Schokdemper op de goede plaats krijgen (Suzuki Swift 2001)

Cupra 6K2

Startmotor
Beste autoliefhebbers,

Ik had het probleem dat ik een 'metaal op metaal' geluid hoorde als ik over een drempel reed. Ik had er een filmpje van gemaakt en op het Suzuki forum geplaatst. Hierover werd verteld dat het zeer waarschijnlijk het bekende Swift probleem is waarbij de onderste twee ringen van de veer elkaar raken en dat dit opgelost kan worden door een stuk tuinslang om de onderste twee ringen te schuiven. Zo gezegt zo gedaan: auto omhoog gekrikt, schokdemper boven losgemaakt, veer eruit gehaald, tuinslang om de onderste ring van de veer, veer weer op de goede plaats gezet. Het gaat bij deze auto om een veer die niet om de schokdemper heen zit, maar naast elkaar. (Zie foto) PS: Gaat om de achterschokdemper

Schokdemper en veer zitten los van elkaar
WhatsApp%20Image%202016-11-21%20at%2022.31.55_zpszfnwdxvc.jpeg



Nu komt het probleem:
Het lukte me niet om de schroef midden bovenin de schokdemper weer door het gat te krijgen om hem vast te maken aan de bovenkant. Ik heb de krik onder de draagarm gezet en deze helemaal omhooggedraait, maar als nog lukt het niet om de auto om de schroef van de schokdemper heen te laten vallen. Als er iemand op de achterbank gaat zitten en iemand achterin lukt het wel om de schroef halverwege het gat te krijgen, maar verder dan dat lukt niet. De auto zakt dus wel over de schokdemper heen, maar nog lang niet genoeg (7cm te weinig ongeveer).

Bovenkant waar de schokdemper bevestigd hoort te zitten
WhatsApp%20Image%202016-11-21%20at%2022.35.44_zpsbpk2lad0.jpeg



Bevestigingsschroef van de schokdemper zit nog te laag, moet hier helemaal doorheen om vast gedraaid te kunnen worden.
WhatsApp%20Image%202016-11-21%20at%2022.35.20_zpsmxzhr7tk.jpeg


Het is niet mogelijk om de onderkant van de schokdemper los te maken omdat die helemaal vastgeroest is, ook met een goede dosis WD40 lukt dit me niet.

Wat moet ik doen om de bovenkant schokdemper weer op de juiste plaats te krijgen?

Alle tips en ideeën zijn van harte welkom!

Met vriendelijke groet,
Casper
 
normaal gezien moet een krik voldoende zijn om het geheel terug op zijn plek te krijgen. Als je hem zonder rariteiten omlaag hebt kunnen krijgen (dus dat de schokdemper niet met een rotgang naar beneden stortte toen je hem losschroefde) moet dat andersom ook kunnen, welliswaar met behulp van een krik.
Echter, je hebt de middelste bout los gehaald, waarom niet de andere 2? Dit is mogelijk ook de oorzaak van je probleem. Als je toplager niet goed in elkaar zit zal die ook nooit goed terug komen. Normaal gezien haal je deze schokdempers alleen los bij de 2 bouten die ernaast zitten, niet de middelste.

Mijn advies: haal het geheel er onder vandaan inc de toplager. Zet de schokdemper met toplager dan terug in elkaar zoals het hoort (mogelijk zijn er een paar dingen weg, dus zoek even op wat er allemaal tussen zou moeten) en probeer het opnieuw te monteren met gemonteerd toplager en een krik onder de draagarm.

Anders moet je forumlid Cabriorob even aanspreken, die heeft dit al een paar keer gedaan bij zijn swift cabrio.
 
@Carkiller: Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn echter heb ik zelf geen veerklemmen. Ik zal eerst de oplossing van Pobresh proberen.

@ Pobresh: Ik heb inderdaad alleen de middelste moer losgedraaid inderdaad :( Ben zelf niet een kenner in het repareren/vervangen van auto onderdelen, maar wil het graag leren. Deze fout maak ik dus nooit meer.

Als ik de complete schokdemper er uit kan halen, is het dan mogelijk om de schokdemper weer uit te rekken, zodat deze langer is? Kan ik dan beter eerst de schokdemper boven in de auto vastmaken en vervolgens onderin?
 
Als de schokdemper helemaal is ingezakt (wat mogelijk is) zou ik m wel eerst even goed op werking controleren. normaal gezien zou die niet zomaar weg mogen zakken. Kan best dat die juist kapot is waardoor je die staal op staal klank hoorde met drempels. Dan wel beide kanten vervangen.
Uberhaupt een beetje vreemd dat je dat niet hebt gedaan en gelijk bent uitgegaan van de mogelijke oplossing die je ze boden via het suzuki forum (of gaat het hier om het budgettechnisch interessant te houden?)

Als de schokdemper zelf slecht is, ligt het vooral daar aan dat je hem niet terug krijgt waar die hoort.

Je maakt meestal een schokdemper eerst onder en daarna bovenin vast, omdat je hem anders niet vast krijgt in dit soort constructies. (je hebt een krik nodig om de veer een beetje op te spannen), handigste is dan om de schokdemper naar boven te sturen ipv onderaan in de bevestiging proberen te krijgen)

Heb je een volledge veerpoot (schokdemper en veer in 1) is het afhankelijk van de constructie hoe je die het makkelijkste kan monteren. Soms bovenaan eerst, soms onderaan eerst.

Tip voor de volgende keer: Eerst uitzoeken hoe je iets precies moet doen voor je gaat schroeven zonder kennis. ;)
Leren sleutelen is leuk, maar in het begin is het handiger als je eerst theoretisch weet hoe het zou moeten (vraagbaak kopen is bij oudere auto's een aanrader) Eventueel tijdens de klus ook nog naslagwerk erbij ter referentie.
Scheelt een hoop kopzorgen.
 
Het lijkt er op dat de schokdemper niet volledig is uitgeschoven. Lukt het niet om een inbus boven in het gat te klemmen (inbus erin en een beetje kantelen) om de zuigerstang weer wat verder naar boven te trekken? Die is gewoon te ver ingeduwd, vermoedelijk omdat de zuigerstang niet direct in het gat van het toplager terecht is gekomen.
 
Pobresh zei:
Als de schokdemper helemaal is ingezakt (wat mogelijk is) zou ik m wel eerst even goed op werking controleren. normaal gezien zou die niet zomaar weg mogen zakken. Kan best dat die juist kapot is waardoor je die staal op staal klank hoorde met drempels. Dan wel beide kanten vervangen.
Uberhaupt een beetje vreemd dat je dat niet hebt gedaan en gelijk bent uitgegaan van de mogelijke oplossing die je ze boden via het suzuki forum (of gaat het hier om het budgettechnisch interessant te houden?)

Je maakt meestal een schokdemper eerst onder en daarna bovenin vast, omdat je hem anders niet vast krijgt in dit soort constructies. .

Dat eerste is waar, nieuwe dempers zit vaak ook een bandje omheen om hem in ingeschoven toestand te houden. Maar ik heb ooit aan de Swift van een vriend gesleuteld, ik meen me te herinneren dat die demper aan de onderkant niet gewoon met een bout overdwars vast zat.
 
@Pobresh: Bedankt voor je tip! Ik heb wel wat onderzoek gedaan vooraf via het Suzuki forum en via youtube. Hier zag ik een filmpje waarin iemand de schokdemper van de swift wilde vervangen en ook eerst de centrale bout van de schokdemper boven losmaakte. Vandaar dat ik dacht dat dit de juiste manier was. Ik wilde eerst kijken of het probleem bij de veer zat, voordat ik beide schokdempers ga vervangen, aangezien ik de auto binnenkort wil verkopen. Dit is inderdaad een budgettechnische afweging.

Kan je schokdemper handmatig uittrekken? Zo ja, dan is het volgens mij de enige oplossing om de schokdemper ook onder nogmaals probeer los te krijgen, de schokdemper eruit halen en uittrekken en onder weer vastmaken en vervolgens in het gat boven ook.

@s velthuis: Het is niet mogelijk om de schokdemper aan de inbus verder omhoog te krijgen, aangezien het gewicht van de auto zelfs niet verder over de schokdemperschroef heen valt, ook al zit deze in het midden van het gat waar die doorheen moet vallen (dit is inderdaad niet zo op de foto)
 
Cupra 6K2 zei:
Kan je schokdemper handmatig uittrekken? Zo ja, dan is het volgens mij de enige oplossing om de schokdemper ook onder nogmaals probeer los te krijgen, de schokdemper eruit halen en uittrekken en onder weer vastmaken en vervolgens in het gat boven ook.

@s velthuis: Het is niet mogelijk om de schokdemper aan de inbus verder omhoog te krijgen, aangezien het gewicht van de auto zelfs niet verder over de schokdemperschroef heen valt, ook al zit deze in het midden van het gat waar die doorheen moet vallen (dit is inderdaad niet zo op de foto)

Dat bedoel ik. Die stang is vermoedelijk verder uit te trekken, alleen kun je er vanonder af niet bij zonder de demper te verwijderen. Als je van bovenaf grip op de stang kunt krijgen, kan dat het demonteren schelen.
 
Ik zou proberen de boel zover mogelijk te laten zakken zodat je er bij kunt om de schokbreker weer maximaal omhoog te duwen.
Als er genoeg ruimte is zou ik ook het toplager eraf halen en dat eerst aan de schokbreker schroeven (dus de centrale moer terugdraaien. Als je dan de bovenkant weer wil vast maken heb je aan de bovenkant ook meer de kans om de schokbreker weer omhoog te trekken mocht die toch weer naar beneden geduwd worden.
Zoals nu gaat niet lukken, de schokbreker komt niet mooi in het midden van het toplager uit dus zal hij steeds ingedrukt worden.
Alleen lasting om vanachter mij PC te zeggen of voor dit alles genoeg ruimte is....
 
- Zet de auto op een bok geplaatst tussen de beide draagarmen (dus in het midden van de auto tussen de achterwielen) zodat de betreffende draagarm verder geheel vrij beweegbaar blijft.
- Leg een stevige lading in de kofferbak of op de achterbank (neem rustig 200 kg aan stoeptegels, zandzakken o.i.d., maar liever geen personen die toch nooit stil kunnen zitten)
- Druk de betreffende draagarm zo ver mogelijk naar beneden en schuif de schokbreker zo ver mogelijk uit.
- Zorg ervoor dat de schokbreker niet meer in kan schuiven (dit kan bijvoorbeeld m.b.v. een slangklem o.i.d. die de huls blokkeert)
- Zet een garagekrik onder het uiteinde van de draagarm en krik de draagarm geleidelijk op, waarbij je tevens de pin door dat gat heen geleid
- Draai de moer vast, verwijder de schokbrekerblokkade, wiel erop, bok en krik weg, ballast eruit en klaar.

Mocht de schokbrekerpen niet helemaal recht in dat gat vallen dan die met verf gemarkeerde moeren even een stuk los draaien (niet eraf) zodat de houder een beetje bewegingsruimte krijgt.... en vergeet niet om deze bouten daarna ook weer vast te draaien als alles op z'n plek zit.

Succes ermee.;)
 
@velthuis: Het is me gelukt de stang verder uit te trekken! De schokdemperschroef aan de bovenkant is nu minimaal 12 cm hoger dan in de ingezakte versie, dus qua hoogte zou hij nu door het gat moeten kunnen komen :)

@jannenman: Hopelijk lukt het me nu om de schokdemperschroef door het gat te krijgen. Als dat nog niet lukt omdat ik de schroef niet helemaal recht door het gat krijg, zal ik de topmount losschroeven.

@Muddy Bandit: Bedankt voor je stappenplan! Ik heb nog wel twee vraagjes: 1. Wat is het voordeel als je de assteunen midden tussen de draagarmen plaatst in plaats van bij de bestemde punten vlak voor de achterwielen? 2. Hoe kan ik een stangklem of iets degelijks zo installeren dat de schokdemper niet ingedrukt kan worden?

Ik hoop morgen tijd te hebben om hiermee verder te gaan. Als het is gelukt zal ik het uiteraard laten weten! :D
 
Cupra 6K2 zei:
@Muddy Bandit: Bedankt voor je stappenplan! Ik heb nog wel twee vraagjes: 1. Wat is het voordeel als je de assteunen midden tussen de draagarmen plaatst in plaats van bij de bestemde punten vlak voor de achterwielen? 2. Hoe kan ik een stangklem of iets degelijks zo installeren dat de schokdemper niet ingedrukt kan worden?

Graag gdaan.
1.- Meer vrije werkruimte, en je auto blijft gewoon recht staan i.p.v dat die scheef hangt... maar je kunt ook beide kanten opbokken op de bestemde kriksteunen.
2.- Een slangklem kun je gewoon om de demper klemmen op zo'n manier dat de huls van de demper niet meer over de demper kan schuiven... maar je kan hiervoor evt. ook wel een grote griptang of zo gebruiken als je die in je gereedschapkist hebt zitten.
 
Muddy Bandit zei:
2.- Een slangklem kun je gewoon om de demper klemmen op zo'n manier dat de huls van de demper niet meer over de demper kan schuiven... maar je kan hiervoor evt. ook wel een grote griptang of zo gebruiken als je die in je gereedschapkist hebt zitten.

Griptangen kunnen de demperstang beschadigen. Bovendien kun je vaak door de stofkap niet meer bij de demperstang komen. Daarom kon hij hier ook niet van onderaf terug geschoven worden. Dan zou ik er in zo'n geval gewoon een tiewrap omheen trekken. Die doet hetzelfde en kan blijven zitten zonder risico.
 
s velthuis zei:
Muddy Bandit zei:
2.- Een slangklem kun je gewoon om de demper klemmen op zo'n manier dat de huls van de demper niet meer over de demper kan schuiven... maar je kan hiervoor evt. ook wel een grote griptang of zo gebruiken als je die in je gereedschapkist hebt zitten.

Griptangen kunnen de demperstang beschadigen. Bovendien kun je vaak door de stofkap niet meer bij de demperstang komen. Daarom kon hij hier ook niet van onderaf terug geschoven worden. Dan zou ik er in zo'n geval gewoon een tiewrap omheen trekken. Die doet hetzelfde en kan blijven zitten zonder risico.

Griptang/slangenklem o.i.d. om de bovenrand van demper zelf plaatsen, dus op het deel waar de stang in de demper glijd en waar de huls/stofkap over de demper schuift. (vandaar ook m'n opmerking "grote griptang", de bek moet wel zo'n 5 cm open gaan)
Op de stang zelf moet je helemaal geen tangen enz. willen gebruiken i.v.m. beschadigen, maar dat weet je waarschijnlijk al wel.;)
 
Jaaaa, het is eindelijk gelukt.

Gister nog een uur bezig geweest met een vriend en nu zit de schokdemper weer op z'n plek en het geluid is verholpen (was dus inderdaad de onderste twee ringen van de veer). Bedankt voor jullie advies allen. Zonder het advies was het me niet gelukt.

Hieronder zal ik even stapgewijs vertellen hoe het ons uiteindelijk is gelukt
  • Auto op assteunen zetten
  • Draai de topmount met de twee (bij mij geel gekleurde) moertjes iets los
  • Ring aan de bovenkant van de schokdemper eraf halen en hoes van de schokdemper omhoog duwen
  • Schokdemper met de hand uittrekken zodat de stang aan de bovenkant ongeveer 15 cm lang is
  • Hoes weer naar beneden en ring weer over de schokdemperstang heen
  • Baksteen onder de wielophanging en daar de krik op.
  • Wielophanging omhoog krikken tot dat de schokbrekerstang de onderkant van de topmount raakt
  • Eén iemand houdt de topmount omhoog (ongeveer 0.5cm speling en de ander krikt de ophanging omhoog totdat deze weer de topmount raakt
  • Nu trekt iemand de ophanging van de auto en daarmee ook de schokdemper naar buiten toe om de schokbrekerstang in het midden van de topmount opening te krijgen (Degene die de topmount omhoog houdt geeft aanwijzingen door middel van een zaklamp vanaf de onderkant)
  • Als die in het midden zit, drukt degene die de topmount vastheeft deze om de stang heen.
  • Degene die de topmount vastheeft loopt om, om de wielophanging verder omhoog te krikken. Degene die de wielophanging naar buiten trekt blijft dit doen met evenveel kracht, anders wordt de schokdemper geween weer naar binnen geduwd en kan je opnieuw beginnen bij stap 2
  • Op deze manier zorg je dat de schokdemperstang ongeveer halverwege de topmount zit
  • Nu kan je met een inbussleutel in de bovenkant van de schokdemperstang steken en deze met kracht omhoog trekken. Ook op dit moment moet iemand de wielophanging met kracht naar buiten trekken zodat er zo min mogelijk wrijving is tussen de schokdemperstang en de topmount
  • Als de schokdemperstang zichtbaar wordt doe je de grote ring, de kleine ring en de moer om deze schokdemperstang en draai je de moer aan
  • Laat de krik zakken en zet het wiel erop
  • Zet de krik er weer onder om de assteunen weg te halen en laat de krik weer zakken
  • Draai als de auto weer met vier wielen op de grond staat, de moer alle moeren weer stevig vast

Voortaan zal ik dus niet meer de topmount moer losdraaien maar alleen de twee kleine moertjes ernaast. Lukt het dan ook om de veer eruit te halen aan de achterkant?

Groeten,
Casper
 
Terug
Bovenaan