Schokdempers Opel Corsa

Rolf mb

Net ingestapt
Beste forumleden,

Vorige week, na jaren rijden in een Opel Meriva, en eventjes in een demo Karl (gebruikersreview is in de maak), een model er tussenin, Corsa D aangeschaft. Bij merkdealer, met 1 jaar garantie.
Enkele gegevens:
- 2012
- 1.4 100 pk
- WR-bak
- LM-velgen met Michelin 195/55 R16
- ruim 56.000 km.

Bij het rijden over klinker- of betonwegen lijkt het alsof de schokdempers niet naar behoren functioneren.
Trillingen worden goed merkbaar doorgegeven.
En bij het rijden over hobbels of verkeersdrempels ligt de auto erna niet direct weer stil, zoals bijv. de Karl.
Door de laagprofielbanden is het rijden over klinkerwegen logischerwijs iets minder comfortabel.
Maar het enigszins nadeinzen mag toch niet voorkomen.
Schokdempers kunnen normaal mogelijk 75.000 - 100.000 km mee.
Maar bij zwaardere belasting (trekhaak, dus mogelijk met kar of caravan gereden), of rijden over slechte wegen kan de levensduur aanzienlijk korter zijn.

Een telefoontjes naar de dealer leverde als reactie op, dat dat nog niet was voorgekomen, nieuwe schokdempers voor een Opel Corsa.
Met alle respect voor de technische kennis en ervaring, maar er wordt soms te lang gereden met slechte schokdempers.

Kunnen de schokdempers inderdaad in matige staat zijn?
Zo ja, is een bepaald merk aan te raden (bijv. Monroe of Koni)?
De prijzen van schokdempers, ook Monroe en Koni, voor de Corsa D liggen globaal tussen €60 en €80 per stuk.
Dus totaal ca. €240 - €320 aan onderdelen.
Wat mag montage kosten?

Testen van schokdempers is heel makkelijk te doen: ga in de kofferbak maar eens 1 keer goed je gewicht erop zetten en direct weer eraf gaan. De auto moet geleidelijk in 1 keer stoppen.

Voorste schokdempers ook zo, bij je voeteinden voorin gewicht zetten. Gaan staan en dan in 1 keer je gewicht eraf halen. Van afstand is het moeilijk te bepalen of schokdempers lek zijn. Als jij als Ken Block over drempels rijdt is het ook snel gebeurd.

Je kunt ook meerdere keren drukken om te voelen hoeveel weerstand er is, vaak is een auto met slechte schokdempers heel erg zacht op zijn poten. Dat verschil merk je echt wel als de andere kant beter is.

Rolf-mb zei:
De prijzen van schokdempers, ook Monroe en Koni, voor de Corsa D liggen globaal tussen €60 en €80 per stuk.
Wat mag montage kosten?

Je hebt toch garantie? Dan is alleen de eerste vraag relevant denk ik... Maar het kan inderdaad, al is het natuurlijk wel erg snel.

De Auto is van achter, en van voren, ingedrukt.
Daaruit is geen aparte reactie af te leiden.
M.b.t. het rijden over verkeersdrempels, dat gebeurt doorgaans heel bedachtzaam.
Harde stoten zijn niet alleen slecht voor de dempers, maar ook voor het hele onderstel.

Als je merkt dat de auto stug is met normale veren, dan is dat een teken dat de schokdempers hun werk goed doen. Die dingen zijn er om de veerbewegingen af te remmen, en het kan niet anders dan dat je daarmee een stukje veercomfort inlevert.

Zoals AudiCorrado al aangeeft: test de schokdempers eens door voor én achter de auto eens omlaag te drukken, en direct weer los te laten. Ná een grote uit-vering en daarna een kleine in-vering moet de auto tot rust komen. Gebeurt dat, dan zijn de schokdempers in goed staat. Blijft de auto daartegen meerdere keren in & uit veren, dan werken ze niet of onvoldoende.

xk8 zei:
Rolf-mb zei:
Wat mag montage kosten?

Je hebt toch garantie? Dan is alleen de eerste vraag relevant denk ik... Maar het kan inderdaad, al is het natuurlijk wel erg snel.

Mijn reactie. Als het niet goed is de probleemomschrijving aan de garage geven en kijken wat het antwoord is.

Vandaag nog eens extra gelet op gedrag bij rijden over verkeersdrempels en oneffenheden.
De auto deint niet echt na, en ligt wel redelijk snel weer stil.
Maar de oneffenheden worden sterk merkbaar doorgegeven.
Mogelijke oorzaak hiervan: de laagprofielbanden.
70 / 65 of 55, dat maakt toch wel verschil.
Op gewone asfaltwegen geen negatieve invloeden hiervan.
Misschien is het wijs, alvorens de dealer weer lastig te vallen, eerst een week laten verstrijken.
En evt. andere chauffeurs te laten plaatsnemen (2 bekenden hebben ook een Corsa D 1.4 100 pk).

Het lijkt mij stug dat de schokdempers defect zijn met zo'n km stand, of ze moeten 56k km volgas over een slechte klinkerweg hebben gereden. Ik heb een Corsa D van 2011 (1,3CDTI) met 120k op de teller, de schokbrekers zijn nog meer dan uitstekend.

Idefiqs zei:
Het lijkt mij stug dat de schokdempers defect zijn met zo'n km stand, of ze moeten 56k km volgas over een slechte klinkerweg hebben gereden. Ik heb een Corsa D van 2011 (1,3CDTI) met 120k op de teller, de schokbrekers zijn nog meer dan uitstekend.

Ik zei al eerder, km stand zegt niks, gebruik zegt veel meer, als iemand als een malloot ermee over drempels jaagt kunnen ze ook bij een km stand van 10.000 kapot zijn.

Idefiqs zei:

Je merkt pas echt hoe slecht je schokdempers zijn wanneer je ze vervangen hebt.

Bovendien kan het zeker het geval zijn dat schokdempers al binnen zeer korte tijd het loodje leggen. Toevallig 2 weken geleden nog een leuk voorbeeld gehad in de werkplaats. Opel Agila B (2012) met ook nog geen halve ton op de klok. Klant hoorde een vreemd geluid tijdens het nemen van drempels; alleen wanneer mensen achterin zaten.

Onbelast deed de demper het nog net, maar belast was er niks meer van demping over. Eenmaal gedemonteerd bleek 1 demper een fietsenpomp geworden te zijn. Gewoon compleet afgeschreven. Nieuw setje Monroe eronder, en weg geluiden.

Edit:

Mensen denken vaker dat schokdempers kapot zijn als een auto wat weeïg word. Echter kan het tegenovergestelde ook voorkomen, een demper die te stug word.

Zoals gemeld, eerst even aanzien, en misschien andere chauffeurs van zelfde type Corsa een ritje laten maken.
Bandenspanning is niet gemeten, maar als het goed is, is de auto helemaal nagezien.
Vooraf is gevraagd om het onderstel na te zien, omdat bij de proefrit al enigszins het idee aanwezig was
dat dit, voorzichtig uitgedrukt, niet meer als nieuw aanvoelde.
En ook iets minder als de 9 jaar oude Meriva (met wel zeer weinig km's: 33.000 km).

DutchCarManiac, en ook alle anderen, bedankt voor de reacties.

Dan zou ik toch eerst maar eens bij een benzinepomp de bandenspanning gaan checken, zal niet de eerste keer zijn dat de bandjes nog op showroomspanning staan.

R-W zei:
Dan zou ik toch eerst maar eens bij een benzinepomp de bandenspanning gaan checken, zal niet de eerste keer zijn dat de bandjes nog op showroomspanning staan.

Precies, kleine moeite, groot genot.

Bandenspanning, gewoon met meter (er zijn misschien betere), gecontroleerd.
LV, RV, LA en RA: resp. 2,4, 2,3, 2,35 en 2,5 bar.
Aanbevolen volgens instructieboekje, bij geringe belasting:
- voor 2,0 bar
- achter 1,8 bar.
Verlaagd naar resp. 2,1 en 2,0 bar.
Dat kan, vooral op klinker- en betonwegen de doorgegeven oneffenheden wel eens danig verminderen.
Nog niet geprobeerd, op dit moment filevorming hier.
Ook wat geleerd: "schowroomspanning".

Update (11-02-2012)
De verlaagde bandenspannning verminderd op klinkerwegen de doorgegeven oneffenheden goed merkbaar.

De verlaagde bandenspanning heeft een aanmerkelijke verbetering gegeven.
Volledige tevredenheid is er nog niet.
Rijden over verkeersdrempels geeft een andere reactie dan voorgaande auto's.
De Karl bijv. ving dit iets beter op (maar ja, wel bijna nieuw, en nieuwer ontwerp).
En ook bij rijden over richels, bijv. een spoorlijn, worden de stoten heel goed merkbaar doorgegeven.
Daarom werd gedacht aan niet optimaal functionerende dempers, of rubbers in de ophanging die misschien verhard zijn.
Vanmorgen bij de dealer geweest. Reactie: niets mis met de auto.
Bepaalde dingen kunnen iets minder zijn dan bij andere modellen, dat hoort bij de Corsa D.
De auto licht verder goed op de weg, en stuurt goed.

Vandaag bij de apk. Na 310.000 km de schokdempers vervangen. Lijkt mij vrij netjes.
Ook de aircopomp loopt op zijn eind..

Terug
Bovenaan