Schokken bij wegrijden en schakelen

A

Anoniem

Guest
Hey,

Nu ruim een maand in het bezit van mijn Astra G en nog tot volle tevredenheid, alleen zijn er 2 punten die me nu zijn gaan opvallen.
Ten eerste het schokken bij het wegrijden. Als de motor koud koud is en je rijdt weg met minder dan 1500 toeren, hobbelt de hele auto. Dit is wanneer ik de koppeling nog aan het laten opkomen ben. Rond de 1900 toeren wegrijden geeft eigenlijk geen problemen. Na ongeveer 5 minuten rijden is het schokken ook als sneeuw voor de zon verdwenen. Hij doet het echt alleen als de motor ongeveer een dag niet heeft gedraaid en wanneer het koud is buiten. Als ik 's middags om 14:00 wegrijd met het huidige weer, schokt hij ook niet.

Dan het 2e, als ik wil schakelen moet ik goed timen wanneer ik het gas loslaat en de koppeling intrap wil ik schokloos kunnen schakelen. Laat ik bijvoorbeeld het gas los en trap de koppeling een seconde later in, dan voel je een irritante schok. Doet ie bij elke versnelling. Dan na het schakelen en het weer opkomen van de koppeling en het gas bijgeven moet ik dit ook voorzichtig doen. Te weinig gas, geeft een irritante schok.
Wanneer ik schakel als ik op hogere toeren zit, bijvoorbeeld bij het rijden op de invoegstrook en ik schakel bij 4000-4500 toeren, dan schokt ie hoe dan ook. Dan is er niks aan te doen, want als ik het gas loslaat en de koppeling intrap schokt hij, en bij het opkomen van de koppeling nog een keer.

Opel Astra G, 1.6 8v.
Wie o wie? :D
 
Oja, mij en de dealer vielen al op dat de auto nogal naschokt als ik de motor uitzet en hij schokt even als hij aanslaat. Wellich geralateerd?
 
Loopt hij wel lekker als je gas geeft in vrij?

Het lijkt een beetje dubbelmassa vliegwiel probleem.
 
Bedoel je dan al rijdend in zijn vrij zetten en gas geven of stilstaand in zijn vrij?
Stationair loopt hij sowieso probleemloos en in elke versnelling en zijn vrij kan ik gewoon gasgeven zonder gekke dingen. Rollend heb ik niet geprobeerd.
Aan het toerental is ook niks geks te zien en hij hapert/bokt ook niet als ik gewoon rijd, het is enkel bij het loslaten van het gas en indrukken koppeling en weer laten opkomen en gas bijgeven.
 
In die hoek zat ik ook al te denken Durashift. Echter, verklaard dat ook het schokken bij het wegrijden met koude motor?
 
V0RQ zei:
Loopt hij wel lekker als je gas geeft in vrij?

Het lijkt een beetje dubbelmassa vliegwiel probleem.


kan je eeuwig doorrijden met een kapotte vliegwiel?? want als het alleen schokken en slecht starten mee brengen zou ik het laten zitten:)

bespaart 1500euro.

500euro als je een gewone dikke vliegwiel plaats.

effe bewijsje:)

https://www.hovercraft-museum.org/
 
Eerste waar ik aan dacht is het vliegwiel, of injectoren/ontsteking.
 
Punt 1:    het lijkt erop dat de koude start voorziening niet (goed) meer werkt. Controleer dat eens, of laat het checken.

Punt 2: Ik denk aan een onjuiste bediening van de pedalen. Probeer gelijktijdig de koppeling in te trappen en gas te minderen. Volgens mij zal het schokken dan weg zijn.
 
V0RQ zei:
Loopt hij wel lekker als je gas geeft in vrij?

Het lijkt een beetje dubbelmassa vliegwiel probleem.

Een Opel Astra G 1.6 8V heeft nooit een dubbelmassa vliegwiel :(
 
Als ik de prijzen zie voor een vliegwiel vervangen word ik niet zo blij helaas..
Zelf dacht ik ook aan ontsteking m.b.t. het stotteren..

Overigens is de bediening van de pedalen het punt niet. Na 4 jaar autorijden mag ik er wel vanuit gaan dat ik dat inmiddels onder de knie heb o_O
Punt is wel dat, als ik de koppeling rustiger laat opkomen, de schok minder is en zelfs niet voorkomt, maar dan duurt een schakeling behoorlijk lang. Schakelen duurt bij mij eigenlijk nog geen seconde. Bij de Clio kon ik altijd super snel schakelen zonder een schok te krijgen.
 
Nog even wat gegoogled en daar kwam toch vooral motorsteun als antwoord uit. Bij een defect vliegwiel zou je meer rare geluiden moeten horen toch? Bijgeluiden zijn er namelijk niet. Heb een paar keer met de radio uit gereden en er is nooit een vreemd geluid te horen. Ik vind het motorgeluid wel aardig aanwezig na het schakelen. Klinkt een beetje 'sportief' zeg maar als ik weer gas geef en de koppeling los heb. Zal eens kijken of ik een filmpje van het starten/uitzetten en het motorgeluid na schakelen kan maken.
 
Zevens zei:
In die hoek zat ik ook al te denken Durashift. Echter, verklaard dat ook het schokken bij het wegrijden met koude motor?

Als je hiermee doelt op probleem 1.. Tja, moeilijk te zeggen van papier.    Volgens mij is er niet veel aan de hand.. houdt een beetje in.. Tja, het is in deze tijd ook wat kouder en vochtiger in de ochtend.. dan kan het samenspel van lucht en brandstof misschien de eerste momenten niet optimaal zijn..

Ik zou mij er niet al te druk over maken..
 
Koelvloeistoftemperatuursensor kan voor de koudstartproblemen zorgen, in het andere geval is het wellicht de "automatische choke" oftewel de koudstartregeling die zijn werk niet goed doet en dan ligt het veelal aan een vervuilde gasklep of niet goed werkende stappenmotor van de gasklep.
Sommigge motoren hebben ook een inlaatdruk meter of luchtmassameter wat voor een probleem kan zorgen, maar dat zorgt eigenlijk vrijwel continu voor rare response, niet alleen met schakelen en voornamelijk koud blok. (ik sluit het niet uit, maar tis minder plausibel)

Het algemeen rammelen/schokken kan inderdaad met een defecte motorsteun van doen hebben. Die zijn op zich makkelijk te controleren. Die geven meestal pas bijgeluiden als er bijna niks meer van over is.
 
Zevens zei:
Als ik de prijzen zie voor een vliegwiel vervangen word ik niet zo blij helaas..
Zelf dacht ik ook aan ontsteking m.b.t. het stotteren..

Overigens is de bediening van de pedalen het punt niet. Na 4 jaar autorijden mag ik er wel vanuit gaan dat ik dat inmiddels onder de knie heb o_O
Punt is wel dat, als ik de koppeling rustiger laat opkomen, de schok minder is en zelfs niet voorkomt, maar dan duurt een schakeling behoorlijk lang. Schakelen duurt bij mij eigenlijk nog geen seconde. Bij de Clio kon ik altijd super snel schakelen zonder een schok te krijgen.

Ook ik ga ervan uit dat je na 4 jaar rijden e.e.a. wel weet te bedienen. Echter, het gas loslaten en een seconde later pas de koppeling intrappen, zal toch enige schokjes opleveren. Probeer gelijktijdig gas te minderen, en de koppeling in te trappen, of liever nog iets eerder de koppeling intrappen.

Als je denkt dat er een motorsteun defect is kin je het volgende eens proberen: Zet de bak in een versnelling, handrem er af, motorkap open, en probeer dan de auto wat naar voor en achter te duwen. Kijk dan eens of je abnormale bewegingen van het motorblok ziet, en/of ergens iets abnormaal hoort.
 
Excellentie zei:
Ook ik ga ervan uit dat je na 4 jaar rijden e.e.a. wel weet te bedienen. Echter, het gas loslaten en een seconde later pas de koppeling intrappen, zal toch enige schokjes opleveren. Probeer gelijktijdig gas te minderen, en de koppeling in te trappen, of liever nog iets eerder de koppeling intrappen.
Als je te vroeg de koppeling in trapt krijg je weer overtoeren wat extra slijtage van de koppeling kan geven.


Als je denkt dat er een motorsteun defect is kin je het volgende eens proberen: Zet de bak in een versnelling, handrem er af, motorkap open, en probeer dan de auto wat naar voor en achter te duwen. Kijk dan eens of je abnormale bewegingen van het motorblok ziet, en/of ergens iets abnormaal hoort.
Een belangrijk detail vergeten: motor uit!
 
Ik trap de koppeling normaal altijd heel gelijktijdig in zodra ik mijn gas los heb, echter onder het mom van testen wachtte ik eens wat langer met het intrappen van de koppeling, vandaar.
Zal dat trucje wat je beschreven hebt binnenkort eens even proberen, dankje.
Heb nog een filmpje gemaakt van binnenuit m.b.t. het starten en afzetten van de motor:
https://www.youtube.com/watch?v=pgkItmYGG8o&feature=youtu.be


Bij het gasgeven in zijn vrij lijk je overigens de motor wel een klein beetje te voelen, alsof hij wat kantelt geloof ik. Weet dat alleen niet helemaal zeker, bedenk ik mij nu net pas en ga niet 2 km lopen naar de auto nu haha.

Oja had nog ook een filmpje gemaakt van het motorgeluid m.b.t. bijgeluiden die dus niet te horen zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=GsumWObztp8&feature=youtu.be
 
Zevens zei:
Ik trap de koppeling normaal altijd heel gelijktijdig in zodra ik mijn gas los heb, echter onder het mom van testen wachtte ik eens wat langer met het intrappen van de koppeling, vandaar.
Zal dat trucje wat je beschreven hebt binnenkort eens even proberen, dankje.
Heb nog een filmpje gemaakt van binnenuit m.b.t. het starten en afzetten van de motor:
https://www.youtube.com/watch?v=pgkItmYGG8o&feature=youtu.be


Bij het gasgeven in zijn vrij lijk je overigens de motor wel een klein beetje te voelen, alsof hij wat kantelt geloof ik. Weet dat alleen niet helemaal zeker, bedenk ik mij nu net pas en ga niet 2 km lopen naar de auto nu haha.

Oja had nog ook een filmpje gemaakt van het motorgeluid m.b.t. bijgeluiden die dus niet te horen zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=GsumWObztp8&feature=youtu.be

Filmpje 1 klinkt voor mij als een motorsteun die niet helemaal fris meer is. Want je auto start en loopt wel normaal. Alleen met omschakelen of in dit geval aan en uit zetten (waarbij de motor extra beweegt) krijg je een geluid. Vooral het uitzetten klinkt nogal typisch.

Beste is alle motorsteunen nakijken en eigenlijk allemaal vervangen, want als er 1 kapot is, lijdt de rest ook extra en als je die ene vervangt zal de rest ook redelijk snel volgen (ook omdat ze net zo oud zijn)

Let wel, filmpje is nooit hetzelfde als zelf in de auto zitten en meeluisteren of kijken.
Simpelweg de auto starten als jij naar de motor kijkt kan trouwens ook al veel zeggen over de staat van de motorsteunen, motor beweegt dan veel harder dan je zou verwachten.
Lostrekken van een injector (cilinder uitschakelen) geeft dezelfde extra rammel effect. Maar met een defecte motorsteun zal het gerammel toenemen en het blok bijna staan te dansen in het vooronder, terwijl normaal de hele auto mee gaat rammelen daarvan.
Voordeel van die methode is dat je het alleen kunt proberen.
 
Aah dus toch de motorsteunen. Is zoiets zelf een beetje te vervangen of kan ik dat beter uitbesteden (heb geen brug, wel 2 assteunen)?
Waar kan ik ze verder precies vinden onder de motorkap en hoe bepaal ik of ze er slecht danwel goed aan toe zijn?
 
Zevens zei:
Aah dus toch de motorsteunen. Is zoiets zelf een beetje te vervangen of kan ik dat beter uitbesteden (heb geen brug, wel 2 assteunen)?
Waar kan ik ze verder precies vinden onder de motorkap en hoe bepaal ik of ze er slecht danwel goed aan toe zijn?

Is met assteunen en een goeie krik makkelijk te doen. Sterker nog, als je krik laag genoeg is, kan de auto gewoon op de grond blijven staan voor de meeste motorsteunen te vervangen. Plankje op de krik en de motor iets optillen. Daarna vervang je stuk voor stuk de steunen, niet allemaal tegelijk, want het volledige motorgewicht op een klein krikje is niet al te stabiel en handig.

Waar je ze kunt vinden hangt van de auto en motortype af. Meestal bevinden zich de motorsteunen aan de voorkant en achterkant van het blok en of de bak. Bij mijn vw polo zitten ze bijvoorbeeld links door de distributiekap, rechts bovenop de versnellingsbak en nog een aan de achterkant van de versnellingsbak.
Er zijn ook auto's zoals een vw golf waarbij de linkse niet door de distributiekap zit, maar aan de voorkant van het blok op een balk in het front. Ookal is het hetzelfde blok.

Of ze slecht zijn is vaak al te zien, uiterlijke kenmerken, zeker als je weet waar ze zitten en je gaat de motor starten terwijl je in de motorruimte naar de motorsteunen kijkt. kun je de boosdoener al vaak localiseren.
Degene die meestal slecht is in jou geval, is degene die voor de beweging in de lengterichting is geplaatst. meestal dus voor of achterkant.
Maar in 9 van de 10 gevallen zijn ze allemaal ver aan het einde, aangezien ze even oud zijn en evenveel lijden. Het is slechts rubber, dus het verslijt en droogt uit.
Vele scheuren zelfs, en ik heb ook al gevallen gezien waarbij het rubber geheel was doorgescheurt en naar beneden gezakt. Maar dat gaf behoorlijk veel geluid constant. Dat was ijzer op ijzer.

Nogmaals: ik baseer een probleem met de motorsteun(en) alleen op je filmpje en je symptomen. Zeker weten doe ik het niet zonder zelf de auto te hebben gecontroleerd zegmaar.
 
Oke bedankt, ik zal t.z.t eens een kijkje gaan nemen dan (y)
Overigens, als ik de airco aanzet, schokt hij nog wat meer bij het schakelen. Ik moet dan aanzienlijk meer gas bij geven omdat het tegen te gaan.
 
Zevens zei:
Oke bedankt, ik zal t.z.t eens een kijkje gaan nemen dan (y)
Overigens, als ik de airco aanzet, schokt hij nog wat meer bij het schakelen. Ik moet dan aanzienlijk meer gas bij geven omdat het tegen te gaan.

Airco belast de motor sowieso meer.

Als er daadwerkelijk een motorsteun defect is, is het heel lastig om te bepalden waar het eventuele extra schokken door word veroorzaakt.
Maar de mogelijkheden waar dat aan kan liggen, heb ik in een eerdere post al gemeld.
Alleen dat geluid met starten en uitzetten komt voor mij over als een motorsteun, dus kijk daar eerst naar.
 
Terug
Bovenaan