Schurend Bijgeluid motor BMW 1 (e81 N43)

Floris Hartog

Net ingestapt
Hi, sinds een tijdje maakt mijn auto rond de 2000 toeren een vreemd schurend bijgeluid. De frequentie lijkt anders dan die van de motor, maar kan zelf niet herleiden waar het vandaan komt. Het lijkt zich voornamelijk voor te doen bij koud weer. Iemand een idee?
https://youtu.be/Fopx1gpZSNc

Want een wiellager is afhankelijk van de RPM ipv snelheid en is ook hoorbaar als de auto stilstaat? Het geluid komt onder de motorkap vandaan. Versnelling maakt niet uit, het is alleen rond de 2000 RPM

Ik vermoed de ketting, vooral omdat het bij koud weer voorkomt, lijkt mij dat de kettingspanner niet goed op druk komt. Heb je het oliepeil al gecontroleerd?

Goede suggestie. Ik ga dat eens checken. In het verleden is al eens de kettingspanner eruit geklapt met alle gevolgen van dien.
Oliepeil is wel goed, toevallig onlangs nog bijgevuld. Dank voor je feedback.

Het kan zoveel zijn, ongeveer alles wat door de motor aangedreven wordt komt hiervoor wel in aanmerking.... aircopomp, stuurpomp, waterpomp, dynamo, oliepomp, turbo, distributie enzovoorts.
Motorkap open, toerental op 2000 rpm zetten en even op onderzoek gaan om het geluid te traceren.

Muddy Bandit zei:
Het kan zoveel zijn, ongeveer alles wat door de motor aangedreven wordt komt hiervoor wel in aanmerking.... aircopomp, stuurpomp, waterpomp, dynamo, oliepomp, turbo, distributie enzovoorts.
Motorkap open, toerental op 2000 rpm zetten en even op onderzoek gaan om het geluid te traceren.
Geluiden zijn inderdaad meestal lastig te lokaliseren. Mijn auto is nu voor de 4de keer bij de dealer voor een gierend geluid, kunnen ze ook maar niet vinden. Dynamo en spanrollen zijn al vervangen, vandaag is de hele distributie aan de beurt.
Als het ook stil staand voor komt bij je is het misschien beter op te nemen, ik hoorde niet veel bijzonders om eerlijk te zijn. Gaat het met het toerental mee of met de rijsnelheid? En wordt het anders bij koppeling intrappen?

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga er mee aan de slag.
Het is inderdaad moeilijk te lokaliseren. Het komt nu iets frequenter voor, dus hoop dat ik het ook kan oproepen met de motorkap open. Ik heb in ieder geval een nieuwe kettingspanner gekocht (die was al verdacht na een incidentje). Eens kijken of dat verbetering brengt en anders inderdaad zoeken naar zaken die aangedreven worden door de motor. Wordt vervolgd..

De kettingspanner heb ik vervangen (viel nog best tegen om de nieuwe erin te draaien) en de motor lijkt een stuk soepeler te klinken. Vooralsnog geen rare bijgeluiden ;)

Ja pittig klusje wel, maar gelukkig zo te lezen niet voor niets geweest. Dank voor je terugkoppeling en veel rijplezier gewenst (y)

Terug
Bovenaan