Scirocco R stottert en valt uit

A

Anoniem

Guest
Ik heb sinds vanmiddag een probleem met mijn auto. Het gaat om een VW Scirocco R 2.0TFSI uit 2010. Heb de auto ongeveer 4 maand in bezit nu.

Vanochtend moest ik een klein ritje maken en was er niks aan de hand. Auto liep gewoon zoals die altijd doet. Toen ik rond de middag wou vertrekken naar mijn werk, voelde ik bij het wegrijden een beetje een schokkend gevoel. Toen ik de straat uit reed zag ik dat de toeren ook flink aan het schommelen was. Daarna begon de auto weet schokkend (alsof die bij gas geven heel erg inhoud) en viel die uiteindelijk uit.

Probeerde de auto weer te starten maar dat lukte de eerste paar keer niet. Uiteindelijk lukte het en probeerde ik naar huis te rijden om hem weer op de parkeerplaats te zetten. De kleine 100meter merkte ik dat de auto erg beroerd liep. Vooral heel schokkend en terug houdend. Ook is die nog 2x onderweg uitgevallen. Heb hem nog op de parkeerplaats gekregen. Nog 1x gestart om te kijken.

Bij starten schiet die wat hoger in de toer als normaal denk rond de 1500rpm daarna en daarna gaat die stotterend uit.

Ik kon verder niet iets gaan bekijken omdat ik naar me werk moest. Heb thuis een OBDeleven liggen dus als ik thuis ben ga ik de auto even uitlezen. Verder verschenen er geen lampjes op het dashboard wat wel raar is.

Iemand misschien een idee wat dit kan zijn of ervaring mee gehad?
 
EVV zei:
Geen garantie meer, aangezien je de auto nog niet zo lang hebt?

Had 3 maand garantie op de auto. Zit er net een maand overheen jammer genoeg.
 
Het kan een lullig sensortje zijn, maar ook iets met gebroken zuigers, verstopte olieafvoerkanalen of versprongen distributieketting.... Meten is weten! Als je googelt op TFSI kan je een hoop ellende zien, maar soms blijkt het een kapotte penbobine te zijn.
 
Heb de auto net uitgelezen en deze foutmeldingen kwamen eruit.

- Fuel Rail pressure sensor / fault code P0191
- Fuel Rail pressure sensor / fault code P0192
- Fuel measuring system 2 malfunction / fault code P0193

Heb de auto ook gewoon normaal kunnen starten. Gebeurde niks raars, auto liep stationair ook gewoon prima. Ik weet wel dat het bedrijf waar ik de auto heb gekocht nog een reparatie aan de hogedrukpomp heeft gedaan en ook de sensor hebben vervangen met een stuk van de kabelboom.

Misschien dat het nu weer hetzelfde probleem is?
 
Heb de auto net uitgelezen en deze foutmeldingen kwamen eruit.

- Fuel Rail pressure sensor / fault code P0191
- Fuel Rail pressure sensor / fault code P0192
- Fuel measuring system 2 malfunction / fault code P0193

Heb de auto ook gewoon normaal kunnen starten. Gebeurde niks raars, auto liep stationair ook gewoon prima. Ik weet wel dat het bedrijf waar ik de auto heb gekocht nog een reparatie aan de hogedrukpomp heeft gedaan en ook de sensor hebben vervangen met een stuk van de kabelboom.

Misschien dat het nu weer hetzelfde probleem is?
 
Zou kunnen. Alleen zo'n generieke OBD foutcode zegt nog niet zoveel.

Ik kwam dit tegen met een zoekopdracht:

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16575.html
 
Durashift zei:
Zou kunnen. Alleen zo'n generieke OBD foutcode zegt nog niet zoveel.

Ik kwam dit tegen met een zoekopdracht:

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16575.html

De hogedrukpomp is al een keer vervangen, ook een gedeelte van de kabelboom en de sensor zijn vervangen. Verder heeft de auto nog niet zolang geleden een grote beurt gehad waarbij ze ook het brandstof filter hebben vervangen.

Lijkt me toch sterk dat zoiets nu alweer kapot is?
 
Ik zou er toch mee naar dezelfde garage gaan, uitleggen dat de fout in de vervangen onderdelen zit en dat je er van uit gaat dat er garantie op de uitgevoerde werkzaamheden is.
 
Zadelsnuiver zei:
Ik zou er toch mee naar dezelfde garage gaan, uitleggen dat de fout in de vervangen onderdelen zit en dat je er van uit gaat dat er garantie op de uitgevoerde werkzaamheden is.

Probleem is dat de uit Zundert komt. Dat ik 2.5 uur rijden voor mij. Heb te weinig tijd om daar heen te rijden. Heb gisteren contact gehad of we het op een andere manier kunnen oplossen.
 
Pietzoveel zei:
Het kan een lullig sensortje zijn, maar ook iets met gebroken zuigers, verstopte olieafvoerkanalen of versprongen distributieketting.... Meten is weten! Als je googelt op TFSI kan je een hoop ellende zien, maar soms blijkt het een kapotte penbobine te zijn.

idd, niet de beste kwaliteit, uit een hele donkere periode van VW. Hopelijk is het niets ergs, maar het zal niet de eerste motor swap zijn
 
Gullwing zei:
Pietzoveel zei:
Het kan een lullig sensortje zijn, maar ook iets met gebroken zuigers, verstopte olieafvoerkanalen of versprongen distributieketting.... Meten is weten! Als je googelt op TFSI kan je een hoop ellende zien, maar soms blijkt het een kapotte penbobine te zijn.

idd, niet de beste kwaliteit, uit een hele donkere periode van VW. Hopelijk is het niets ergs, maar het zal niet de eerste motor swap zijn

Ik wist wel dat vooral de 1400 motors heel veel problemen hadden. Heb toch wel redelijk wat onderzoek gedaan voor het kopen van de auto. De 2L blokken bleken toch wel een heel stuk betrouwbaarder te zijn. Alleen dat ze vaak wel een slokje olie extra lusten. Gelukkig hebben ze in de Scirocco R weer een distributieriem geplaatst.

Hopelijk is het wat klein.
 
Ricardo 7826138 zei:
Durashift zei:
Zou kunnen. Alleen zo'n generieke OBD foutcode zegt nog niet zoveel.

Ik kwam dit tegen met een zoekopdracht:

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16575.html

De hogedrukpomp is al een keer vervangen, ook een gedeelte van de kabelboom en de sensor zijn vervangen. Verder heeft de auto nog niet zolang geleden een grote beurt gehad waarbij ze ook het brandstof filter hebben vervangen.

Lijkt me toch sterk dat zoiets nu alweer kapot is?
Dit lijkt mij meer op dat ze deze storing eerder gehad hebben en geprobeerd hebben het op te lossen. Helaas zonder resultaat zo te zien. De auto is niet toevallig getuned?
 
EVV zei:
Ricardo 7826138 zei:
Durashift zei:
Zou kunnen. Alleen zo'n generieke OBD foutcode zegt nog niet zoveel.

Ik kwam dit tegen met een zoekopdracht:

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16575.html

De hogedrukpomp is al een keer vervangen, ook een gedeelte van de kabelboom en de sensor zijn vervangen. Verder heeft de auto nog niet zolang geleden een grote beurt gehad waarbij ze ook het brandstof filter hebben vervangen.

Lijkt me toch sterk dat zoiets nu alweer kapot is?
Dit lijkt mij meer op dat ze deze storing eerder gehad hebben en geprobeerd hebben het op te lossen. Helaas zonder resultaat zo te zien. De auto is niet toevallig getuned?

Toch heb ik 2/3 maand zonder problemen rondgereden. Zover ik weet is de auto niet getuned. Zelf heb ik het niet gedaan. Zou maar zo kunnen dat de vorige eigenaar dat heeft gedaan.

Is er een manier om daar achter te komen?
 
Joop 5528328 zei:
Even langs de Volkswagen dealer lijkt me stap 1...

Ik ga niet naar een VW dealer waar ze 90euro per uur rekenen terwijl er garages zijn die gespecialiseerd zijn in VAG die de helft rekenen.
 
VW Forum al geprobeerd?

https://www.vwforum.nl/viewforum.php?f=17&sid=6446e3cedf911b467af9118d26974d62
 
Vandaag maar weer een een stuk geprobeerd te rijden. Leek goed te gaan maar na 2/3 minuten begon die weer heftig te schokken. Elke keer als ik gaf bij wou geven begon de auto te schokken. Ben even stil gaan staan en daarna viel de auto ook direct weer uit. Hij startte wel weer in 1x en ben toen maar weer terug gereden.

Toen ik thuis was heb ik hem weer uitgelezen en kreeg ik de eerdere foutcodes maar ook een nieuwe.
- P0087 Fuel/Rail pressure to low.
 
Heb net nog wat meer onderzoek gedaan en las dat de HPFP van de 2.0L blokken vaak deze problemen geven. Als oplossing wordt aangeraden een aftermarket HPFP te plaatsen.

Nu las is dat die van APR erg goed zijn alleen zie ik deze nergens in Nederland te koop.

Iemand een idee waar deze misschien te verkrijgen zijn
 
Ricardo 7826138 zei:
Vandaag maar weer een een stuk geprobeerd te rijden. Leek goed te gaan maar na 2/3 minuten begon die weer heftig te schokken. Elke keer als ik gaf bij wou geven begon de auto te schokken. (..).

Dus bij de koude start krijgt de motor voldoende brandstof.
Daarna volgt de opwarmfase.. en dan gaat het kennelijk mis en is er te weinig peut / druk.

Kan je met die OBD lezer tijdens het rijden de temperatuur van koelvloeistof / olie gaan meten, zodat je weet bij welke temperatuur de ellende begint?

Wellicht is het toch een sensor die een verkeerde waarde meet / doorgeeft?
 
Durashift zei:
Ricardo 7826138 zei:
Vandaag maar weer een een stuk geprobeerd te rijden. Leek goed te gaan maar na 2/3 minuten begon die weer heftig te schokken. Elke keer als ik gaf bij wou geven begon de auto te schokken. (..).

Dus bij de koude start krijgt de motor voldoende brandstof.
Daarna volgt de opwarmfase.. en dan gaat het kennelijk mis en is er te weinig peut / druk.

Kan je met die OBD lezer tijdens het rijden de temperatuur van koelvloeistof / olie gaan meten, zodat je weet bij welke temperatuur de ellende begint?

Wellicht is het toch een sensor die een verkeerde waarde meet / doorgeeft?

Dat wou ik doen onder het rijden maar dat lukte niet echt fatsoenlijk omdat elke keer als ik boven de 2500rpm kom gaat de bak schokken.

Het waren ook niet lichte schokken maar wel echt heftig. Wanneer ik rond de 1500rpm rij voel ik gewoon dat de auto uit gaat vallen. Ga het morgen nog maar eens een keer proberen.
 
Als je de auto stationair eens laat opwarmen.
Heb je dan hetzelfde gedrag?

Of is het bokken icm de aandrijving dat optreed?
 
Durashift zei:
Als je de auto stationair eens laat opwarmen.
Heb je dan hetzelfde gedrag?

Of is het bokken icm de aandrijving dat optreed?

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Net zolang opwarmen tot de olie op temperatuur is bedoel je?

Had van de week wel dat de auto stationair erg aan het schommelen was.
 
Auto van de week weg gebracht, en kreeg vandaag en belletje. De auto is 2 maand geleden al een keer terug geweest voor een sensor en stuk van de kabelboom. Dat hebben ze "vervangen".

Toen ik vandaag werd gebeld werd mij verteld dat ze draden van de kabelboom hebben vervangen met voedingskabels en hebben gesoldeerd. Verder hebben ze de oude kabels gewoon laten zitten en de nieuwe kabel ook niet geïsoleerd. Terwijl mij was verteld dat ze een gloednieuw stuk kabelboom hebben geplaatst.

Die nieuwe kabels waren zo slecht geplaatst dat de sensor allemaal verkeerde waardes binnen kreeg. Vind dit echt heel slecht. Ik wacht even tot de auto klaar is en ga daarna contact opnemen met de garage waar ik de auto heb gekocht. Ben niet van plan om dit geintje zelf te gaan betalen.
 
Begrijp ik nu dat de auto bij een andere garage is gerepareerd? Heb je de 1e garage wel op de hoogte gebracht van deze actie? (Strikt juridisch gezien dien je garage 1 de mogelijkheid te bieden om de auto te repareren op hun kosten....)
 
Pietzoveel zei:
Begrijp ik nu dat de auto bij een andere garage is gerepareerd? Heb je de 1e garage wel op de hoogte gebracht van deze actie? (Strikt juridisch gezien dien je garage 1 de mogelijkheid te bieden om de auto te repareren op hun kosten....)

Was ook mijn 1e gedachte, er staat wel dat er contact geweest is met 1e garage.
 
Gezien het beunwerk van garage 1 denk ik niet dat ze ooit met een deugdelijke oplossing zouden zijn gekomen, wat een prutsers zeg. Gewoon de rekening opsturen en hopen dat je nooit meer net die gasten hoeft te dealen (y)
 
Ricardo 7826138 zei:
(..)

Toen ik vandaag werd gebeld werd mij verteld dat ze draden van de kabelboom hebben vervangen met voedingskabels en hebben gesoldeerd. Verder hebben ze de oude kabels gewoon laten zitten en de nieuwe kabel ook niet geïsoleerd. Terwijl mij was verteld dat ze een gloednieuw stuk kabelboom hebben geplaatst.

Die nieuwe kabels waren zo slecht geplaatst dat de sensor allemaal verkeerde waardes binnen kreeg. Vind dit echt heel slecht. Ik wacht even tot de auto klaar is en ga daarna contact opnemen met de garage waar ik de auto heb gekocht. Ben niet van plan om dit geintje zelf te gaan betalen.

Nou, hopelijk is dit de oorzaak / oplossing van je problemen.

An sich denk ik dat solderingen al beter zijn dan kroonsteentjes om kabelverbindingen te leggen, o_O maar veelal werken kabelbomen inderdaad met stekkerverbindingen en erg dunne draden.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat de motor het in de opwarmfase wel 'goed' doet.. en daarna niet. Een kabelverbinding is goed of niet goed, naar mijn mening, toch?
Zal dat dan met (oplopende) weerstanden te maken hebben?
 
Pietzoveel zei:
Begrijp ik nu dat de auto bij een andere garage is gerepareerd? Heb je de 1e garage wel op de hoogte gebracht van deze actie? (Strikt juridisch gezien dien je garage 1 de mogelijkheid te bieden om de auto te repareren op hun kosten....)

Heb de auto gekocht bij een bedrijf die auto importeert en verkoopt en die laat de auto altijd maken bij desbetreffende garage. Ik heb. Contact met de importeur dat ik de auto bij de garage van mijn keus laat maken aangezien de auto helemaal uit Zundert komt. Dat is 2/3 uur rijden voor mij.

Hun vonden dit prima.
 
Durashift zei:
Ricardo 7826138 zei:
(..)

Toen ik vandaag werd gebeld werd mij verteld dat ze draden van de kabelboom hebben vervangen met voedingskabels en hebben gesoldeerd. Verder hebben ze de oude kabels gewoon laten zitten en de nieuwe kabel ook niet geïsoleerd. Terwijl mij was verteld dat ze een gloednieuw stuk kabelboom hebben geplaatst.

Die nieuwe kabels waren zo slecht geplaatst dat de sensor allemaal verkeerde waardes binnen kreeg. Vind dit echt heel slecht. Ik wacht even tot de auto klaar is en ga daarna contact opnemen met de garage waar ik de auto heb gekocht. Ben niet van plan om dit geintje zelf te gaan betalen.

Nou, hopelijk is dit de oorzaak / oplossing van je problemen.

An sich denk ik dat solderingen al beter zijn dan kroonsteentjes om kabelverbindingen te leggen, o_O maar veelal werken kabelbomen inderdaad met stekkerverbindingen en erg dunne draden.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat de motor het in de opwarmfase wel 'goed' doet.. en daarna niet. Een kabelverbinding is goed of niet goed, naar mijn mening, toch?
Zal dat dan met (oplopende) weerstanden te maken hebben?

De garage waar ik de auto nu heb heen gebracht zei dat het een wonder was dat ik er ben aangekomen. Ze kregen de auto niet meer aan de praat. Hij heeft mij net een paar foto's gestuurd van het pruts werk en het ziet er echt niet uit.

Echt alsof de auto naar de plaatselijke beunhaas is geweest. Wat ik echt niet vind kunnen voor een auto van die prijsklasse
 
Durashift zei:
Ricardo 7826138 zei:
(..)

Toen ik vandaag werd gebeld werd mij verteld dat ze draden van de kabelboom hebben vervangen met voedingskabels en hebben gesoldeerd. Verder hebben ze de oude kabels gewoon laten zitten en de nieuwe kabel ook niet geïsoleerd. Terwijl mij was verteld dat ze een gloednieuw stuk kabelboom hebben geplaatst.

Die nieuwe kabels waren zo slecht geplaatst dat de sensor allemaal verkeerde waardes binnen kreeg. Vind dit echt heel slecht. Ik wacht even tot de auto klaar is en ga daarna contact opnemen met de garage waar ik de auto heb gekocht. Ben niet van plan om dit geintje zelf te gaan betalen.

Nou, hopelijk is dit de oorzaak / oplossing van je problemen.

An sich denk ik dat solderingen al beter zijn dan kroonsteentjes om kabelverbindingen te leggen, o_O maar veelal werken kabelbomen inderdaad met stekkerverbindingen en erg dunne draden.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat de motor het in de opwarmfase wel 'goed' doet.. en daarna niet. Een kabelverbinding is goed of niet goed, naar mijn mening, toch?
Zal dat dan met (oplopende) weerstanden te maken hebben?
Dat hoeft niet zo te zijn. Meestal worden er tijdens de opwarmfase bepaalde sensoren zoals de lambda sensor genegeerd. Deze sensoren worden pas mee genomen als de motor warmer geworden is. Als nu juist die rare waardes af geven loopt de motor dus eerst goed maar zodra de sensor mee genomen wordt, komen er dusdanig rare waardes uit dat daar de motor niet op kan regelen.
 
Probleem is opgelost, de draden waren dus niet goed gesoldeerd die brak direct al door midden. Ook is de sensor vervangen voor een nieuwe omdat het er op leek dat er helemaal geen nieuwe was geplaatst.

En omdat nu de inlaat los ligt direct maar even een granulaat reiniging gedaan omdat deze al wel aardig aangekoekt was. .

Ergens van de week de auto weer ophalen en dan ga ik eens contact opnemen met die gasten waar ik de auto heb gekocht.
 
Terug
Bovenaan