[Seat][Ibiza 6L]Ratelend/Schrapend geluid bij gas geven

Guest
Sinds gistermiddag komt er een raar, schrapend/ratelend geluid uit de motorruimte van mijn Seat Ibiza 1.8 20VT FR uit 2005 (km-stand 104735).
Het geluid is er bij het indrukken van het gas, maar niet (hoorbaar) aanwezig bij het rijden met constant toerental of het afremmen.
Ook stationair is het er, maar alleen bij koude motor, als het toerental artificieel wordt verhoogd.
Het is gisteren opeens ontstaan, daarvoor heb ik het nog nooit gehoord. Heeft iemand enig waar dit geluid vandaan zou kunnen komen?

Het klinkt ongeveer zo:

https://www.youtube.com/watch?v=lwR23cjLxUI

Tijdens het rijden klinkt het zo:

https://www.youtube.com/watch?v=cqu_Euz7ewk

zou niet meer rijden.

klinkt in de 2de filmpje als de turbo. die op is.

rij je de auto altijd goed warm voor je veel gas geeft(ook de olie)??

edit:

heb je ook vermogen verlies?? zou ook kijken of alle turbo leidingen niet slap zijn(makkelijk in te knijpen)! misschien een klein lekje:)

Ik dacht inderdaad in eerste instantie zelf ook aan de turbo, maar aangezien hij het geluid ook stationair maakt (zie 1e filmpje) had ik die optie eigenlijk weer verworpen.
Ik rijd de auto in principe altijd netjes warm (15-20 minuten voordat ik echt veel gas geef).

Ik heb totaal geen vermogensverlies, de auto is in alle versnellingen even rap als hij voor het geluid was.

Zal zo eens kijken naar de turboleidingen. Kan een lekje zo'n geluid veroorzaken?

Wat ik denk:

Je uitlaatpakking is lek.
Heb net zo'n auto gehad met hetzelfde euvel.
Na vervanging van de uitlaatpakking was alles weer goed.

Ruik je geen uitlaatgassen onder de motorkap?

@CarKiller: ik heb het even gecheckt en ik rook inderdaad uitlaatgassen onder de kap. Ben met die informatie naar de garage geweest en ook jouw suggestie voorgelegd, ze zijn het met me eens dat het waarschijnlijk de uitlaatpakking of evt turbopakking is.
Ze gaan de motor voor me openleggen en de pakkingen vervangen (doen ze gelijk allemaal zodat ik er niet over een maand weer sta).

Prima, al zou alleen de uitlaatpakking vervangen waarschijnlijk al voldoende zijn.
Is de enige pakking die zwak is...

Dat zou heel goed het geval kunnen zijn. Maar toch, het kost maar twee tientjes extra, want hij moet toch helemaal uitgebouwd worden en het dan vervangen van de andere pakkingen is dan zo gedaan, dus kost geen extra arbeidsloon. Kan ook geen kwaad lijkt me :)

Terug
Bovenaan