Seat Ibiza 1.0 tsi

Guest
Hallo,

Ik sta op het punt om een Seat Ibiza 1.0 tsi met 110pk te kopen. Handgeschakeld overigens.

Ik was altijd al op de hoogte van de problemen van de 1.4/1.8/2.0 motoren van de VAG groep (Olieverbruik, distibutieketting, turbo kapot etc). Maar ik hoopte dat deze problemen zijn aangepakt met het nieuwe 1.0 blok.

Ik kan daar alleen online niets over vinden. Wellicht kan iemand hier mij wel wat meer over vertellen?

Waarom zou je risico lopen als je ook een auto kan kopen bij een merk wat zijn zaken wel kwalitatief op orde heeft en wel weet wat maatschappelijk verantwoord ondernemen is.

Als leaserijder heb ik vanaf 2010 wat ervaringen gehad met Skoda en Seat en ik zou het particulier echt niet aandurven (ten zij je hem inruilt na de garantie termijn)

Volgens mij zijn er over de 1.0 3-cyl turbo motor van VW/Seat/Audi nog geen negatieve zaken bekend.
De Hyundai I20 is overigens een stuk goedkoper, maar dat is verder aan u/jou.

Dat er (nog...) geen negatieve zaken over het 1.0 3-cyl turbo motor van VW/Seat/Audi bekend zijn is (bepaald...) geen garantie voor de toekomst. Bij de Hyundai i20 heb je ook een 3-cylinder turbo, maar tenminste met 5 jaar onbeperkte garantie...
a040.gif

Voor hetzelfde geld heb je bijvoorbeeld ook een flink aangeklede Mazda 2 ....

Ik zou het niet doen, gesjoemel links en rechts, misschien ook wel met een pielepalletje van de 1.0, remmerij, stuurhuis etcetera.

Jazzik zei:
Dat er (nog...) geen negatieve zaken over het 1.0 3-cyl turbo motor van VW/Seat/Audi bekend zijn is (bepaald...) geen garantie voor de toekomst. Bij de Hyundai i20 heb je ook een 3-cylinder turbo, maar tenminste met 5 jaar onbeperkte garantie...
a040.gif

....

4 jaar garantie op een seat (y).

Voor hetzelfde geld heb je bijvoorbeeld ook een flink aangeklede Mazda 2

nee, een mazda 2 is 3k duurder.
seat: https://www.autoweek.nl/auto/83945/seat-ibiza-10-ecotsi-110pk-style-connect
mazda: https://www.autoweek.nl/auto/81089/mazda-2-skyactiv-g-115-gt-m

de motor in kwestie is nog te nieuw om er echte problemen over te vertellen. dan zou de auto MIN. 5jaar oud moeten zijn.

daarom zijn nieuwe modellen vaak een grote gok dan een auto die bijna de showroom verlaat.(de problemen zijn dan al opgelost)

zoals speedtouch zegt. zou ik (als je een 1.0L turbo met extra's wilt) bij kia of hyundai gaan kijken. de I20 coupe is een auto die ik ook wilde kopen. maar hij was vorig jaar nog niet uit(april) en daarom heb ik een 2De handse gekocht. had zelf echt wel 1 gekocht.

Carfanatic zei:

4 JAAR GARANTIE
Tegenwoordig hebben alle nieuwe SEAT modellen 4 jaar garantie. Dus als er zich een defect voordoet als gevolg van een mechanische- en/of fabricagefout, dan valt dit tot 100.000 km onder de garantie.

Hyundai 5 jaar garantie
zonder kilometerbeperking

Carfanatic zei:

Hangt er maar vanaf welke je kiest.... ;)
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=83946&id2=87004&id3=81092&cache=no

Ik heb eerlijk gezegd niet aan de I20 gedacht. Mijn vriendin rijdt een nieuw model Kia pikanto en over Kia zijn wij ook dik tevreden.

Iemand toevallig in de I20 gereden met de 3 cilinder turbo? De 3 cilinder turbo in de Seat vond ik overigens een fijne motor om mee te rijden. Voldoende power om lekker mee te komen en een prima praktijk verbruik.

Carfanatic zei:
Jazzik zei:
a040.gif

....

seat: https://www.autoweek.nl/auto/83945/seat-ibiza-10-ecotsi-110pk-style-connect
De Mazda 2 is dan wel rijker uitgerust met opties die niet op de Ibiza te krijgen zijn, zoals Led verlichting.

zombies zei:
Carfanatic zei:
Jazzik zei:
a040.gif

....

De Mazda 2 is dan wel rijker uitgerust met opties die niet op de Ibiza te krijgen zijn, zoals Led verlichting.

Op de Seat zit wel led dagrijverlichting en projectie koplampen. Onderdeel van het business plus pakket.

De 1.0 is zonder turbo al een aantal jaren verkrijgbaar in ondermeer de Up. Vrij probleemloos tot nu toe.De Ibiza kan wel uitgerust worden met modern entertainment met ondermeer CarPlay. En het is een heerlijk rijdende auto.

royvanruijven zei:
Ik heb eerlijk gezegd niet aan de I20 gedacht. Mijn vriendin rijdt een nieuw model Kia pikanto en over Kia zijn wij ook dik tevreden.

Iemand toevallig in de I20 gereden met de 3 cilinder turbo? De 3 cilinder turbo in de Seat vond ik overigens een fijne motor om mee te rijden. Voldoende power om lekker mee te komen en een prima praktijk verbruik.

neen wel met de 1.4miltipoint injectie. zeer alerte motor. en voor 100pk(niet meer te bestellen) redelijk snel.

Ik heb laatst gereden in een A1 met de 1.0TFSI (105pk) en dat viel me niet tegen. Ook niet m.b.t. het geluid. Al moet ik zeggen dat ik de 1.0 Ecoboost van Ford toch nog prettiger vind. Deze reageerde (ik heb in een 100pk Fiesta gereden) voor mijn gevoel toch wat alerter dan de 1.0 TFSI. Op basis van de motor zou mijn voorkeur uitgaan naar een 1.0 Ecoboost. De 0.9TCe van Renault (gereden in een Clio) vond ik erg traag aanvoelen in verhouding tot de TFSI en de Ecoboost.

De 1.0 T(F)SI is redelijk nieuw dus verwacht er nog niet heel veel ervaringen mee. Maar ik denk dat het met zaken als olieverbruik wel goed zit nu. Dit was een vraagstuk waar ik mij ook zorgen over maak bij het zoeken naar een andere auto en heb aardig wat uren op internet doorgebracht met het uitpluizen hier van. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het niet zou aandurven om een 1.2/1.4TSI ouder dan 2013 aan te schaffen maar daarna zijn de structurele problemen volgens mij wel opgelost. Een eenduidige conclusie heb ik niet kunnen vinden omdat de TSI toch nog aardig wat imago schade heeft. De nieuwe generaties 1.2 en 1.4 TSI (en volgens mij zelfs de recentere 1.8 en 2.0 T(F)SI) hebben er niet structureel meer last van.

Ik vermoed dat het ook heel afhankelijk is van hoe je er in rijd en zeker in de eerste 5000-10.000km's vanaf nieuw (maar dat zal voor alle auto's het geval zijn). Zelf heb ik een 2.0 TDI ('09 met 110pk) met inmiddels 182.000km op de teller en het olieverbruik is niet schokkend, ongeveer 1L op 25.000km. Een collega met een veel nieuwere 1.6 TDI ('14) stookt er aardig wat meer doorheen (die red geen 10.000km met een liter, maar trapt ook gelijk vanaf koud behoorlijk door...) daar waar m'n pa met z'n 1.6TDI ('12) eigenlijk niet hoeft bijvullen tussen beurten (minder dan 0,5L op 30.000km).

Alex81 zei:
Ik heb laatst gereden in een A1 met de 1.0TFSI (105pk) en dat viel me niet tegen. Ook niet m.b.t. het geluid. Al moet ik zeggen dat ik de 1.0 Ecoboost van Ford toch nog prettiger vind. Deze reageerde (ik heb in een 100pk Fiesta gereden) voor mijn gevoel toch wat alerter dan de 1.0 TFSI. Op basis van de motor zou mijn voorkeur uitgaan naar een 1.0 Ecoboost. De 0.9TCe van Renault (gereden in een Clio) vond ik erg traag aanvoelen in verhouding tot de TFSI en de Ecoboost.

De Ecoboosts hebben zich inmiddels wel bewezen. Ik heb een paar maal een Fiesta als leenauto meegehad en mij verbaast over deze motor. Fiesta is verder een feestje om te rijden.

Freez

De ecoboost is bewezen kwaliteit, de TSI is bewezen bagger, wellicht dat de nieuwere generatie TSI betrouwbaar is, maar ik zou het met mijn eigen zuur verdiende centen niet aandurven.

Vind zo'n Ibiza verder ook niet geweldig. Je merkt wel dat ie in de basis al een jaar of 8 meeloopt. Geldt ook voor de Fiesta overigens. Die vind ik wel een stukje leuker...

Bofkont zei:
De ecoboost is bewezen kwaliteit, de TSI is bewezen bagger, wellicht dat de nieuwere generatie TSI betrouwbaar is, maar ik zou het met mijn eigen zuur verdiende centen niet aandurven.

[size=large]+[/size] (dikke plus) 1!!!
a040.gif

Die TSI lijkt me ook een uitstekend motortje (in een leasebak
a057.gif
), maar niet als het financiële risico voor jezelf is!
c086.gif

Jazzik zei:
Bofkont zei:

[size=large]+[/size] (dikke plus) 1!!!
a040.gif

Die TSI lijkt me ook een uitstekend motortje (in een leasebak
a057.gif
), maar niet als het financiële risico voor jezelf is!
c086.gif

Om alle TSI's over 1 kam te scheren gaat wel erg ver. TSI is een verzamelnaam van verschillend motoren met directe injectie en turbo. Een ketting heeft deze niet en overmatig olieverbruik is ook niet bekend(is ook nooit een issue geweest bij de kleine TSI's) De serie TSI's van na 2011 is tot nu toe betrouwbaar gebleken. Hier geld ook weer voor: hoge bomen vangen veel wind. Problemen met de koppeling van de diesels van Honda komt procentueel ook vaak voor. Daar hoor je niemand over.

Enig problemen met deze motor zonder turbo: de penbobines(hebben meer auto's last van) en een vervuilde nokkenas sensor bij veel korte ritten.
Dat lijkt mij vrij probleemloos.
En kijk ook even naar deze:https://www.image-bank.nl/suzuki/downloads/Automankementen.pdf. VW Up scoort een uitstekende 8.9 met deze motor zonder Turbo.

zeebra zei:
En kijk ook even naar deze:https://www.image-bank.nl/suzuki/downloads/Automankementen.pdf. VW Up scoort een uitstekende 8.9 met deze motor zonder Turbo.

Dit lijkt me een vrij zinloze verwijzing: De 1.0 TSI wordt ook volop (vooral in NL...
a048.gif
) gebruikt in de Polo en de Ibiza en kijk even waar die staan... een 6,2 en een 6,3. Helemaal onderaan de lijst dus.
a015.gif

zeebra zei:
Problemen met de koppeling van de diesels van Honda komt procentueel ook vaak voor. Daar hoor je niemand over.

Honda heeft geen importeur die Pon heet. Vraag je nu eens af waarom je daar niemand over hoort....
a068.gif

Sorry zeebra
c066.gif
, inkoppertje...
d034.gif

Jazzik zei:
zeebra zei:

Dit lijkt me een vrij zinloze verwijzing: De 1.0 TSI wordt ook volop (vooral in NL...
a048.gif
) gebruikt in de Polo en de Ibiza en kijk even waar die staan... een 6,2 en een 6,3. Helemaal onderaan de lijst dus.
a015.gif

zeebra zei:
Problemen met de koppeling van de diesels van Honda komt procentueel ook vaak voor. Daar hoor je niemand over.

Honda heeft geen importeur die Pon heet. Vraag je nu eens af waarom je daar niemand over hoort....
a068.gif

Sorry zeebra
c066.gif
, inkoppertje...
d034.gif

Maar aan de jaartallen te zien waar dit onderzoek op gebaseerd is waren de polo en de Ibiza nog niet verkrijgbaar met een 1.0 TSI. Dat cijfer is dus waarschijnlijk nog met een motor vanaf de 1.2 TSI.

De Up werd geleverd met een 1.0 MPI welke als basis dient voor de nieuwe 1.0 TSI.

Ik zeg niet dat daarmee gezegd is het dan allemaal goed komt maar de basis van het blok zit schijnbaar wel goed in elkaar.

royvanruijven zei:
Maar aan de jaartallen te zien waar dit onderzoek op gebaseerd is waren de polo en de Ibiza nog niet verkrijgbaar met een 1.0 TSI. Dat cijfer is dus waarschijnlijk nog met een motor vanaf de 1.2 TSI.

De Up werd geleverd met een 1.0 MPI welke als basis dient voor de nieuwe 1.0 TSI.

Ik zeg niet dat daarmee gezegd is het dan allemaal goed komt maar de basis van het blok zit schijnbaar wel goed in elkaar.

De 1.0 TSI turbo wordt pas vanaf 2015 gebruikt in zowel de Polo als de Ibiza. Die zijn dus inderdaad niet meegenomen in dit onderzoek. (quote Consumentengids: De resultaten zijn gebaseerd op enquêtegegevens van 2013 en 2014, van auto’s die maximaal tien jaar oud zijn.)

De 1.0 in de Up! komt pas dit jaar met turbo. Dat dat blokje zonder turbo met 60 of 75 pk wel heel blijft, soit. Maar met turbo en 110 pk is nog gewoon een open vraag. Over betrouwbaarheid valt dus nog geen zinnig woord te zeggen!
En misschien ben ik wel een pessimist, maar met de (naar ik aanneem alom bekende) kwaliteitsproblemen van de afgelopen jaren bij VAG, zou ik bij een andere fabrikant gaan shoppen...

zeebra zei:
Om alle TSI's over 1 kam te scheren gaat wel erg ver.

En dat is dus precies wat ik jaren geleden al bedoelde toen ik zei dat vw/vag/pon gewoon open kaart had moeten spelen, met culpa had moeten zeggen en een solide terugroepactie had moeten opzetten. Maar nee, net als met de sjoemelsoftware, het is allemaal schimmig en in nevelen gehuld. Dat was al zo met de defecte draagarmen van de Passat die stiekem tijdens de beurtjes vervangen werden. En alleen bij de dealer. Welke TSI motoren, welke motorcodes, wat was nu exact het probleem, wat is de modificatie (en bij tweedehands: hoe kun je zien dat de modificatie is uitgevoerd?). En meteen daarna ook 6 jaar no nonsense garantie geven. Dat had vertrouwen gegeven. Renault heeft dat bv veel slimmer aangepakt in 2006, Toyota ook met de snelle, massale terugroepacties. Het lijkt zwakte, maar op de lange termijn pakt dat veel beter uit. Het probleem bij vag is niet eens meer (alleen) technisch van aard, het probleem is een bewezen totaal gebrek aan vertrouwen. Of de 1.0 TSI goed is? Geen idee. Misschien wel. Maar als hij niet goed is, weet je in elk geval dat ze je mooi in de stront laten zitten. En dat hebben andere merken echt beter voor elkaar.

Ik zou zelf voor iets met een ecoboost tor gaan. Wat een fijn motortje.

De Seat Ibiza is gewoon een leuke auto. Maar volgens de consumentenbond is het niet de beste auto die je kunt kopen. Samen met de 206 en de Polo staat de auto onderaan. De motor zal wel wat gevoeliger zijn dan in de Up, je haalt immers veel meer vermogen uit het zelfde blok, de belasting zal ook veel groter zijn. Helaas ken ik niemand die al 150.000 kilometer met een 1.0 TSI heeft gereden, dan begin je een beeld te krijgen of de motor betrouwbaar is.

De Motor wordt gewoon te kort geleverd (vanaf 2015) om een zinnig oordeel te geven over de betrouwbaarheid, in het verleden bij bv de 1.4 TSI was het zo hoe meer vermogen, hoe groter de problemen.

Verstandig is naar nog wat meer modellen te kijken in deze klasse, het is inmiddels duidelijk niet meer de meest moderne auto in deze klasse.
Als je heel goed hebt vergeleken en alles hebt afgewogen, en de Ibiza voelt nog steeds het beste, dan zou ik gewoon mijn hart volgen.

Bedoel je wel de 1.0 en niet de 1.2 TSI? Want volgens mij is de 1.0 TSI in de Ibiza er alleen met 95pk.
Maar deze nieuwe generatie TSI's zou ik wel aandurven. Zowel de 1.2 als de 1.0. Gewoon fijne motoren!

Zelf kiezen ik zou een 0,9 tce of een Ford ecoboost nemen. Maar ja. Ga de rest eens rijden en maak dan de afweging.

Sla ik de Autoweek open, zie ik een test met de Ibiza 1.0 TSI 110pk. Hij bestaat dus wel. Heb met de 95pk gereden in de Polo, gewoon een fijn motortje. Ibiza vind ik persoonlijk ook een nette aanbieding in het B-segment.
En zolang je 'm bij de dealer in onderhoud houdt, zit je de eerste 4 jaar (garantie) goed. Ook bij de oude TSI is bijvoorbeeld de distributieketting in die gevallen onder garantie vervangen.

Problemen of geen problemen, ik zou geen product kopen waar je met Pon te maken krijgt. Ze hebben niet echt een goede naam als het aankomt op service verlenen op serieuze motor problemen. Zoals je zelf al aangeeft; ik ben bekend met de problematische TSI/TFSI motoren. Ook hier trekt Pon zijn neus voor op. Straks komt er aan het licht dat er ook bij de 1.0turbo problemen zijn, en laten we wel stellen; het lijkt erop dat het inderdaad dezelfde motor is als uit de Up. Als er bij de ontwikkeling van deze motor niet nagedacht is over een turbo (die er pas 5 jaar later op is gekomen) kan ik mij voorstellen dat zo'n blokje niet lang heel blijft.

Volgens mij kun je veel beter een Mazda 2 of een Fiesta nemen.. Deze rijden overigens ook nog eens veel beter dan de sterk verouderde Ibiza.

Er worden in dit topic nogal een aantal zaken door elkaar gehaald. Dat VW heeft gefaald met de TSI motoren in het verleden wil nog niet zeggen dat de 1.0 TSI een onbetrouwbare motor is. Daarvoor is deze motor te kort op de markt. Wel kun je vraagtekens zetten bij een merk wat de boel zo verschrikkelijk heeft bedonderd.

Succes met de keuze!

In mijn 2016 golf variant (huurauto van VAG-dealer) zit ook een 1.0 TSI met handgeschakelde 6-bak. Bevalt tot nu toe uitstekend, dat had ik niet verwacht, loopt mooi trillingvrij en 1:18 bij normaal rijden en 1:19,5 bij rustiger rijden. Bij doorhalen in toeren (invoegen snelweg) bij > 4500 rpm een wat rrrrratelend geluid. Nu ca 40K gelopen, zegt dus nog niets over de lange termijn. ivm beurt een golf 1.6 variant diesel meegekregen, maar, vergeleken met de TFSI, is dit een rammelende tractor, doe mij maar de TFSI!
Lijkt me interne concurrentie voor de golf diesel, want motor loopt veel mooier rond en met 8-9 ct/km brandstofkosten volgens mij net zo zuinig.

Dat deel over 'concurrentie voor de TDI' klopt overigens wel: de fiscale waarde is ook een stuk lager, waardoor ie aantrekkelijker in bijtelling is. En ook in leaseprijs scheelt het wel.

Barri zei:
Dat deel over 'concurrentie voor de TDI' klopt overigens wel: de fiscale waarde is ook een stuk lager, waardoor ie aantrekkelijker in bijtelling is. En ook in leaseprijs scheelt het wel.

Daarnaast heb je minder last van EGR en problemen en is er geen roetfilter aanwezig. De afschrijving van een nu nieuw aangekochte TDI kan ook wel eens vies tegen gaan vallen nu de impopulariteit van diesel steeds groter wordt.

Goedenavond allemaal,
Ik rijd sinds mei 2018 een VW Golf 1.0 TSI uit 2015 en moet eerlijk zeggen dat ik geen enkel probleem heb gehad met de auto.
Ik vind het een heerlijke motor, weliswaar geen racemonster maar toch lekker pittig en kan prima meekomen in het verkeer.
Uiteraard had ik ook mijn bedenkingen bij de TSI motoren van VAG en had ook de nodige problemen gezien op Google.
Dat het een drie cilinder motor betreft is niet te merken, niet aan het geluid en niet aan de prestaties.
Ook heeft deze motor geen distributieketting dus ook het probleem van voorgaande TSI modellen voor wat dat betreft niet.
Het olieverbruik is 0 en verder heb ik alleen een kapotte accu gehad verder 26.000 probleemloze kilometers.
Ik heb de gok toen gewaagd en heb er geen seconde spijt van gehad.

Nelson zei:
Goedenavond allemaal,
Ik rijd sinds mei 2018 een VW Golf 1.0 TSI uit 2015 en moet eerlijk zeggen dat ik geen enkel probleem heb gehad met de auto.
Ik vind het een heerlijke motor, weliswaar geen racemonster maar toch lekker pittig en kan prima meekomen in het verkeer.
Uiteraard had ik ook mijn bedenkingen bij de TSI motoren van VAG en had ook de nodige problemen gezien op Google.
Dat het een drie cilinder motor betreft is niet te merken, niet aan het geluid en niet aan de prestaties.
Ook heeft deze motor geen distributieketting dus ook het probleem van voorgaande TSI modellen voor wat dat betreft niet.
Het olieverbruik is 0 en verder heb ik alleen een kapotte accu gehad verder 26.000 probleemloze kilometers.
Ik heb de gok toen gewaagd en heb er geen seconde spijt van gehad.
Daar kom je 4 jaar later mee, TS heeft hopelijk al een auto.

Terug
Bovenaan