Guest
Mijn Bora V6 (bj. 2000, 112.000 km) vertoont behoorlijk schokkerig gedrag bij wegrijden in de 1e versnelling. Ik moet het koppelingspedaal echt héél beheerst laten opkomen om het schokkende gedrag te verminderen. Zowel bij warme als bij koude motor (precies hetzelfde gedrag). Met mijn Golf V6 (bj. 2001, 118.000 km) daarentegen rijd ik heel soepel weg, ik kan in de Golf de koppeling met een klein streepje gas snel laten opkomen, waarna ik heel soepel wegrijd.   
Wat ik verder kan zeggen:
- het aangrijpingspunt is bij beide auto's ongeveer hetzelfde, dus aan de slijtage van de koppelingsplaat lijkt het niet te liggen (?) De koppeling van beide auto's lijkt gewoon in orde (volgas in de vijfde versnelling vanaf 80km/h geeft een goede versnelling).
- de motor van de Bora draait heel mooi stationair (bijna nog mooier dan die van de Golf, die bij een koudstart meer klinkt als een diesel). Wel heb ik de laatste tijd wat last van een afslaande motor bij de Bora (vervuild gasklephuis wellicht), maar dat lijkt me in beginsel ongerelateerd. Ook mijn Golf had namelijk last van een vervuild gasklephuis (met veelvuldig afslaan van de motor tot gevolg), maar dat had verder helemaal geen invloed op de koppeling en het wegrijden in de 1e versnelling.
- beide auto's hebben recent een zeer grote onderhoudsbeurt gekregen. Ik heb de koppeling van de Bora bij de garage niet aangegeven als aandachtspunt, en de garage heeft er (daarom) niks over gezegd. Het gedrag van de koppeling is overigens niet veranderd na de servicebeurt (voor de servicebeurt was het gedrag hetzelfde).
- ik rijd altijd weg met weinig gas. Klein streepje gas, koppeling snel laten opkomen en dan wegrijden. Dus ervaring met de koppeling laten opkomen bij meer dan zeg 1.100 toeren heb ik niet zo veel.
Waarom gedraagt de koppeling van de Bora zich zo anders, wie kan er iets van zeggen?
Wat ik verder kan zeggen:
- het aangrijpingspunt is bij beide auto's ongeveer hetzelfde, dus aan de slijtage van de koppelingsplaat lijkt het niet te liggen (?) De koppeling van beide auto's lijkt gewoon in orde (volgas in de vijfde versnelling vanaf 80km/h geeft een goede versnelling).
- de motor van de Bora draait heel mooi stationair (bijna nog mooier dan die van de Golf, die bij een koudstart meer klinkt als een diesel). Wel heb ik de laatste tijd wat last van een afslaande motor bij de Bora (vervuild gasklephuis wellicht), maar dat lijkt me in beginsel ongerelateerd. Ook mijn Golf had namelijk last van een vervuild gasklephuis (met veelvuldig afslaan van de motor tot gevolg), maar dat had verder helemaal geen invloed op de koppeling en het wegrijden in de 1e versnelling.
- beide auto's hebben recent een zeer grote onderhoudsbeurt gekregen. Ik heb de koppeling van de Bora bij de garage niet aangegeven als aandachtspunt, en de garage heeft er (daarom) niks over gezegd. Het gedrag van de koppeling is overigens niet veranderd na de servicebeurt (voor de servicebeurt was het gedrag hetzelfde).
- ik rijd altijd weg met weinig gas. Klein streepje gas, koppeling snel laten opkomen en dan wegrijden. Dus ervaring met de koppeling laten opkomen bij meer dan zeg 1.100 toeren heb ik niet zo veel.
Waarom gedraagt de koppeling van de Bora zich zo anders, wie kan er iets van zeggen?