Schokkerig gedrag bij wegrijden in 1e versnelling

Guest
Mijn Bora V6 (bj. 2000, 112.000 km) vertoont behoorlijk schokkerig gedrag bij wegrijden in de 1e versnelling. Ik moet het koppelingspedaal echt héél beheerst laten opkomen om het schokkende gedrag te verminderen. Zowel bij warme als bij koude motor (precies hetzelfde gedrag). Met mijn Golf V6 (bj. 2001, 118.000 km) daarentegen rijd ik heel soepel weg, ik kan in de Golf de koppeling met een klein streepje gas snel laten opkomen, waarna ik heel soepel wegrijd.   

Wat ik verder kan zeggen:

- het aangrijpingspunt is bij beide auto's ongeveer hetzelfde, dus aan de slijtage van de koppelingsplaat lijkt het niet te liggen (?) De koppeling van beide auto's lijkt gewoon in orde (volgas in de vijfde versnelling vanaf 80km/h geeft een goede versnelling).

- de motor van de Bora draait heel mooi stationair (bijna nog mooier dan die van de Golf, die bij een koudstart meer klinkt als een diesel). Wel heb ik de laatste tijd wat last van een afslaande motor bij de Bora (vervuild gasklephuis wellicht), maar dat lijkt me in beginsel ongerelateerd. Ook mijn Golf had namelijk last van een vervuild gasklephuis (met veelvuldig afslaan van de motor tot gevolg), maar dat had verder helemaal geen invloed op de koppeling en het wegrijden in de 1e versnelling.

- beide auto's hebben recent een zeer grote onderhoudsbeurt gekregen. Ik heb de koppeling van de Bora bij de garage niet aangegeven als aandachtspunt, en de garage heeft er (daarom) niks over gezegd. Het gedrag van de koppeling is overigens niet veranderd na de servicebeurt (voor de servicebeurt was het gedrag hetzelfde).

- ik rijd altijd weg met weinig gas. Klein streepje gas, koppeling snel laten opkomen en dan wegrijden. Dus ervaring met de koppeling laten opkomen bij meer dan zeg 1.100 toeren heb ik niet zo veel.

Waarom gedraagt de koppeling van de Bora zich zo anders, wie kan er iets van zeggen?

Hydraulische koppeling of kabel? Lijkt nog meeste op defect tweemassa vliegwiel maar weet niet of dat in zo'n Bora zit.

Zou zomaar kunnen FH126560! Zou zomaar een dure reparatie kunnen worden.

Is idd het 2 massavliegwiel , deze zorgt ervoor alle trillingen gedempt worden    ook tussen bak en motor.
Hij is dus duidelijk versleten, is overigens echt een VAG kwaaltje.

Maar zuur man, enkel het vliegwiel kost iets van 700/800 euro al.

Klinkt inderdaad als een versleten tweemassa vliegwiel.

Van de VW Groep hebben vaak de TDI's er ook last van, zeker als de auto al wat geleden heeft begin je dit vaak al rond de 150000 km te merken. Ik zou er vooral niet te lang mee blijven doorrijden. Naast dat het gewoon heel erg irritant is, is het ook mogelijk dat er stukken van het vliegwiel losschieten de bak in, met het vastlopen van de versnellingsbak/motor als gevolg.

Terug
Bovenaan