Schokdempers loshalen

A

Anoniem

Guest
Dag Allen,
Ik probeer de schokdempers van mijn Colt te vervangen. Ik loop echter tegen een (voor mij) vreemde moer(zie foto) aan die ik niet loskrijg met de normale methodes( flink veel kracht, verwarmen en een lange pijp).
Er zitten drie inkepingjes op die wel met de bout een geworden lijken te zijn.
Weet iemand van jullie hier nog een truc voor of wordt dat een gevalletje uitboren?
Dank!
2ZpuDP.jpg

oOdG7z.jpg

Soms is zo'n moer voorzien van een spitpen tegen vanzelf loskomen. Dan zit daarvoor ook een gaatje in de bout. Dat is hier niet het geval maar de moer is er wel op voorbereid.

Deze moet toch echt op de normale manier loskomen. Je zou kruipolie kunnen gebruiken.

Nee, dit zijn al zelfborgende moeren. (de lipjes staan wat naar binnen gebogen, en die voorkomen dat hij losloopt.) Moet gewoon loskomen als een normale moer.

Ja zulke moeren kunnen goed vastzitten maar moet wel gewoon los komen zonder gekke trucs.
Heb je al vaker schokdempers vervangen? Weet je hoe de veren los te krijgen? (En hoe gevaarlijk dat kan zijn?)

Knettervast geroeste meuk.... gewoon even een luchtsleutel gebruiken en kijken wie het sterkste is, de bout of de moer.

Overigens hoeven die moeren niet per se los om de schokbrekers te vervangen. Je kunt ook gewoon de veerpoot in zijn geheel uitbouwen.

Pepe41 zei:
Overigens hoeven die moeren niet per se los om de schokbrekers te vervangen. Je kunt ook gewoon de veerpoot in zijn geheel uitbouwen.

Ehhh kijk eens naar de 2e foto, onderste bevestiging van de veerpoot.

Zowiezo nooit een steeksleutel of een baco gebruiken, daar heb je niks aan, die slopen de moer alleen maar.
Voordat je verder gaat, een paar keer, met ruime tussenpozen inspuiten met kruipolie.
Beter is een goede ringsleutel gebruiken, maar het beste is een dopsleutel met 6 vlakken, die dus helemaal rondom aansluit op de moer en niet zoals bij een ringsleutel die alleen draagt op de punten van een moer/bout.
Dan zou het goed moeten komen, zeker als je die dop dan nog in combi gebruikt met een slagmoersleutel.

Paar dagen kruipolie erop spuiten...

Daarna Goeie dop erop (het liefst een met uitgeholde hoekjes zodat die alleen op de vlakken pakt en niet op de hoekjes!)
Gebruik er in elk geval geen 12kant voor en gewone steek of ringsleutels gaan ook niet helpen, ook niet met een pijp er op.
Wringijzer met een pijp of een slagmoersleutel gebruiken.

Aan je foto's te zien is er al een verkeerde sleutel gebruikt die de hoekjes af gebraamd heeft.

Die dingen kunnen behoorlijk vast zitten als ze aan mekaar zijn geroest maar ze zouden met wat moeite gewoon los moeten gaan.

Afhankelijk van hoe makkelijk het los komt, zou ik ze wel vervangen. Gebruik daar geen bouwmarkt boutjes voor, er staat een sterkteklasse op die je moet aanhouden.

Terug
Bovenaan