schokkende auto optrekken

A

Anoniem

Guest
Beste lezers,

Volgende is het geval, mijn Fiat Bravo 150pk T-Jet uit 2010 met 150k km, heeft last van schokken bij het optrekken. Bij kleine ritten valt dit relatief mee, echter bij lange ritten 200+km wordt dit steeds erger. Voornamelijk in de lage toeren dan schokt en trilt de auto behoorlijk heftig. Het stuur trilt letterlijk. Ik moet dan echt rustig optrekken om voor mijn gevoel de boel heel te houden.

Wat al geprobeerd?
- injector cleaner
- recentelijk nieuwe bandjes + uitlijnen etc. (moest toch gebeuren)
- vrij recentelijk nog een onderhoudsbeurt gehad. De auto heeft altijd netjes iedere 30k een beurt bij de dealer.
- auto draait stationair als een zonnetje en schakelt goed

Nu ben ik uiteraard bij de garage geweest en zij geven aan dat het waarschijnlijk de aandrijfassen zijn, kosten 600 euro. Ik twijfel een beetje aan deze diagnose, mede omdat het pas echt heftig wordt bij langere afstanden, dit kunnen zij natuurlijk lastig beoordelen. Zelf dacht ik eerder aan een filter of onvolledig verbranding. Ik bedoel aandrijfassen vervangen bij 150.000km? De auto is totaal niet afgetrapt. Mocht dit het niet zijn dan zou het de versnellingsbak kunnen zijn volgens de garage.

Iemand nog suggesties of tips?

Volgens mij heeft jouw auto een dubbelmassavliegwiel, ik denk dat deze versleten is en dus rammelt. Althans de symptomen klinken mij als een typisch dubbelmassavliegwiel probleem, al vind ik het vreemd dat het rammelen erger wordt als je een lang stuk rijdt.

Inderdaad. Google even hoe je het tweemassavliegwiel zelf test. Iets met langszaam optrekken en koppeling weer intrappen ofzo..

Als ik me goed herinner had vrijeusername daar ook last van bij zijn Bravo destijds. Kwaaltje van de Bravo, geloof ik.

Bedankt voor de reacties. De reden dat ik hier kom vragen is dat de garage nogal nonchalant deed over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Autorijden kost geld, maar het zou zonde zijn als de verkeerde diagnose gesteld is.

R-W zei:
Als ik me goed herinner had vrijeusername daar ook last van bij zijn Bravo destijds. Kwaaltje van de Bravo, geloof ik.

Was hier een topic over? Heb het forum afgezocht maar kon niks vinden.

Drs. Balkenbrij zei:
R-W zei:

Was hier een topic over? Heb het forum afgezocht maar kon niks vinden.

Een mijnautotopic van al even geleden, was van user 'eenvrijeusernaamiserbijnaniet'. Vast niet terug te vinden op dit fantastische forum maar de user is nog zeer actief, maakt de wegen onveilig in een 4c tegenwoordig. Misschien hem even vragen of een pm sturen.

Terug
Bovenaan