Seat Cordoba 1.4 Sensation 100PK - uitlaatgascontrolsysteem

Guest
Allen,

Ik heb twee vragen:

1.

Ik heb onlangs een Seat Cordoba 1.4 Sensation 100PK (2007) gekocht. Na een week is het waarschuwingslampje voor het uitlaatgascontrolesysteem gaan knipperen en daarna blijven branden. Tijdens deze storing liep de motor voelbaar anders: meer lawaai, minder vermogen. Twee dagen later brandde het lampje niet meer en liep de motor weer als vanouds. Dit is twee keer gebeurd.

Ik heb de auto gister naar de dealer gebracht, maar toen brandde het waarschuwingslampje niet meer. De dealer zegt dat hij de auto heeft uitgelezen en niets heeft gevonden.

Volgens de dealer kan de storing worden veroorzaakt door de benzine; ik zou eens 98 moeten proberen in plaats van 95. Zou dit inderdaad kunnen, of moet ik rekening houden met een ernstiger technisch probleem?

2.

De auto trilt/schokt wanneer de motor stationair draait (die draait dan 700 toeren). Ik heb de dealer gevraagd of hij de motor iets hoger kan afstellen zodat de motor/auto niet meer trilt. Volgens de dealer is dit niet mogelijk, omdat dit elektronisch gaat. Kan dit kloppen?

Jullie reactie wordt zeer gewaardeerd!

Dank, Frank

Heb je ook last van olieverbruik, dan is de kans zeer groot dat jouw auto last heeft van gekantelde zuigers. Door de verbrande olie zijn de uitlaatgassen vervuild en gaat de lambdasonde defect wat een motorstoring geeft, een VAG kwaaltje bij de 1.4 100pk.

Als je als particulier VAG wilt rijden dan komt dat vaak met een prijs in de zin van torenhoge onderhoudskosten door gebrekkige kwaliteit.

Deze auto kan inderdaad last hebben van kantelende zuigers, maar dat heeft andere symptomen. Een knipperend lampje duidt op een storingscode die herleidbaar is tot het ontstaan van motorschade, een brandend motorlampje duidt op een storingscode die kan leiden tot milieuschade. De hier gebruikte 1.4 16V BBZ motor heeft nog een achilleshiel: de penbobines. We hebben bij de Cordoba van mijn broer en de Fabia van mijn ouders inmiddels alle penbobines al vervangen en sommige zelfs voor de tweede keer. Bij beide auto's ligt inmiddels zo'n bobine op reserve achterin. Die dingen overlijden geleidelijk en stoppen er op gegeven moment mee. De motor loopt dan op drie cilinders, klinkt als een diesel en loopt voor geen meter. Dit geeft een knipperend storingslampje en uiteindelijk de storingscode van een misfire en bijbehorend brandend motorlampje omdat de uitlaatgassen niet meer in orde zijn.

Daaraan wil ik het volgende toevoegen: het feit dat de motor stationair laag in toeren loopt kan duiden op een bepaalde vervuiling in o.a. het gasklephuis. Wellicht worden er vooral korte stukjes met de auto gereden? In dat geval: gasklephuis (laten) schoonmaken en een lange rit maken om de motor even schoon te branden, eventuele condens uit de olie te rijden, etc.

Overigens gek dat de dealer niks kan vinden. Als het lampje eenmaal gebrand heeft, zou er toch ook een storingscode opgeslagen moeten zijn in het geheugen, ook als er geen actuele storing meetbaar is.

Bedankt voor jullie reacties!

@revolution-nl: Het olieverbruik is tot op heden normaal.
@madmat1986: Ik rij soms in de stad, maar ook regelmatig langere afstanden op de snelweg. De storingen zijn wel telkens in de stad ontstaan.

Ik heb de auto gisteravond opgehaald bij de dealer. Het (uitlaatgascontrolesysteem-)lampje is nog steeds niet opnieuw gaan branden en de motor draait prima als ik toeren maak. Stationair (700 toeren) draait de motor nog steeds schokkerig. Ik zal nu afwachten of de storing nogmaals zal plaatsvinden. Naar aanleiding van jullie opmerkingen zal ik de auto bovendien laten uitlezen door een andere garage voor een second opinion; ik zal laten weten wat daaruit komt.

Omdat ik de auto pas twee weken geleden heb gekocht en ik me het recht wil voorbehouden om de koopovereenkomst te ontbinden, zal ik de dealer bij eventuele gebreken nog wel een herstelmogelijkheid moeten bieden. Als blijkt dat de dealer niet wil/kan herstellen, dan ga ik het aankoopbedrag (eventueel via de rechter) terughalen.

Nogmaals dank!

Hou inderdaad het oliepeil in de gaten. Mijn vriendin heeft dezelfde, en die lust aardig wat olie.
Stationaire loop van deze motoren is heel erg mooi, ik moet soms op de toerenteller kijken om te zien of hij überhaupt nog wel loopt.

Mijn advies zou zijn om 4 nieuwe bobines te plaatsen. De oude, die nog niet kapot zijn eventueel als reserve achterin te leggen.
Die bobine kabelboom op het klepdeksel is echter ook niet geheel vrij van verdenking. Vaak trek je de bobines met teveel vaart eruit, waardoor de kabels makkelijk breken.

Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb de auto inmiddels elders laten uitlezen, omdat het ongeloofwaardig is dat de dealer geen storing heeft aangetroffen. De computer gaf inderdaad een foutcode: "P0301 Cylinder 1 Misfire Detected". Dit strookt dus met jullie opmerking over de bobines. Ik ga de auto terugbrengen naar de dealer om dit te laten fixen.

s velthuis zei:
Benieuwd naar de reactie van de dealer.

De dealer heeft me laten weten dat hij volgende week naar de auto laat kijken. Ik kan tijdens de werkzaamheden kosteloos gebruik maken van een leenauto.

Ik laat weten wat er uitkomt

Gister heeft de dealer naar mijn auto gekeken. Volgens hem is er inderdaad een bobine stuk gegaan en nu dus vervangen. Toen ik de auto gisteravond ophaalde en startte, merkte ik echter direct dat de auto stationair nog steeds niet lekker loopt. Omdat de garage al dicht was en ik de auto nodig heb om naar werk te gaan, heb ik de auto wel meegenomen. Ik mocht van de dealer namelijk niet langer gebruik maken van de leenauto.

Ik ga de dealer zo schriftelijk nog een derde en laatste mogelijkheid bieden om dit op te lossen.

Ik rijd nu al een aantal jaar met een identieke auto / motor. Onderhoud doe ik zelf en heb ook meerdere keren problemen gehad met dezelfde klacht die jij beschrijft: onrustig stationair en uiteindelijk een uitlaatgasstoring op 1 of meerdere cylinders. Vaak kan je de motor dan ook laten afslaan door snel gas te geven als het toerental zakt; bijvoorbeeld in dit geval waarbij de bobine niet meer goed was: https://www.youtube.com/watch?v=kbgYh8nXxPc

Enkele bekende kwaaltjes en andere zaken die hiervoor kunnen zorgen:

- Rubbers op inlaatspruitstuk versleten met valse lucht tot gevolg. Zijn driehoekige rubberen "postelastieken", lastig klusje om ze te vervangen.

- Vacuumslang tussen spruitstuk en rembekrachtiger lekt met valse lucht tot gevolg. Is een bekend kwaaltje van deze motor. Het is niet echt een slang maar een hard buisje wat in de lengterichting gaat scheuren.

- Gasklephuis niet opnieuw ingeleerd na het resetten van de codes wat noodzakelijk is bij deze motor. Betreft een speciaal programma en niet in elke diagnose tool te vinden.

- Bobines, bobines, bobines.

- Bobine niet goed aangedrukt op de bougie, stekkers moeten allemaal vlak liggen.

De garage waar jij bent geweest is niet capabel. Het stationair toerental is zeker wel aan te passen maar niet aan te bevelen, het maskeert het probleem alleen maar. De garage moet specifiek kijken naar misfires op 1 of meerdere cylinders en de lambda waardes bekijken. Valse lucht en/of defecte bobines moet hiermee zichtbaar worden.

Verder kun je, terwijl de motor loopt, 1 voor 1 de bobine lostrekken om de fout te isoleren. Wel oppassen i.v.m. het hoge voltage.

Terug
Bovenaan