Seat Ibiza SC wel of niet kopen ivm motor?

Rico 4152820

Net ingestapt
Goedemiddag,

Op dit forum zag ik een aantal zaken voorbijkomen met betrekking tot de Seat Ibiza en VAG motor in het algemeen en ik heb jullie hulp nodig.

Ik wil graag een Seat Ibiza SC occasion kopen voor een budget van Max 7000. Liefst rond de 6 à 6,5k.

Alleen las ik iets over de motoren rond 2010 die last zouden hebben van de distributieketting en andere slechte dingen over deze motoren.

Ik zoek een niet al te grote motor. Liefst 1.2 denk ik zelf.

Alleen vanaf welk jaar Ibiza zit ik weer met een goede motor. Of is dat lastig met mijn budget.

Anders misschien andere auto’s die passen binnen budget.

Ik zoek wel iets met in ieder geval airco en cruise control.

Groet, Rico

Bij de meeste 1.2 TSI's is de ketting al eens vervangen. Zou ik dus gewoon aandurven als ie niet rammelt bij starten. En doet ie dat wel, dan moet de ketting inclusief de geleiders vervangen worden.

Bij de meeste 1.2 TSI's is de ketting al eens vervangen. Zou ik dus gewoon aandurven als ie niet rammelt bij starten. En doet ie dat wel, dan moet de ketting inclusief de geleiders vervangen worden.
Maar is er ook een jaartal waarbij dat probleem zich niet voordoet. Want ik las ergens iets over 2013 en ik zag die modellen wel staan binnen budget. Ik probeer het risico gewoon totaal te vermijden eigenlijk.

Vanaf de 1.0 tsi zijn de problemen echt voorbij, maar die zit niet in de SC. Ga voor de 1.6 102pk dat is een oude maar betrouwbare motor. Weet alleen niet zeker of die ook nog in de SC zit.

Maar is er ook een jaartal waarbij dat probleem zich niet voordoet. Want ik las ergens iets over 2013 en ik zag die modellen wel staan binnen budget. Ik probeer het risico gewoon totaal te vermijden eigenlijk.
Dacht ik ook, maar bij de Ibiza 1.2 TSI van 2014 van mn zusje is de ketting vorig jaar ook vervangen omdat ie ging ratelen.

Wat frits zegt de gewone 1.6, wil je weliets met een turbo, dan zijn de clio van de 3e generatie en de Twingo van de 2e generatie aanrader. De 1.2 tce met distributie riem

Ik kan me niet voorstellen dat die 1.2 tsi zo slecht is, wellicht vind je een goeie met documentatie dat de ketting al vervangen is. Geen reden om bij voorbaat een oude 1.6 of Renault te hoeven rijden.

Let bij de 1.2 TSI niet alleen op de distributieketting, andere bekende kwalen zijn een hoog olieverbruik, en vervuiling.

De Seat Ibiza vind ik wel een leuke auto, maar realiseer je wel dat dit volgens diverse statistieken en onderzoeken de minst betrouwbare B segment auto uit deze periode is, samen met de VW Polo.

Bij de concurentie vind je een betere kwaliteit voor minder geld.
De betrouwbaarheid wordt natuurlijk ook bepaald door de staat van onderhoud, en hoe er mee is omgegaan.

Het beste kun je het faceliftmodel kiezen vanaf juni 2015
met 1.0 TSI, of als prestaties er niet toe doen met 1.0 MPI.
Deze motoren hebben wel een goede reputatie.

Of kijk bij de concurentie. Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld de Fiat Punto, Renault Clio, Ford Fiesta, Alfa Mito en Suzuki Swift .

Het nut van het advies van de 1.0tsi ontgaat mij, iets aanraden wat totaal niet binnen je budget past is vrij nutteloos.
Binnen jou budget is de 1.6 de minst onverstandig keuze. Wat AK2 zegt, er zijn betere keuzes. Je moet ze alleen wel mooi vinden.

Het nut van het advies van de 1.0tsi ontgaat mij, iets aanraden wat totaal niet binnen je budget past is vrij nutteloos.
Binnen jou budget is de 1.6 de minst onverstandig keuze. Wat AK2 zegt, er zijn betere keuzes. Je moet ze alleen wel mooi vinden.
Ja ik vind de 1.6 ook wel wat groot ivm het verbruik. Zit nu te kijken naar o.a. de Fiesta. En ik zag wat corsa's staan. Alleen las ik daar ook iets over onbetrouwbare motoren. Is dat een reëel probleem?

ford-fiesta-1-0-ecoboost-sport-125-pk-st-line-prachtige-auto.jpg

https://www.autowereld.nl/ford/fies...19.691003293.1694093674-1660757775.1682862741

Misschien is dit leuk alternatief binnen je budget voor als je besluit toch niet voor de Ibiza SC te gaan?

Laatst bewerkt:
Ja ik vind de 1.6 ook wel wat groot ivm het verbruik. Zit nu te kijken naar o.a. de Fiesta. En ik zag wat corsa's staan. Alleen las ik daar ook iets over onbetrouwbare motoren. Is dat een reëel probleem?

Onbetrouwbare motoren bij de Opel Corsa D zijn mij eigenlijk niet echt bekend, waar heb je dat gelezen?

Wel kan de distributieketting soms aan vervanging toe zijn. Dat is een flinke kostenpost (ergens tussen € 1000 en € 1500 volgens mij), maar dan moet je ook wel weer 150.000 tot 200.000 km verder kunnen.

Let op dat bij die Fiesta 1.0 EcoBoost de riem is vervangen want dat moet na acht of tien jaar (interval is net verkort door Ford) en dat is een dure en lastige klus.

Onbetrouwbare motoren bij de Opel Corsa D zijn mij eigenlijk niet echt bekend, waar heb je dat gelezen?

Wel kan de distributieketting soms aan vervanging toe zijn. Dat is een flinke kostenpost (ergens tussen € 1000 en € 1500 volgens mij), maar dan moet je ook wel weer 150.000 tot 200.000 km verder kunnen.
Welke motoren hadden soms last van loslopende lagerkappen van de nokkenas? Dan was de cilinderkop snel geruïneerd.

Welke motoren hadden soms last van loslopende lagerkappen van de nokkenas? Dan was de cilinderkop snel geruïneerd.

Eerlijk gezegd was dit probleem mij niet bekend. Maar enig nazoeken leert dat dit probleem inderdaad voorkwam bij de eerste bouwjaren van de Corsa D (en bij de Twinport motoren in de Corsa C). Maar vanaf 2007 zou dit niet meer voorkomen, en eerlijk gezegd heb ik ook geen enkele ervaring van Corsa na dat bouwjaar kunnen vinden wat dit probleem betreft.

Ik heb er wel een paar keer van gehoord, individuele gevallen, ook van latere motoren. Waarschijnlijk wat te weinig Locktite op de kap-bout in de fabriek. Begon met een tik in de motor en als je er vlug bij was geen enkel probleem.....

Terug
Bovenaan