Seat ibiza cupra stottert help

Patrick Staal

Net ingestapt
Hallo allemaal,
Sinds vorige week een seat ibiza cupra 1.4 tsi gekocht.
Vanavond een rondje wezen rijden en tijdens het optrekken op de snelweg ging mijn motorlampje knipperen bij minder gas ging die weer uit.
Als ik normaal rij is er niks aan de hand als ik gas geeg bij bijv het inhalen gaat die stotteren en het lampje weer knipperen ook het schakelen pakt die niet goed op.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt

Motorlampje: er is iets mis met de emissiewaarden. De katalysator kan het niet aan en de auto krijgt het niet bijgeregeld. Dit kan echt van alles zijn. Laat de auto eens uitlezen, dat zou mijn eerste stap zijn.

madmat1986 zei:
Motorlampje: er is iets mis met de emissiewaarden. De katalysator kan het niet aan en de auto krijgt het niet bijgeregeld. Dit kan echt van alles zijn. Laat de auto eens uitlezen, dat zou mijn eerste stap zijn.

Dat denk ik niet, dan zou het lampje branden. Als het lampje echt knippert, duidt dat op een storing die tot motorschade zou kunnen leiden. Ik zou eerder aan een ontstekingsprobleem denken of een foute sensorwaarde, bv van de nokkenaspositie. Uitlezen is een eerste stap inderdaad. Wel lef, zo'n tweedehands Cupra TSI.

Een knipperend motorlampje geeft overslaan in een of meerdere cilinders aan. Hierdoor kan de katalysator beschadigt raken.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn, die niet op afstand vast te stellen zijn.

Niet mee doorrijden, maar zo snel mogelijk (laten) repareren dus.

Katalysator word vaak wel beschermd dmv dat de betreffende cilinder de inspuiting word stopt gezet. Laat de auto even uitlezen, als ik het zo beoordeel lijkt het op een misfire van 1 van de cilinders. Dit kan bijvoorbeeld een injector, bobine of bougie zijn, maar vergeet ook niet bij direct ingespoten benzine motoren dat er vervuiling van de inlaatkleppen mogelijk is, dan krijg je ook deze klachten. Dit is simpel te controleren als je de bougie's demonteerd en met een endoscoop de kleppen bekijkt, natuurlijk wel de motor draaien zodat de kleppen van de betreffende cilinder wie je wil controleren open staan.

Deze vervuiling is goed te reinigen met granulaat stralen, hier behalen wij op het werk goede resultaten mee.

Leuke auto maar zoals aangegeven, behoorlijk veel lef nodig om zo'n 1.4tsi te kopen, helemaal met DSG. Mij ontbreekt dat lef compleet... Hoop dat het na uitlezen mee blijkt te vallen voor je.

APT zei:
Leuke auto maar zoals aangegeven, behoorlijk veel lef nodig om zo'n 1.4tsi te kopen, helemaal met DSG. Mij ontbreekt dat lef compleet... Hoop dat het na uitlezen mee blijkt te vallen voor je.

TS vraagt wat er mogelijk mis is met zijn auto, niet om dit soort raadgevingen. Dit is inmiddels een dooddoener van het eerste uur. Kun je ook hele topics mee volmaken richting Renault of Mini met verkeerde motoren, enzovoort, enzovoort......

Jos.

TS heeft zich speciaal aangemeld voor 1 bericht, om daarna nooit meer wat van zich te laten horen.

Terug
Bovenaan