apk-keuring (toen had ik nog geen last van het geluid) nog onder de auto gekeken en de onderkant (en uitlaat) zag er goed uit.

Dan valt alles aan lagers en remmen af. Op zich is de relatie geluid aan de achterzijde tijdens het sturen een bijzondere, al is het lokaliseren van een geluid in een auto altijd wel lastig. Uitlaat lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijk, het kan zijn dat er een schot in de uitlaat is los gekomen. Verandert het geluid als je de uitlaat dicht drukt?

Vaak is het de brandstofpomp. Heeft de Polo Bluemotion ook wel eens last van.

P. Klieder zei:
Vaak is het de brandstofpomp. Heeft de Polo Bluemotion ook wel eens last van.

Da's inderdaad een heel goede. Kan verklaren waarom het geluid verandert met draaien aan het stuur tijdens stationair. Beide zijn elektrisch en de stuurbekrachtiging is een behoorlijk pittige belasting die spanningsval zal veroorzaken. De opvoerpomp zit bij VAG meestal onder de achterbank.

Ik lees op een andere forum inderdaad dat het de brandstofpomp zou kunnen zijn (en dat dit schijnbaar vaker voorkomt).

link

Kan het kwaad als ik gewoon met de auto blijf rijden? Hij rijdt verder prima.

Bij mijn Ibiza is ie toen onder garantie vervangen.
Doorrijden kan geen kwaad. Volgens mij resoneert de pomp gewoon of had het te maken met slechte isolatie. Ik hoorde het geluid vooral als de tank half leeg of leger was.

xk8 zei:
Bij mijn Ibiza is ie toen onder garantie vervangen.
Doorrijden kan geen kwaad. Volgens mij resoneert de pomp gewoon of had het te maken met slechte isolatie. Ik hoorde het geluid vooral als de tank half leeg of leger was.
Hoe lang geleden is die vervangen en heb je daarna nog last van gehad? Ik lees namelijk ook verhalen terug dat na vervanging (na enige tijd) het probleem weer of zelfs erger optreedt.

Dat zal denk ik eind 2012 geweest zijn. Daarna nooit meer last gehad van het geluid... De auto heb ik tot oktober gehad en toen stond er 90.000 km op de teller.

Die pompen maken vanaf nieuw al geluid, die van mij had het ook

Terug
Bovenaan